Review: F1 23 - Racet naar pole position PlayStation 5

Aangepast: 18 juni 2023 13:41

Het Formule 1-circus draait weer op volle toeren en Codemasters draagt daar maar wat graag een steentje aan bij. Met de lancering van F1 23 maken we ons op voor weer een nieuwe editie van de racesim. Opvallend is dat de singleplayer modus van twee jaar geleden na een jaar afwezigheid zijn rentree maakt. Is Codemasters erin geslaagd om opnieuw een uitstekende race-ervaring neer te zetten? Ik wurmde mij in de digitale F1 bolides om het voor jou uit te zoeken in deze review.

F1 23 review1

Braking Point is geen breekpunt

Laten we de koe maar gelijk bij de hoorns vatten. Als je denkt aan een racesim, dan is een verhalende singleplayer modus niet direct het eerste dat te binnen schiet. Toch bracht Codemasters met F1 21 Braking Point uit. Hierin maakte de jonge coureur Aiden Jackson zijn eerste meters binnen de hoge competities van het racen. Niet je directe teamgenoot Casper Akkerman - de verloren tweelingbroer van Kimi Raikonen mét emotie -, maar Devon Butler blijkt hierin jouw grote rivaal. Al deze namen keren dit jaar weer terug in een nieuw seizoen van Braking Point. De samenstelling is wel compleet anders. De arrogante Butler is namelijk nu jouw teamgenoot en dat terwijl zijn rijke vader de geldschieter is van het nieuwe team Konnersport Racing waar jullie voor rijden. Een nieuw gezicht in dit geheel is die van Callie Mayer, een talentvolle jongedame die ergens wat weg heeft van Tatiana Calderón. Zij reed voorheen in de Formule 2.

Dit alles is - evenals de eerste Braking Point - verpakt in een Drive to Survive-achtig jasje om het allemaal net even wat spannender en smeuïger te maken dan het daadwerkelijk is. Het draagt zeker wel iets bij aan de beleving, maar kan nooit helemaal verdoezelen dat het niet is wat het pretendeert te zijn. Je racet een aantal cruciale momenten en circuits binnen het seizoen waarbij je onder druk moet zien te presteren. Het Konnersport Racing team heeft namelijk te maken met alle drama die je je maar kunt indenken tijdens hun debuutseizoen. Een nieuwe teambaas, een rijderswissel halverwege het seizoen, investeerders die zich terug dreigen te trekken en tegenvallende resultaten. Uiteindelijk draait het niet om het racen an sich, maar om het verhaal in deze modus. Dit zal niet voor iedereen interessant zijn, maar er zullen er genoeg zijn die wel enkele uren in dit verhaal willen duiken. Het is niet de beste modus van de game. We kunnen wel stellen dat het het niveau van Goede Tijden Slechte Tijden niet echt ontstijgt, maar interessant en vermakelijk is het zeker.

F1 23 review2

Maar er is meer te doen

We hebben het in eerdere delen al even voorbij zien komen, maar F1 World is jouw persoonlijke hub en deze is dit jaar verder uitgebreid. Veel van wat F1 23 te bieden heeft begint nu hier. Spelmodi als time trails of multiplayer zijn niet meer direct via het menu te bereiken, maar zitten verwerkt in F1 World. De prijzen die je ermee pakt kun je vervolgens ook terugvinden in je hub. Door uitdagingen te voltooien of online te racen kun je upgrades en personeel verdienen die je kunt gebruiken om je wagen naar een hoger niveau te tillen. Ook kun je nieuwe livery's, pakken en helpen vrijspelen waarmee je je eigen bolide verder kunt personaliseren. Het is een uitstekende verbetering om dit alles op deze manier met elkaar te verbinden. Het maakt niet zoveel uit of je liever singleplayer aan de slag gaat of juist wil vechten op circuits tegen andere mensen, want op beide manieren kun je upgrades verdienen. Je ontvangt dus ook dingen waar je écht iets aan hebt en niet alleen maar nieuwe kleurtjes of pakjes.

