Gameliner logo 20 jaar

Lost in Random: The Eternal Die review - Een lekkere roguelike

-

Lost in Random: The Eternal Die is een nieuwe game van Thunderful Development. Dit vervolg op Lost in Random (2021) heeft een kleine metamorfose gehad. De action adventure werd geroemd door het uitgebreide en gedetailleerde avontuur dat veel creatieve elementen bevatte en legt nu meer de nadruk op de roguelike-elementen. In de preview van Lost in Random: The Eternal Die was ik aardig positief over mijn ervaringen met demo. Of dat na het spelen van de volledige game nog steeds zo is, kun je lezen in de review van Lost in Random: The Eternal Die.

Mare, The Knight creëert een nachtmerrie

Lost in Random: The Eternal Die vertelt het verhaal van Queen Aleksandra die ooit regeerde over The Kingdom of Random. Tijdens haar regeerperiode maakt ze gebruik van The Black Die waardoor de burgers genieten van een grote welvaart. Op een dag keert de zwarte dobbelsteen zich tegen haar waardoor haar rijk door corruptie en verraad als een kaartenhuis in elkaar stort. Tijdens die periode verliest ze ook haar zuster waar ze een sterke band mee had, maar word ze ook herenigd met een oude vriend, Fortune, de dobbelsteen. Om haar rijk te herstellen gaat ze samen met Fortune de strijd met The Black Die aan. Helaas worden ze tijdens deze confrontatie in The Realm of the Black Die gezogen.

Queen Aleksandra en Fortune worden wakker in een nieuwe wereld, de wereld van The Black Die. De statige koningin is veranderd in een jongedame en ze gaat samen met Fortune op pad om de Black Die van binnenuit te vernietigen. Na de tutorial kom je Mare, The Knight tegen die je verwelkomt in zijn wereld. Jij lijkt hem niet te kennen ondanks het feit dat je van The Black Die gebruikmaakte om je land te regeren. Mare, The Knight heeft blijkbaar nog een appeltje met je te schillen. Hij heeft een spel (The Board) speciaal voor jou ontworpen, zodat je tot in het oneindige zijn spel blijft spelen. Dit is het moment waarop het avontuur begint. Het verhaal is aardig summier en het is hierdoor lastig om een band met Aleksandra te vormen. We weten niet wat er met Aleksandra’s zuster gebeurd is en wat er precies is voorgevallen tussen de Queen en The Black Die. De fragmentarische structuur van het verhaal helpt hier ook niet bij. Je krijgt steeds wat informatie over je zuster en anderen. Je kunt dit ook teruglezen in je Journal, maar het is moeilijk te plaatsen als je niet bekend bent met hun voorgeschiedenis.

Lost in Random The Eternal Die4

Een dodelijke board game

Zoals gezegd wil Mare, The Knight je straffen door je eeuwig The Board te laten spelen. The Board bestaat uit verschillende niveaus en elk niveau heeft een aantal kamers die je moet verkennen en overwinnen. In de meeste velden vind je een aantal vijanden die je moet verslaan en eventueel wat potten die je kunt stukslaan voor coins of een Diceling die je naar Aama terug kunt brengen. Soms moet je in een obstakelkamer de vuurballen, afgronden en punten ontwijken, maar deze velden worden afgewisseld met de speciale kamers. Op elk niveau vind je de merchant Mannie Chex (shop) waar je de gevonden coins voor items zoals Pearl/Relic Coffers, Max Health upgrade of Health restore kunt inruilen. Er is een speelkamer waar je een mini-game kunt doen om items te verdienen. Zo kun je met een versie van ganzenbord aardig wat items verdienen, maar met het dobbelen om het hoogste nummer aardig wat coins verliezen. Daarnaast is er een Magic Card kamer voor een andere magische aanval, een kamer met een nieuwe NPC of de trap naar boven waar je de eindbaas van het niveau kunt vinden. Er is dus een goede reden om alle velden te doen die je tegenkomt, want ze kunnen je helpen met het vinden van meer energie, power-ups en coins.

