Nieuws
Command & Conquer 3: Kane's Wrath is er bijna
11 maart 2008Fans van de overbekende Command & Conquer reeks kunnen in de US 26 maart al aan de slag met de nieuwste uitbreiding op deel 3. Het zal geheel...
Command & Conquer, 'n van de meest gespeelde gameseries aller tijden is terug met een frisse engine, en een nieuw stuk verhaal om achter de saga te lijmen. C&C bestaat al sinds 1995 en haalt zijn roots uit Dune2, waarin de grondslag was gelegd voor de overbekende formule:
[kopje]C&C geschiedenisles
Anno: 1995. Een meteoriet land met Windows 3.11 graphics in de Tiber rivier in Italië. Het brengt een naar goedje genaamd Tiberium met zich mee, en het ongezonde stofje verspreidt zich rap over de hele aardbol. Een naar geruchten ex-adviseur van Jozef Stalin interesseert zich bijzonder voor het groene goedje, die hierin de mogelijkheid ziet zijn communistisch dictatuur op globale schaal een feit te maken. Onder de naam NOD maakt onze superschurk Kane zijn doelen bekend aan de wereld. De VN reageert hierop door de legers van de wereld te verenigen onder de naam GDI (Global Defense Initiative). C&C 1 is geboren.
Anno: 2030. Tiberium heeft zich verspreid over de hele globe, GDI zit voornamelijk in het koude noorden, NOD in ondergrondse schuilplaatsen. Kane keert terug en struikelt prompt over een neergestort ruimteschip waarin hij de "Tacitus" vindt; een soort van alien-USB-stick met TeraBytes aan informatie over Tiberium. NOD creëert hiermee een AI genaamd Kabal die uiteindelijk hun ondergang wordt in de tweede Tiberium oorlog.
Anno: 2047. Kane verrijst weer eens uit de as om onheil te zaaien. We pakken de muis maar weer eens goed vast, en zetten ons schrap voor meer van hetzelfde in een gelikt jasje.
C&C 3 valt al te spelen op de laptop van je oma, maar dan ziet het er wel bijna net zo uit als C&C2 in 3D. Gelukkig hoef je je portemonnee niet open te trekken voor een heliumgekoelde supercomputer uit StarTrek om de details allemaal op max te kunnen zetten. Dit betekent dat Jan met de pet ook van goeie sfeer en vloeiende stralen plasma kan genieten. Het surround-geluid komt vanuit alle richtingen op je af, is goed gepositioneerd en laat niets te wensen over qua mastering of gekozen geluiden. Er is goed gebruik gemaakt van de audiogolven om de interface bij te staan in het pompen van cruciale informatie naar het hoofd van de speler. Iedere unit laat het je even weten als hij gereed is voor de strijd. Dit is in het begin irritant, maar na verloop van tijd reken je erop om te weten wanneer je mammoth tank de fabriek uit komt rollen om je stervende mannetjes bij te staan. De muziek verdient dikke sterren voor sfeer en weet toch nooit af te leiden door overaanwezig te zijn.
De GUI (Graphical User Interface) is een kruising tussen de oldskool C&C en C&C generals, wat het bouwen van je basis en besturen van je units eenvoudig en effectief maakt. Het principe van de game is sinds 1995 bijna niet veranderd, maar wel flink uitgebreid. Je begint meestal met een Mobile Construction Vehicle, graaft wat tiberium af, en spendeert je geld om trainingskampen en fabrieken te bekostigen. De units van GDI en NOD zijn een mengeling van de manschappen uit deel 1 en 2 en ongeveer 50% is geheel nieuw. De toevoeging van de alien-factie Scrin geeft de speler een frisse uitdaging in tactiek, aangezien ze compleet anders bevochten dienen te worden. Aan het einde van de GDI en NOD campagnes zijn ze zelfs nog speelbaar, al is het maar voor een paar missies. Desalniettemin voegen ze toe aan het geheel en breiden ze het C&C universum op logische wijze een stuk uit.
De missies zijn redelijk gevarieerd. Hoewel het alsnog vaak neerkomt op het slopen van de oppositie, geven de subdoelen je daarnaast genoeg te doen om alles lekker divers te houden. De dynamiek wordt verder opgevoerd door ontwikkelingen tijdens de missies. Zo kan er halverwege de missie opeens een hele andere wending aan het verhaal gegeven worden. De tussenkomst van een sloot aliens bijvoorbeeld, die besluiten als de spreekwoordelijke derde hond met het spreekwoordelijke bot er vandoor te gaan. En dat terwijl jij net zo lekker GDI billenkoek aan het geven was. Gelukkig wordt de hierdoor meanderende verhaallijn niet verwarrend dankzij de informatieve filmpjes voor, tijdens en na de missies. Het acteerwerk is kaziger dan een blok gouda overgoten met gesmolten brie en precies wat we willen zien in de derde telg van de saga. Popcorn erbij en smullen maar!
Tegenstand is goed verzorgd en biedt een adequate oppositie in de campagne. Er wordt goed ingespeeld op je acties en je zwaktes zullen meteen worden afgestraft. Heb je bijvoorbeeld geen luchtafweer, dan zul je binnen de kortste keren een paar helikopters boven je hoofd horen zoemen. Fijne bijkomstigheid is de optie om de moeilijkheidsgraad te veranderen aan het begin van iedere missie. Zo hoef je niet vast te blijven zitten bij de moeilijkere missies. Toch twee minpuntjes hier. Allereerst de grove onderverdeling van easy, medium en hard. Easy lijkt gemaakt te zijn voor Henk-de-Hamer-zonder-Bovenkamer, medium is goed te doen en hard is eigenlijk net niet kontschoppend genoeg voor de doorgewinterde fan. Een verdeling in vijf of meer gradaties zou hier een goede uitkomst hebben geboden. Ten tweede is de tegenstand soms te vast geprogrammeerd, waardoor hij makkelijk te omzeilen valt. Dit zaagt enigszins aan de poten van een anders geloofwaardige AI.
De multiplayer functie is weer met volle kracht aanwezig, en steekt proper gebalanceerd in elkaar. Iedereen kan direct meedoen met de C&C competitie om tijdelijk eeuwige roem te vergaren. Daarnaast kunnen de beste spelers ook nog geldprijzen winnen om de doktersrekening voor hun RSI te bekostigen. De podcast functie laat je toe om in vogelvlucht deze wedstrijden te bekijken en voegt voor- en nabeschouwingen toe. Denk overigens niet als beginner online even tof te gaan doen. Voordat jij je eerste harvester goed en wel op pad hebt gestuurd ligt je basis waarschijnlijk al in de as. Veel geduld, een sportieve instelling en een laag verwachtingspatroon zullen hier de sleutel tot je toekomstige muisarm vormen.
Meer van meer van hetzelfde plus extra's; de meerwaarde van Kane`s Wrath
Laat 'n ding duidelijk zijn: Kane's Wrath is voor de fans. Voor de hardcore fans is het zelfs een must. Het vult de missende informatie rondom deel 3 aan vanuit het oogpunt van NOD. Dit hakt de structuur chronologisch in drie delen, die zonder voorkennis van de serie niet goed te volgen is. Het is dus eigenlijk een beetje mosterd na de maaltijd, maar wel verdomd lekkere mosterd.
Het is niet supergroot, maar wel netjes afgewerkt met de nodige inhoud om zichzelf te kunnen respecteren. De verschillende facties krijgen alle drie twee subfacties met ieder hun eigen sterktes en zwaktes. Hierdoor moet je weer opnieuw kalibreren bij de verschillende missies om je tactieken succesvol te houden. Kort door de bocht genomen: "Adapt or die".
Als kers op je ijsje krijg je "World conquest", een soort van C&C-RISK. Vermakelijk maar niet erg spectaculair en bovendien niet te multiplayen. We hadden toch liever chocodip"
C&C3 is simpelweg een ontzettend goede game. Het is met recht nog steeds 'n van de grootste in het RTS genre. Het combineert een lage instapdrempel voor de leek met alles wat de trouwe fan ervan mag verwachten. Een uitdagende AI, meesterlijke sfeer, pakkend verhaal en een geavanceerde engine maken het tot een stabiel geheel. Het is meer van hetzelfde met uitbreidingen en verbeteringen, en dat is in dit geval compleet geslaagd. Kane's Wrath is een beetje mank qua integratie in de serie, maar de trouwe fan zal hier makkelijk overheen weten te kijken. Naast het boven de review afgebeelde Kane's Wrath is ook Tiberium Wars hier verkrijgbaar bij Gameliner.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
EA LA
Uitgever:
Electronic Arts
Release:
27 juni 2008
Reviewscore:
Platforms: