Review: Harvestella - Een unieke combinatie Nintendo Switch

Geplaatst: 8 november 2022 12:00

Een paar maanden speelde ik de demo van Harvestella, een rpg en levenssimulatiegame van Square Enix. Hoewel ik mij vermaakte, had ik ook wat twijfels of de game wel de twee tijdrovende genres kan combineren en kwam ik ook veel irritatiepunten tegen, zoals de controls en het snelle verloop van tijd in de game. Nu is Harvestella officieel uit. Ik dook weer in de game om te ontdekken of die problemen er nog steeds in zitten of dat Square Enix al wat veranderingen in Harvestella heeft doorgevoerd.

Pak de draad weer op

Mijn avontuur begint waar ik in de demo ben geëindigd, vastgelopen in de eerste dungeon Higan Canyon. Als je meer wilt weten over het verhaal van Harvestella raad ik aan om mijn preview te lezen, maar hier even in het kort: In Harvestella speel je in een wereld waar de seizoenen beïnvloed worden door vier kristallen genaamd de Seaslight. Door een incident is er een vijfde seizoen ontstaan, genaamd Quietus, dat de wereld in gevaar brengt. Het is aan de speler om het mysterie van de zich vreemd gedragende Seaslight en Quietus op te lossen en doet dit met behulp van verschillende personages die je vergezellen.

Mijn avontuur eindigde in de eerste dungeon, dit kwam omdat de controls echt stug aanvoelden voor mij. Het hielp mij ook niet echt dat ik de game even niet gespeeld heb en de controls verleerd was. Ik kon de controls ook niet vinden in de guide, dus het was weer even uitzoeken hoe het allemaal ook alweer zat. Dat had weer een aantal doden tot gevolg. Voordeel: ik had het weer onder de knie. Nadeel: ik was nu bijna bankroet door doktersrekeningen. Dit had weer tot gevolg dat ik geen nieuwe gewassen kon verbouwen, omdat ik geen geld meer had. Ik moest de draad echt oppakken om weer wat geld te verdienen en langs de eerste, officiële boss te komen. Nu ga ik een uitdaging niet uit de weg, dus met de middelen die ik had, dus vrijwel niks, ging ik de strijd in.

Harvestella review2

Combat voelt traag aan

De boss van Higan Canyon is een omen genaamd Hydolanzer, die van Geist de opdracht had gekregen om met de Fall Seaslight te kloten en Aria, jouw huisgenoot, te ontvoeren. Samen met Dianthus (het omen die je heeft geholpen in de dungeon) moet je dat plan een halt toeroepen. In dit gevecht komt de combat voor het eerst echt aan bod en ik kwam er meteen achter dat de combat niet heel soepel is in Harvestella. Het voelt heel traag aan en de aanvallen duren even voordat ze uitgevoerd worden. Je kan je ook niet verplaatsen tijdens een aanval wat je kwetsbaar maakt voor aanvallen van de monsters of in dit geval Hydolanzer. Het zorgde voor de nodige frustraties, vooral omdat elke boss een superaanval heeft die je moet onderbreken door snel aan te vallen op de zwakke plek van de boss, maar omdat de aanvallen zo traag zijn is het echt moeilijk om dat te voorkomen.

De combat is natuurlijk niet alleen frustraties, het bevat zelfs een van mijn favoriete onderdelen in Harvestella namelijk het job systeem. Normaal moet je in jrpg’s een class kiezen die je de hele game moet houden. In Harvestella krijg je de mogelijkheid om tussen drie classes te switchen tijdens het vechten. Dit is ideaal omdat je hiermee een grotere kans hebt om je vijanden hun zwaktes te vinden en uit te buiten. Zo ben ik op dit moment een fighter, mage en lancer met mage als favoriet. Je kan niet constant wisselen, want er is een cooldown voor de class die je als laatste gebruikt hebt. Toch vind ik dit een hele gave toevoeging, want het geeft spelers de mogelijkheid om combinaties van classes te creëren die het beste bij hun speelstijl past.

Harvestella review1

Een combinatie die voor discussie zorgt

Zoals je kan zien heb ik het voor het grootste deel over het rpg gedeelte van Harvestella gehad. Dit komt omdat het farming sim gedeelte naar mijn mening niet heel veel voorstelt. Ik doe het, omdat ik het leuk vind om een boerderij te onderhouden in een game, maar voor mijn gevoel is het nog steeds een slechte keus is van Square Enix om farmen en lifesim elementen aan de game toe te voegen. Je verbouwt gewassen, onderhoud dieren en verkoopt hun producten voor geld of je kookt er gerechten mee om de dungeons te overleven. Dit zorgt voor een unieke combinatie van twee genres, die voor verdeeldheid in de twee communities zorgt. Lifesim fans missen een romance systeem en vinden dat de boerderij een te kleine rol speelt. Rpg fans vinden de combat tegenvallen die ze uit eerdere Square Enix-games beter gewend zijn. Tot welke groep behoor ik dan? Nou ondanks dat ik mijn irritaties heb met Harvestella, vermaak ik mij echt met de game.

Het verhaal is echt goed en sleurt je naar binnen en nodigt uit om verder te spelen. Harvestella ziet er prachtig uit en elke dorp of stad heeft een seizoen waar het op gebaseerd is, wat voor unieke omgevingen zorgt. Harvestella draait goed op de Nintendo Switch en ik kwam geen enkele bug of glitch tegen. De soundtrack past perfect bij de game en is oprecht goed. Nehmea town, het dorp van de Spring Seaslight, het openingsscherm thema, eigenlijk alles is geweldig om naar te luisteren en neemt je mee in de game. Als laatste wil ik mijn tevredenheid uiten dat Square Enix naar de feedback op de Harvestella demo heeft geluisterd en dingen heeft veranderd om de game te verbeteren. Zo lopen de dagen nu trager, wat het mogelijk maakt om taken over de dag te verdelen in plaats van dat je gehaast een ding kon doen in de demo en het al bijna te laat was om de dungeon in te gaan of quests te doen.

Harvestella review

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Harvestella is een unieke combinatie van twee genres, hoewel het rpg gedeelte de boventoon voert in deze game sleurt het verhaal en de soundtrack je zo mee dat je de irritaties bijna vergeet. De game ziet er ook prachtig uit en draait goed op de Nintendo Switch. Het job-systeem geeft je de vrijheid en creativiteit om de class combinatie te creëren die het beste bij je past. De combat had naar mijn mening wat soepeler gekund en ik blijf het jammer vinden dat het farming-sim aspect niet uitgebreider is uitgewerkt in Harvestella. Als je dit net als ik kan loslaten, raad ik zeker aan om deze game uit te proberen.

• Game ziet er prachtig uit
  • Geweldige soundtrack
  • Job-systeem is leuk om mee te spelen
  • Het verhaal is echt goed
  • Combat is best stroef
  • farming/lifesim gedeelte is helaas niet uitgebreid

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Harvestella

-

Square Enix