Harvestella

  • Ontwikkelaar Square Enix
  • Eerste releasedatum 4 november 2022
  • Platformen Pc , Nintendo Switch
  • Genre Simulatie , JRPG
  • Gameliner score -

Preview: HARVESTELLA - Een interessante RPG, met een vleugje simulatie

Een game waarvan ik heel enthousiast werd toen die werd aangekondigd was HARVESTELLA, een RPG en levenssimulatie game van Square Enix. Toen tijdens de Nintendo Direct een demo werd aangekondigd, besloot ik deze op te starten en in de wereld van HARVESTELLA te duiken. De vraag is of de genres goed mengen of dat eentje toch de bovenhand voert in de game?

Val (flauw) het avontuur in

HARVESTELLA begint bij het maken van je personage, of eigenlijk kiezen welke stem, haar-en oogkleur je hebt. Welk gender je ook kiest: man, vrouw of non-binair. Je personage ziet er exact hetzelfde uit. Dit viel mij wel tegen, omdat je meestal in levenssimulatie-games helemaal zelf kunt bepalen hoe je eruitziet. Nu maakt HARVESTELLA gebruik van portretten, maar om unieke portretten en daarmee ook het uiterlijk van de genders te gebruiken was toch eventueel ook mogelijk geweest? Ach ja, het uiterlijk van het personage is niet alles en het verhaal is zo interessant dat je de tegenvallende character creation vrijwel meteen vergeet. HARVESTELLA speelt zich af in een wereld waar vier reusachtige kristallen, de Seaslight, de vier seizoenen beïnvloeden. Alleen door een mysterieus fenomeen veroorzaakt de Seaslight opeens nog een seizoen genaamd Quietus, ook wel bekend als het seizoen van de dood.

Het verhaal begint midden in de Quietus en je personage valt flauw voor een dorp en wordt de volgende ochtend zonder geheugen gevonden door dokter Cres. Kort na je aankomst in het dorp, Lethe, gedraagt de Seaslight zich opeens vreemd en stort er een kristal neer. Dat blijkt een schip te zijn met een bewusteloos persoon erin. De dorpsbewoners noemen dit een ‘omen’ en willen liever niet dat die persoon in Lethe komt. Daarom laat Cres jou en het omen hun intrek nemen in een boerderij net buiten het dorp, waar het omen kan genezen en jij kunt uitrusten. Dit start jouw nieuwe leven als boer en held in HARVESTELLA.

Harvestella preview2

Weinig simulatie veel RPG

Na een korte uitleg over hoe het verbouwen van gewassen en de combat werkt, word je voor vijftien dagen losgelaten in de demo. Ik besloot mijn boerderij alvast op te zetten voor de geldinstroom en om zover mogelijk in het verhaal te komen. Hier liep ik al gauw tegen wat dingen aan. De controls voelen wat onhandig aan. Ik had moeite om de plekken te raken die ik wilde. Ik merkte ook dat de dagen heel snel gingen, wat ervoor zorgt dat je alles goed moet uitkienen om je dag zo effectief mogelijk te besteden. Als het alleen een RPG of simulatie was geweest, had ik het nog begrepen om de dagen zo snel te laten te gaan. Bij een combinatie daarvan was dus iets meer tijd om dingen te doen fijner geweest.

Daarnaast had ik tijdens het spelen het gevoel dat de focus in HARVESTELLA meer op het RPG-aspect lag dan op de simulatie. Het boerderij-aspect lijkt later toegevoegd te zijn als een bijgedachte. Misschien dat het bij de volledige release verandert, want uit screenshots lijkt je boerderij groter te worden en ook uiteindelijk dieren te hebben die je kunt verzorgen. Ik geef dat aspect het voordeel van de twijfel en hoop dat het simulatie-aspect bij de release in november wat meer naar voren komt. Op dit moment is de demo een RPG met een vleugje simulatie. Toch ben ik wel nieuwsgierig geworden naar hoe het allemaal verder gaat, want het verhaal en de personages zijn oprecht leuk en interessant.

Harvestella preview1

Voorlopig oordeel van Jolien Mauritsz

In de demo lijkt HARVESTELLA meer een RPG dan een combinatie met een levenssimulatiegame. De controls voelen een beetje clunky aan en maakt precisie lastig. De dagen mogen van mij ook iets langer, want binnen de kortste keren was de dag weer om en je verspilt toch een paar kostbare uren aan het verzorgen van je gewassen. Toch lijkt HARVESTELLA een interessante game te worden qua personages en verhaal. Ik hoop wel dat in de volledige release het simulatie-aspect dat de game beloofd wat meer naar voren komt, want dat is op dit moment niet het geval.

Over auteur Jolien Mauritsz

Jolien Mauritsz Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?