Als sportgameliefhebber breng ik toch veelal de meeste uurtjes door in de carrièremodus en dat is in F1 23 zeker niet anders. Het is jammer om te moeten zeggen, maar zoals zovaak is hierin de minste verbetering terug te vinden. Een carrière starten in F1 23 kan dus nog steeds op twee manieren: gewoon als rijder of als teambaas en rijder. Hierbij heb je vervolgens de keuze om te kiezen of je met weinig, gemiddeld of veel geldmiddelen van start wil gaan. Dat is volledig aan jou. Bouw je liever een team vanaf de grond af op of race je liever in een team dat er direct al staat. Ook terug van niet weggeweest is de mogelijkheid om de carrière online in co-op te doorspelen. Je kunt dus samen met een vriend of vriendin de Formule 1-seizoenen doorlopen en tegen of met elkaar strijden om de punten en podiumplaatsen. Hoewel carrière in F1 23 echt heel solide is en meer dan de moeite waard is om te spelen, is het jammer dat Codemasters weinig aandacht heeft besteedt aan het verbeteren ervan.

F1 23 review3

Subtiele en welkome veranderingen

F1 23 is gameplaytechnisch weer van een uitstekend niveau. De menu's steken duidelijk en overzichtelijk in elkaar, waardoor je gemakkelijk alles kunt vinden waar je naar op zoek bent. Je hebt weer talloze opties om je instellingen te optimaliseren en naar je eigen hand te zetten. Dit maakt dat je F1 23 zo kunt instellen dat het voor jou zo intuïtief mogelijk speelt. Terwijl je in de menu's rondhangt en met instellingen zit te pielen kun je genieten van een heerlijke soundtrack, zoals je die van de F1-games inmiddels wel gewend bent. Ook tijdens het racen zelf stelt de game niet teleur. Waar je vorig jaar merkte dat de Formule 1 wagens echt wat minder soepel bewogen is dat nu weer wat bijgesteld. Er kwam best wat kritiek op de bewegelijkheid van de bolides vorig jaar en daar is zeker naar geluisterd. Verwacht dus weer een wat soepelere ervaring als je over de circuits snelt.

Grafisch gezien ziet het er allemaal weer schitterend uit. Hier in daar zie je nog wat onrealisme, maar dat komt voornamelijk naar voren in bijvoorbeeld de cutscenes in Braking Point die volledig in-engine gemaakt zijn. Dit jaar hebben we ook te maken met twee nieuwe circuits, namelijk die van Qatar en Las Vegas. Vooral die laatste is een leuke toevoeging op het bestaande rooster van race tracks. De Strip in zijn nachtelijk glorie is een genot om doorheen te rijden en mag wat mij betreft voorlopig lekker op de kalender blijven staan. Een veelgehoorde klacht was ook dat de races of te kort of te lang waren. Daarom is besloten om in deze editie 35% races toe te voegen. Dit moet ervoor zorgen dat de races nog steeds behapbaar zijn, maar toch niet te lang aanvoelen. Mocht je dit liever niet willen, dan kun je dit uiteraard nog steeds naar wens instellen. Tot slot is er nu eindelijk een rode vlag toegevoegd. Een race kan dus tussentijds worden stilgelegd. Dit maakt het geheel ook realistischer.

F1 23 review4

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Codemasters heeft zichzelf met F1 23 zeker weer overtroffen. De kritiek van vorig jaar is ter harte genomen en gebruikt om dit jaar weer te verbeteren. F1 Life is omgedoopt naar F1 World en dit is een zeer positieve kentering in de holle boom dat F1 Life was. De terugkeer van Braking Point zal zeker door een aantal spelers positief worden onthaald en biedt wat variatie in vergelijking met de redelijk standaard gamemodi. Lang verhaal kort, als je een raceliefhebber bent dan moet je F1 23 spelen.

• Braking Point is leuk...
  • F1 World is goed aangepakt
  • 35% races toegevoegd
  • Las Vegas baby!
  • Besturing verbeterd
  • Rode vlag
  • ...maar niet voor iedereen
  • Weinig nieuws in carrière
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot F1 23

Formula 1

Electronic Arts