Niet alleen de speciale kamers leveren items op. Ook na het verslaan van alle vijanden verdien je één van de volgende items: Relic Coffer, Pearls Coffer, Pip Dust, Cinder, coins of Health Restore of upgrade. In een Relic Coffer kun je kiezen uit één van de drie Relics die toegang tot bepaalde vaardigheden geeft. Om deze te activeren moet je deze plaatsen op een grid. Zo krijgt bijvoorbeeld je dash een explosief einde of zorgt het vasthouden van Fortune voor een regelmatige magische aanval. Elke Relic heeft een bepaalde kleur of kleuren en deze corresponderen met een bonus. Dit betekent dat als je drie van dezelfde kleur naast elkaar hebt staan, je een stat boost (Luck, Dice, Attack, Magic) verdient. Aan de gekleurde Pearls zit geen skill verbonden, maar ze helpen om de stats te boosten. Alleen verdwijnen ze van het grid als drie van dezelfde kleur op een rij staan. Je kunt ook een nieuwe Relic over een oude plaatsen. Echter verlies je dan de oude skill, maar behoud je de stat boost.

Met de Pip Dust koop je bij Maara Blessings waarmee permanent je stats boost. Elke Blessing bestaat uit twee opties en je kunt er elf actief gebruiken. Je hebt dus de keuze uit tweeentwintig Blessings die je naar voorkeur kunt kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om je max health te verhogen of om dit te doen met de Shard of Vitality en om de Attack damage boosten tegen alle gewone vijanden of alleen de eindbazen. De Cinders kun je gebruiken om je wapens bij Rack te upgraden of de andere drie bij hem te kopen. Elk wapen heeft vier categorieën met drie stats die je kunt boosten. Tijdens het spelen kan er maar één van deze vier actief zijn. Ga je voor meer damage en critical damage, extra magische schade of voor een health restore. In je eerste pogingen is het belangrijk dat je zoveel mogelijk Pip Dust en Cinders verzamelt, want deze upgrades zijn van noodzaak als je op Normal een kans wilt maken.

Lost in Random The Eternal Die5

Pittig, maar vermakelijk en afwisselend

In Lost in Random: The Eternal Die zijn de meeste kamers gevuld met vijanden die je allen moet verslaan om verder te komen. Je kunt hiervoor gebruikmaken van een Sword, Bow, Spear en Hammer waarvan je er één moet kiezen. Elk wapen heeft een charge attack en zijn eigen speelstijl. Zo kun je met het zwaard snel aanvallen, met de moker harde klappen uitdelen, met de speer enigszins afstand houden en met de boog van veraf aanvallen. Deze keuze houdt de gevechten interessant en geeft de game replay value. Al waren een paar andere wapens niet verkeerd geweest. Fortune is niet alleen een vertrouwde vriend, maar ook een grote hulp tijdens de gevechten. Zeker als je hoog gooit, want dan richt je de meeste schade aan. Ook als je laag gooit en weinig schade aanricht kan het helpen, omdat het de aanval van sommige vijanden kan verstoren. Hij gaat altijd richting de meest dichtbij zijnde vijand, tenzij je dit handmatig aanpast. Het is alleen wel even wennen om dit juist te timen tussen de normale en charged attacks. Ook geven sommige Relics hem een boost waardoor hij nog effectiever wordt.

