Nintendo World Championships: NES Edition review - Retromania voor een prijskaartje

-

Nintendo gaat terug naar zijn roots met Nintendo World Championships: NES Edition. Dit is een game waar spelers hun skills op de klassieke Nintendo-games tot uitvoering brengen. Ik had de mogelijkheid om de game uitgebreid te spelen op een event van Nintendo en nu mag ik met de volledige game aan de slag. Dus stof je speedrun skills en NES-controller af en laten we beginnen met de competitie.

Get fast scrub

Normaal geef ik een korte samenvatting over het verhaal van de game, maar dat heeft Nintendo World Championships: NES Edition niet. Het is gewoon speedrunnen en gaan met die banaan. Er zijn verschillende modi om alleen, met je vrienden op de bank of online tegen andere mensen van over de hele wereld te spelen. Ook zijn er verschillende modi om uit te proberen en om te trainen. Het is verbazingwekkend dat er zoveel variatie in de game te vinden is. Van online leaderboards, wekelijkse uitdagingen of één van de vele compilaties in de partymodus. Er is genoeg keuze om te spelen zoals je wilt. Of je nu constant online wilt grinden of samen met je vrienden of familie wilt uitzoeken wie de beste NES-speedrunner is.

Hoewel ik zelf totaal geen speedrunner ben, eerder het tegenovergestelde daarvan, heeft deze game ook voor de slome slakken onder ons een verslavende werking die je naar het uiterste pusht. Het is ook fijn dat als je een fout maakt je een paar seconden teruggespoeld wordt om het opnieuw te proberen. Het levert natuurlijk wel wat tijdsverlies op, maar je kunt het nog herstellen. Doe het alleen niet te vaak, want na een aantal minuten moet je het level helemaal opnieuw proberen met de tijd die al op de klok staat. Pas ook een beetje op waar je doodgaat, want met een beetje pech spawn je op een niet al te ideale plek om het opnieuw te proberen.

Nintendo World Championships NES edition1

Retro-gaaf

Hoewel er veel van de selectie al in de NES Nintendo Switch Online bibliotheek te vinden is, brengt de Nintendo World Championships: NES Edition een nieuwe, verslavende charme met zich mee. Ik weet niet waarom, maar het is gewoon verslavend om de snelste tijd te behalen. Misschien komt het door de grote klok in de hoek van het scherm die je pusht of het feit dat de uitdagingen zo leuk zijn om te doen. Het is namelijk niet alleen zo dat je volledige games moet speedrunnen, maar er zijn talloze verschillende uitdagingen om uit te proberen. In de partymodus heb je bijvoorbeeld party packs die zich focussen op verschillende games, maar ook uitdagingen zoals zo snel mogelijk een item vinden, items verzamelen, bosses verslaan en nog veel meer. De variatie in Nintendo World Championships: NES Edition is zoals ik eerder aangaf verbazingwekkend.

De game ziet er ook prima uit en draait goed op de Nintendo Switch. Verschillende klassieke soundtracks komen er in terug. Die zijn nog altijd een genoegen om naar te luisteren en geven je een nostalgisch gevoel. De controls zijn ook fijn, tenminste als je met een losse Joy-Con of de speciale NES-controller speelt. In de handheld modus of met een pro controller wordt ook de klassieke controller lay-out van de NES-controller aangehouden. Dit zorgt ervoor dat de A en B knop net onhandig onder elkaar zitten waardoor het moeilijker is om tegelijkertijd te sprinten en te springen, wat in TV modus wel mogelijk is en voor speedrunnen wel belangrijk is. Het is daarom aan te raden om deze game op de televisie of de Nintendo Switch op zijn standaard te zetten als de televisie niet beschikbaar is. Toch is het jammer dat handheld niet goed voor deze game werkt.

Nintendo World Championships NES edition 1
Nintendo World Championships NES edition 2
Nintendo World Championships NES edition 3
Nintendo World Championships NES edition 4
Nintendo World Championships NES edition 5

Online mania

Hoewel je alleen ook al veel plezier hebt met Nintendo World Championships: NES Edition, straalt de game in de online modus. Hier kun je het opnemen tegen spelers van over de hele wereld. Zo heb je wekelijkse uitdagingen in de World Championships Mode, waar je moet proberen de snelste tijd van de week neer te zetten of Survival Mode waarin je het opneemt tegen zeven andere spelers in een speedrun battle royale. Voor beide modi valt wat te zeggen, maar survival spant toch wel de kroon omdat je hier ook echt je tegenstanders in actie ziet. Het enige jammere is wel dat je een heel klein schermpje krijgt.

Het is plezier met Nintendo World Championships: NES Edition is groot, maar toch blijft er een ding door mijn hoofd spoken, de prijs. Ik heb een reviewcode mogen ontvangen, maar de game kost dertig euro en eerlijk gezegd vind ik dat iets te veel voor wat de game brengt. Het is een geweldige game, maar het blijft in de basis een compilatie van games die minimaal al rond de dertig jaar oud zijn. Een prijs tussen de vijftien of twintig euro was wat meer passend geweest voor wat de game biedt. Ondanks dat vermaak ik mij echt met de game en zal ik het zeker vaak online blijven spelen of met vrienden en familie in de party modus.

Nintendo World Championships NES Edition

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Nintendo World Championships: NES Edition is de ideale partygame om jezelf of vrienden en familie uit te dagen om de snelste te worden. De variatie is groot met verschillende challenge packs in de party modus of online met de World Championships en survival modus. Het jammere is dat de game niet al te fijn bestuurbaar is in handheldmodus en dat de prijs iets te hoog is voor wat het biedt. Mocht je een grote fan zijn van klassieke retro-games of ben je op zoek naar een game om samen te spelen, dan is dit zeker een aanrader.

• Veel variatie
  • Online modi stelen de show
  • Ideale partygame
  • Verslavend leuk
  • Draait goed op de Nintendo Switch
  • Controls werken niet in alle Switch modi even goed
  • Iets te hoge prijs

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Nintendo World Championships: NES Edition

18 juli 2024

NSW