Destiny 2: The Witch Queen

  • Ontwikkelaar Bungie
  • Eerste releasedatum 22 februari 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre MMO , First-Person Shooter
  • Gameliner score

Review: Destiny 2: The Witch Queen - Simply the best - Pc

Destiny 2: The Witch Queen Expansion is de beste Destiny uitbreiding tot op heden! There, I said it. De langlopende serie uit de stallen van Bungie is goed op dreef en presenteert met de gloednieuwe uitbreiding een ijzersterk verhaal. De live service game van Bungie kent zijn ups en downs, maar de playerbase is loyaal en wordt altijd voorzien van nieuwe content als zoethoudertje tussen expansions door. Is de The Witch Queen expansion echter ook leuk voor instappers en weet het voldoende vermaak te bieden om het prijskaartje te verantwoorden? Buckle up, Guardian, dit is de review van Destiny 2: The Witch Queen!

onbekend

Royale campagne

Jarenlang hint Bungie al naar The Witch Queen - beter bekend als Savathûn -, maar deze illustere Hive God werd nog altijd gehuld in veel mysterie. Met deze expansion komt daar dan eindelijk verandering in. Savathûn komt namelijk uitgebreid aan het woord en verschijnt met grote regelmaat ten tonele. De campagne gaat met een knaller van start, want Savathûn heeft het almachtige licht weten te bemachtigen. Dat niet alleen, ze weet het ook te gebruiken waardoor de tegenstand imposanter dan ooit is. Hierdoor kunnen bepaalde bosses/ mini bosses zich bijvoorbeeld resurrecten dankzij de Ghost die zij met zich meedragen. Daarnaast zijn ze ook nog eens in staat om de skills van de guardians overnemen en deze dan ook tegen je te gebruiken. Savathûn is prachtig ontworpen en fantastisch gevoiced waardoor het personage echt tot leven komt. Het is natuurlijk niet allen Savathûn die in beeld komt, want ook Ikora Rey en jouw bloedeigen guardian komen regelmatig aan het woord. Allen zijn voorzien van de nodige liefde en aandacht waardoor het verhaal je al snel opzuigt en je meeneemt in een wilde rit.

Het licht moet koste wat kost terugkomen bij de rechtmatige eigenaar, maar zo makkelijk is dat nog niet. Als zus van Xivu Arath (de God of War) en Oryx (The Taken King) is dit een oppermachtige tegenstander die zich niet 1, 2, 3 gewonnen geeft. Meer over het verhaal ga ik echt niet spoilen, want dat zou oprecht zonde zijn. Wel kan ik zeggen dat het verhaal van Destiny 2: The Witch Queen echt heel erg goed is. De rijke lore die in de afgelopen jaren is opgebouwd komt duidelijk naar voren. Dit zonder dat je er een wiki op hoeft na te slaan zoals we gewend zijn van de diepere Destiny lore. Daarnaast is het verhaal niet slechts een reden om The Hive overhoop te knallen. Savathûn komt met een nodige bak emotie die goed de keerzijde van de medaille laat zien. Dit illustreert perfect dat de wereld van Destiny bijzonder complex in elkaar zit.

onbekend

The Witch Queen bevat van alles wat

Met het verhaal ben je wel even zoet, maar Bungie heeft meer in petto voor ons. De The Witch Queen-campaign kent namelijk een Legendary moeilijkheidsgraad zoals we deze kennen van Halo. Deze moeilijkheidsgraad stimuleert om het verhaal nogmaals te doorlopen in ruil voor betere loot en een snellere grind naar een hoger powerlevel. Na het voltooien van het verhaal stopt het natuurlijk niet. De overworld zit namelijk boordevol unieke missies die dieper ingaan op de lore die Savathûn met zich meebrengt. Daarnaast komt er op 5 maart ook nog eens een gloednieuwe raid aan. Daar weten we natuurlijk nog weinig over, maar als deze een beetje in lijn is met de campaign, dan hoeven we ons nergens zorgen over te maken!