Je hebt ook altijd beschikking over een Magic Card die toegang geeft tot een magische aanval. Deze aanvallen (Poison, Fire, Dark) kosten Energy Charges die je aanvult door vijanden aan te vallen en kunnen goed getimed enorm helpen (Perfect Card Attack). Het is alleen jammer dat ik regelmatig vergeet hier gebruik van te maken, omdat ik bezig ben met dashen, aanvallen en Fortune werpen. Zeker, omdat ik hierdoor genoeg Energy Charges tot mijn beschikking heb. De vijanden zijn pittig, maar nadat je hun aanvallen doorhebt en wat sterker bent geworden gaat het aanzienlijk beter. Toch moet je goed blijven opletten en niet klakkeloos de vijanden aanvallen, want een combinatie van verschillende vijanden kan dodelijk zijn. Zeker als een grote ridder met zijn zwaard op je inhakt of je aan zijn speer wilt rijgen, een magiër giftige bollen op je afschiet en iets uit de grond komt of ontploft. Toch zijn de gevechten ondanks de chaos heel vermakelijk. Je wordt steeds creatiever met het aanvallen, en beter in het ontwijken van de vijanden/vallen en het wisselen tussen de aanvallen. Een prettige bijkomstigheid is dat de vijanden niet immuun voor de vallen zijn.

Als je de eerste eindbaas tegenkomt, maakt die niet veel indruk. Het zijn verre familieleden die geen fan van je zijn en er niet sterk uitzien. Dat verandert als het gevecht begint, want ze veranderen in de twee grote reuzen: The Scepter Armor of Sixtopia en The Mace Armor of Sixtopia. Dit is niet altijd zo, want het viel me op dat ze soms een ander wapen dragen. Hierdoor moet je je speelstijl aanpassen en kun je niet steeds dezelfde routine herhalen. Wat ook opviel, is dat Aleksandra een verleden met elke baas heeft. Zo is de tweede eindbaas Eema familie van Aama die Aleksandra in het verleden heeft verslagen en blijkbaar in The Black Die heeft opgesloten. Als je eenmaal hun patroon doorhebt, worden de gevechten eenvoudiger. Toch was Mare, The Knight niet een eenvoudige baas en mocht je nu toch het onderspit delven dan kun je de gevonden Pip Dust en Cinders in The Sanctuary inleveren. Hier vind je NPC’s die je in The Black Die bent tegengekomen en richting Santuary hebt gestuurd. Zij zorgen voor wat meer achtergrond en kunnen helpen met de permanente upgrades zoals Aama of Rack en andere outfits. Na het upgraden ga je weer terug naar het strijdtoneel totdat je de Mare, The Knight verslagen hebt.

Lost in Random The Eternal Die1 1
Lost in Random The Eternal Die1 2
Lost in Random The Eternal Die1 3
Lost in Random The Eternal Die1 4
Lost in Random The Eternal Die1 5
Lost in Random The Eternal Die1 6
Lost in Random The Eternal Die1 7

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Lost in Random: The Eternal Die vertelt een verhaal in delen, maar het is hierdoor lastig om een band met Aleksandra te vormen. Je krijgt wel dingen mee door met de NPC’s te praten en kunt alle informatie nalezen, maar dit deed het verhaal niet meer tot leven komen. De pittige en uitdagende gevechten houden je scherp en de toevoeging van meerdere wapens geeft de game replay value. Dit geldt zeker voor de extra skills die je met de Relics kunt activeren en de stats boosts door drie van dezelfde kleur naast elkaar te plaatsen. Hierdoor moet je altijd goed blijven opletten wat het beste bij jouw run past. De bonusvelden, obstakelkamers en NPC-kamers zorgen voor genoeg afwisseling tussen de vijanden door. Lost in Random: The Eternal Die biedt genoeg actie en afwisseling. Hierdoor is de gameplayloop tot zover erg verslavend.

  • Goed
  • Uitdagende gevechten en eindbazen
  • Replay value door verschillende wapens
  • Ontdekken van nieuwe skills
  • Optimaliseren van de stat boosts
  • Relic en Pearl Coffers
  • Magic Cards
  • Leuke gameplayloop
  • Mini-games
  • Het verhaal komt minder goed naar voren
  • Het gemis van nog meer wapens
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Lost in Random: The Eternal Die

Ontwikkelaar:

Thunderful Games

Uitgever:

Thunderful Publishing

Release:

17 juni 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord