Call of Duty: Warzone 2.0

  • Ontwikkelaar Infinity Ward
  • Eerste releasedatum 16 november 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre First-Person Shooter , Third-Person Shooter , Battle Royale
  • Gameliner score

Review: Call of Duty: Warzone 2.0 - Gaat nieuwe fase in - PlayStation 5

Call of Duty: Warzone, het is al geruime tijd de favoriete Battle Royale van vele spelers over de hele wereld. Met de komst van Call of Duty: Modern Warfare 2 is het tijd voor een nieuwe fase en Warzone krijgt dan ook een flinke remake in de vorm van Call of Duty: Warzone 2.0. Deze update brengt niet zomaar wat kleine tweaks met zich mee, maar mag beschouwd worden als een echte opvolger van het origineel. Sequels staan echter lang niet altijd garant voor verbetering. Of dat in dit geval wel zo is, lees je in deze zo beknopt mogelijke review van Call of Duty: Warzone 2.0!

Review Call of Duty Warzone 20

Vaarwel Verdansk, hallo Al Mazrah

Deze nieuwe fase van Call of Duty: Warzone komt direct gepaard met een tranentrekker. Je hebt het wellicht al gelezen in onze Guide over wat er allemaal nieuw is in Call of Duty: Warzone 2.0, maar we nemen afscheid van Verdansk, Caldera, Fortune’s Keep en Rebirth Island. Uiteraard is het voornamelijk Verdansk die we gaan missen, maar dat even terzijde. Al Mazrah is een mooie collectie van herkenbare locaties uit eerdere maps en een mengelmoes van multiplayer maps uit de Call of Duty: Modern Warfare 2 multiplayer. Opvallend is dat de layout van Al Mazrah bijzonder goed in elkaar steekt. Er is voor ieder type speler wel wat moois te vinden. Nauwe gangetjes, open velden/ woestijnen, urban combat, er is voor iedere range wel iets leuks te bespeuren. Daarnaast voelt Al Mazrah aan als een complete map waar overal wel iets te beleven is. De strijd wordt nu overal aangegaan in plaats van de reguliere hot spots. Dat komt natuurlijk mede door de gigantische schaal van Warzone 2.0. Er kunnen nu namelijk 150 spelers in solo, duo, trio of quads spelen. Gigantisch veel mensen natuurlijk, maar dat brengt ook nog wel een nadeel met zich mee. Een lobby met 150 spelers vullen is nogal een klus, waardoor een irritant deel van de spelers tijdens de matchmaking de lobby weer verlaat. Hierdoor kan het (onnodig) lang duren alvorens de match van start gaat.

Ook wat betreft variatie scoort Al Mazrah punten. Niet alleen door het gevarieerde aanbod in stedelijke omgevingen, woestijngebieden en het open water, maar ook door de nieuwe mechanics. In eerdere maps was er weinig sprake van water, aangezien er in Warzone 1.0 geen swimming mechanics zaten. Met de komst van Modern Warfare 2 is daar verandering in gekomen. Spelers kunnen nu namelijk zwemmen (zowel boven- als onderwater) wat weer een nieuw tactisch laagje met zich meebrengt. Het blijft echter niet enkel bij zwemmen, er zijn namelijk ook flink wat vaartuigen toegevoegd. Over de voertuigen gesproken, ook deze zijn flink onderhanden genomen wat vehicular combat veel aantrekkelijker maakt. Zo kan je zonder benzine komen te zitten en kan je specifieke schade aanrichten die voertuigen onklaar kunnen maken. Het zijn kleine veranderingen die stuk voor stuk bijdragen aan een meer complete spelervaring.

Review Call of Duty Warzone 201

Gevaar ligt continu op de loer

Eerder hadden we het al even over de gigantische hoeveelheid spelers die gelijktijdig de servers bezetten. 150 man is natuurlijk leuk, maar er ligt veel meer gevaar op de loer. Al Mazrah krioelt namelijk van de AI-soldaten die zogeheten Strongholds en Black Sites bewaken. Deze locaties bevatten de allerbeste loot, maar worden dus wel goed bewaakt. Iedere match ontgrendelen er drie Strongholds en een Black Site. De Strongholds zijn al pittig, maar de Black Site is waar de crème de la crème loot te vinden is. Verwacht echter flinke tegenstand en natuurlijk een bataljon aan vijandelijke squads die achter dezelfde loot aanzitten. Weet je als winnaar uit de bus te komen, dan dien je die loot ergens op te bergen natuurlijk. Gelukkig beschikken we in Call of Duty: Warzone 2.0 over een backpack die we compleet kunnen volstouwen. Hoeveel je erin kunt doen, ligt aan het level van de backpack.

Ja, er is nu sprake van rarity in gear. Ergens jammer, aangezien er hierdoor ongelijkheden ontstaan op het strijdveld. Zo begint iedereen nu met een armor waar slechts twee armorplates in kunnen. Heb je mazzel met het looten, dan tref je een beter armor aan. Anders is deze, net als een betere backpack, beschikbaar bij een van de op de schop gegooide Buy Stations. Deze Buy Stations kennen namelijk een beperkte voorraad en verschillen allemaal van elkaar. Daarnaast heeft de structuur van de Buy Station ook een flinke overhaul gekregen. Je dient namelijk te bladeren door verschillende tabjes. Dit kost tijd en te lang stilstaan bij een Buy Station is een garantie voor problemen. Jammer, want ook hier kan de UI dus beter.

Over gevaar gesproken, de TTK (Time to Kill) ligt net als in Modern Warfare 2 aardig laag. Hierdoor kan je leven in een flits voorbij zijn. Dit mag wat mij betreft wel wat omhoog, zodat je nog een soort kans maakt wanneer je in de val gelokt wordt. Leg je dan toch het loodje, dan gaan we zoals vanouds weer lekker naar de Gulag. Of nouja, zoals vanouds kunnen we niet zeggen. De Gulag is nu namelijk een 2v2-match geworden. Op papier erg tof, maar in de praktijk aardig matig. Je wordt namelijk gematch met een random speler. Communiceren kan middels de nieuwe proximity chat feature (die je in staat stelt om medespelers en tegenstanders in een bepaalde range te horen), maar dat betekent wel dat je dient te communiceren met een rando. Is deze rando niet goed, dan veranderd het al snel in een 1v2 situatie. Wel tof vind ik de introductie van de Jailer. Deze gigant stapt de Gulag binnen wanneer het naar zijn mening te lang duurt. Hierdoor verandert je eerdere tegenstander snel in een bontgenoot. Weten jullie namelijk de Jailer om te leggen, dan ontsnapt iedereen aan de Gulag.

DMZ, Third Person, Unhinged en Game Changers

Laten we het nog even hebben over de diverse modi in Warzone 2.0. Deze game is namelijk niet langer enkel een First Person Shooter Battle Royale. Een leuke uitspringer is wat mij betreft de third person-playlist. Deze modus maakt Warzone 2.0 namelijk zoveel aantrekkelijker voor een groter publiek. De gameplay blijft grotendeels hetzelfde, maar voelt zoveel anders aan. Anderzijds is er nu de Warzone DMZ. Deze modus lijkt in de kern meer op een Escape From Tarkov waarin maximaal 66 spelers missies voltooien en succesvol dienen te extracten. Makkelijker gezegd dan gedaan, want de AI bevindt zich in deze modus letterlijk overal in Al Mazrah. Voor welke objective je gaat, is helemaal aan jou. Het belangrijkste is in leven blijven en succesvol een extractie te maken. Het is een vermakelijke modus die voornamelijk veel potentie met zich meebrengt. Daarnaast wordt er uitstekend gebruik gemaakt van de locaties waardoor de Al Mazrah map echt tot zijn recht komt. Ook is er de nieuwe Unhinged-modus. Deze modus speelt zich af als een reguliere Battle Royale, maar er is natuurlijk een catch. Teams kunnen zich namelijk bij elkaar voegen. Dat doe je in goed overleg middels de Proximity Chat. Hierdoor kan je dus (tijdelijke) verbondjes sluiten om zo sterker uit de bus te komen. Het is niet per se mijn favoriet, maar interessant is het zeker wel!

Dan rest ons nog een paar kleinere onderdelen om te bespreken. Zo is de ring onderhevig aan verandering in de positieve zin. Om campen tegen te gaan, is er besloten om in de laatste fase van de match een drietal kleinere ringen te introduceren. Hierdoor is een hinderlaag veel minder vanzelfsprekend en vinden er meerdere gevechten tegelijkertijd plaats. De eerder besproken proximity chat is fantastisch, aangezien het meer tactiek met zich meebrengt en de immersie flink verhoogd. Alhoewel de launch van Call of Duty: Warzone 2.0 erg succesvol was wat betreft spelers, was duidelijk merkbaar dat de servers het er niet mee eens waren. Zo ben ik tegen flinke haperingen aangelopen en ben ik regelmatig uit de match gekickt. Een week later is dit echter veel beter en is de game ook daadwerkelijk speelbaar.

Review Call of Duty Warzone 202

Het eindoordeel van Rudy Wijnberg

Call of Duty: Warzone 2.0 is een uitstekende stap voorwaarts in de franchise. Oké, niet iedere wijziging pakt even succesvol uit, maar het gros van de update is een welkome aanvulling. Al Mazrah is een mooi vormgegeven locatie waarin veel variatie te bespeuren is. De toevoeging van Stronghold en Black Sites voegt waarde toe aan de momenten die normaliter wellicht wat minder spannend zijn en komen voornamelijk goed tot diens recht in de DMZ-modus. De combat is er met de toevoeging van de zwemmechanics en verbeterde voertuigen sterk op vooruit gegaan. Dat gezegd hebbende, de Gulag hangt nu op de skillset van een random medespeler wat sterk in je nadeel kan werken. Ook de UI is niet heel erg relaxt, zeker wanneer het aankomt op de interactie met de Buy Stations. Door het onoverzichtelijke design sta je vaak onnodig lang stil bij een Station wat een groot doelwit op je achterhoofd schildert. Deze kleine minpuntjes wegen echter niet op tegen de pluspunten en Call of Duty: Warzone 2.0 is dan ook zonder twijfel een grote vooruitgang.

  • Pluspunten
  • Al Mazrah is geslaagd
  • Stronghold en Black Sites
  • DMZ, Third Person en Unhinged
  • Nieuwe mechanics
  • Proximity Chat
  • Minpunten
  • Oude Gulag was beter
  • UI kan beter
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?