Een nieuwe campagne brengt natuurlijk ook een nieuwe wereld met zich mee. Dit keer verkennen we de prachtige Throne World van Savathûn. Deze wereld tovert een prachtig paleis op het beeldscherm vol weelderige tuinen en gotische architectuur. Wat in eerste instantie lijkt op een prachtige wereld van pracht en praal, draait al snel om in duistere in een alien-achtige omgeving wanneer we in de krochten van het paleis duiken. De panorama zichten zijn om van te smullen en de afwisseling is bijzonder groot. De krochten zijn duister, smerig en zelfs een beetje eng. Je verkent de omgeving overigens niet enkel vanaf de grond, want deze uitbreiding bevat voldoende puzzelelementen en platformsecties. Zo zijn er nu wazige plekken waar je "Deepsight" kunt toepassen. Door dit te activeren tover je platformen tevoorschijn die je naar een punt hogerop of juist aan de overkant van een ravijn brengen. Het is een welkome afwisseling waarbij een stukje suspense, actie en platforming elkaar afwisselen.

onbekend

Customisation is key

Wanneer het gaat om nieuwe mogelijkheden in Destiny 2, brengt The Witch Queen niet bijzonder veel met zich mee. Tenminste, niet veel wanneer we dat gaan definiëren in kwantiteit. De uitbreiding komt namelijk wel degelijk gepaard met de nodige aanpassingen die meer diepgang bieden voor de welbekende looter shooter. Zo heeft de Void subclass een flinke overhaul gekregen. Met Void 3.0 krijg je veel meer controle over de build die perfect aansluit op jouw speelstijl. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te kiezen uit drie verschillende supers, kan je een keuze maken uit granaten en is het mogelijk om tweaks door te voeren met Aspects en Fragments. Void 3.0 is eenvoudig aan te passen en volledig bij te schaven. Echter moeten we wel zeggen dat je er na een tijdje spelen nooit meer naar kijkt. Dat is immers niet meer nodig wanneer je de perfecte build hebt samengesteld. Ook is het jammer dat enkel de Void subclass dit redesign heeft gekregen bij release. De overige subclasses staan naar horen zeggen wel op de planning, maar zijn dus vooralsnog niet onder de loep genomen.

De tweede grote verandering komt in de vorm van weapon crafting. Want ja, na acht jaar tijd is Destiny 2 dan eindelijk toe aan het craften van unieke wapens. Vrij vroeg in het verhaal “Shape” je de Enigma. Dit wapen is een Glaive die je bepaalde traits kunt toewijzen op basis van jouw speelstijl. Het is voor het eerst dat we een Glaive tegenkomen in Destiny en we moeten beamen, het is een verdomd leuk wapen om mee te spelen. Dit wapen dient in close quarters als steekwapen (vanuit first person view in tegenstelling tot het zwaard). Op afstand is het mogelijk om met de linkermuisknop projectielen (special ammo) af te vuren, terwijl je dat doet kan je met de rechtermuisknop een energieschild omhoog houden. Naarmate je er mee speelt, speel je meer traits vrij die je kunt toewijzen bij het Reshapen van het wapen. Zo heb ik eigenlijk mijn hele playthrough kunnen spelen met de Enigma Glaive. Daarnaast kunnen we ook aan de slag met Deepsight Resonance wapens. Deze random wapens gaan lekker op zogeheten Attunement die oploopt naarmate je met dit wapen speelt. Een volle Attunement levert nieuwe materialen op en ontgrendelt veelal het pattern (of de blueprint) voor de crafting van dat bepaalde wapen. In eerste instantie klinkt het niet als heel veel bijzonders, maar het is een leuk systeem dat ervoor zorgt dat je continu veranderd van wapen wanneer de Attunement helemaal is volgelopen.

onbekend

Het eindoordeel van Rudy Wijnberg

Destiny 2: The Witch Queen beschikt over het beste Destiny verhaal tot op heden. Jarenlange hints monden eindelijk uit in een fantastische aanvulling waarbij Savathûn het lange wachten helemaal waard maakt. De toevoeging van Legendary mode is een legendarische zet. Zo kunnen we namelijk dat fantastische verhaal vol emotionele diepgang en de nodige plottwists nogmaals beleven terwijl de grind naar meer power onwijs veel sneller gaat. Na het verhaal is er nog meer dan genoeg te doen in de vorm van nieuwe missies in de overworld, nieuwe bounties en natuurlijk een nieuwe jacht naar exotics. Gooi daar nog even een nieuw wapen, een weapon crafting-systeem en de Void 3.0 subclass bij in, en je hebt een ijzersterke uitbreiding. Het is jammer dat het redesign van de subclasses enkel is toegepast op de Void subklasse, maar dat mag de pret niet drukken. Destiny 2: The Witch Queen is namelijk de beste uitbreiding die we in jaren hebben gezien.

  • Pluspunten
  • IJzersterke lore
  • Throne World is prachtig
  • Weapon crafting
  • Void 3.0 is een welkome aanvulling
  • Legendary mode
  • Minpunten
  • Overige subclasses onbenut
Gameliner Score
Uitmuntend

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?