Review: Hot Wheels Unleashed 2 - Turbocharged - Iets harder PlayStation 5

Hot Wheels, vroeger had ik er letterlijk alles van en bijna 25 jaar later zit ik er weer middenin. Regelmatig trap ik tot mijn grote ergernis op de miniatuurautootjes om ze vervolgens op te pakken, en er weer lekker mee te rollen. Hot Wheels staat natuurlijk bekend om het vet hard gaan, dat zie je in alles terug. De razendsnelle loopings, de felle baankleuren en natuurlijk de kleine voertuigjes die een en al snelheid uitstralen. Vorig jaar bestempelde Bram in de Hot Wheels Unleashed review de game met slechts twee sterren. Gaat dat anders zijn met Hot Wheels Unleashed 2 - Turbocharged? We zoeken het vet hard voor je uit in de Hot Wheels Unleashed 2 review!

Hot Wheels Unleashed 2 Turbocharged Review

Hot Wheels Unleashed 2 – Turbocharged – Iets harder

Om lekker van start te gaan, openen we met het afzeiken van Bram’s Hot Wheels Unleashed-review, ik ben het namelijk niet helemaal eens met de score. Is het origineel fantastisch te noemen? Nee, niet echt. Het eerste deel mist inderdaad de nodige variatie, maar speelt op zich prima weg en ziet er ook gewoon goed uit. De grootste misstap van het deel zijn de lootboxes, maar twee sterren is wat mij betreft te laag. Maar goed, we zijn hier niet voor het eerste deel, we zijn hier voor de opvolger. Hot Wheels Unleashed 2 – Turbocharged biedt meer Hot Wheels, meer mogelijkheden en meer spelopties. Toevallig alles waar het vorige deel tekort aan had. Maakt dat de game direct een must-have? Niet per se, maar het maakt de game in ieder geval een stuk beter. Daarnaast ligt het er ook aan hoe oud je eigenlijk bent. De meer ervaren gamer zal namelijk veel plezier uit de game halen, maar voor een korte periode. De focus ligt dan ook overduidelijk op de wat jongere speler.

Laten we beginnen met de modi, want ook deze game bevat een singleplayer, multiplayer, trackbuilder en livery editior. Alles is net wat verder uitgebreid. De singleplayer modus is nog altijd een monsterhunt, maar is dit keer voorzien van wat cinematics en de nodige voice overs, verwacht niets speciaals, maar het is wel leuk voor de kids. De Track Builder is uitgebreid met nieuwe locaties, obstakels en set pieces. De multiplayer is nog altijd de multiplayer, maar dan wel aangevuld met wat nieuwe spelopties ter variatie. Alhoewel de toevoeging van wat cinematics in de campaign klein is, is het wel van meerwaarde. Het geeft reden genoeg om alle races te voltooien om zo door te stromen naar het volgende gebied, waar je dus weer beloond wordt met een aantal nieuwe cinematics. Om even kort op te sommen, in dit deel speel je als twee coureurs die zich continu laten krimpen samen met een gigantisch monster om zo al racend het beest te verslaan. Dit brengt echter wel wat tegenstrijdigheden met zich mee. De personages zijn namelijk nooit in-game te zien. Apart, want hierdoor zijn de nieuw toegevoegde motoren en quads enkel een voertuig zonder bestuurder, wat er op z’n zachts gezegd nogal apart uitziet.

Afijn, in die carrière modus speel je een aantal races per gebied, variërend van een quick race, tot een elimination, tot een waypoint (waarin je in een open wereld moet navigeren van punt naar punt). Na het voltooien van een race ontgrendel je de volgende locatie en word je natuurlijk beloond met keiharde knaken en wat upgradepoints voor de voertuigen. Al deze racetypes zijn overigens ook online te spelen met een paar kleine extra’s. Hierdoor bevat de multiplayer meer variatie dan voorheen en heb je dus ook meteen meer reden om lekker door te blijven spelen.

Hot Wheels Unleashed 2 Turbocharged Review1

Verzameldrang to the max

Zoals gezegd bevat Hot Wheels Unleashed 2 – Turbocharged meer van alles. Dat betekent meer voertuigen, meer backgrounds, meer locaties, meer editor opties, meer alles. Waar het eerste deel ongeveer zestig voertuigen heeft, heeft dit tweede deel er bijvoorbeeld meer dan honderddertig vanaf dag één! Deze zijn allemaal aan te passen met skills, op te voeren naar een nieuw niveau en natuurlijk helemaal zelf te ontwerpen in de Livery editor. Daarnaast zijn de voertuigen nu voorzien van een bepaalde rarity, variërend van Common tot Legendary (en er is zelfs een ultra geheime klasse voor de elite). Gelukkig is het vrijspelen van deze voertuigen dit keer een stuk eenvoudiger dan in diens voorganger. Geen Blind Boxes meer, maar wel wheelspins… Nee, oké dat is nog altijd vervelend, maar je krijgt gelukkig wel meer currency per voltooide race. Hierdoor is het een stuk eenvoudiger om voertuigen aan te schaffen in de rotating store. Heb je alle voertuigen gekocht in de store, dan vernieuwd deze zijn lijst volledig. Mocht er niets voor je tussen zitten, dan kan je ook tegen een kleine betaling van de in-game currency de lijst refreshen.

Alhoewel er wel iets meer variatie in de voertuigen lijkt te zitten wat betreft handling – zo zijn er voertuigen die beter driften, sneller zijn, of juist beter presteren op bepaalde ondergronden –, moet ik zeggen dat je na het vinden van je favoriet weinig reden hebt om andere voertuigen te proberen. Zo had mijn zieke Bone Shaker (Legendary die gewoon in de store was op te pikken) bijna perfecte stats en was ik in staat om letterlijk iedere race te winnen. Zonde, want er lijkt zoveel tijd en liefde in het ontwerp van al die voertuigen te zitten.

Hot Wheels Unleashed 2 Turbocharged Review4

Niet bang voor blikschade

Om toch nog even terug te komen op Bram’s review van de vorige game; ja, ook ik ben het eens dat er meer uit het bronmateriaal valt te halen. Gelukkig is dat in dit deel gedaan, maar nog steeds denk ik dat je er veel meer uit kunt krijgen. Qua besturingsopties is er in ieder geval vooruitgang. Naast de simpele gas- en drift triggers, kan je nu ook zijwaarts juken en is het mogelijk om een jump te maken. Vooral dit laatste heeft impact op de game, want nu is er veel meer variatie in banen mogelijk. Zo kan er een obstakel op de baan liggen of zelfs een groot deel van de baan ontbreken. Het juken lijkt op het eerste oog wellicht een beetje nutteloos, maar in de multiplayer ontdek je de kracht ervan. Er zijn namelijk een aantal modi waarin je op de tegenstander dient in te beuken. Door de juke uit te voeren verlies je weinig tot geen snelheid, maar kan je wel je stempel op andermans wedstrijd drukken.

Hot Wheels Unleashed 2 Turbocharged Review2

Als ik de bovenstaande review teruglees, krijg ik bijna het idee dat er echt heel veel is veranderd. En hoewel dat onder de motorkap ook zeker zo is, valt dat in de werkelijkheid eigenlijk bijna niet op. Dat gezegd hebbende; Hot Wheels Unleashed 2 – Turbocharged bevat bij launch meer dan 130 unieke voertuigen, bevat nieuwe locaties en kent gewoon eigenlijk meer van alles. De nieuwe voertuigtypes (motoren en quads) zijn leuk, maar wanneer je eenmaal je favoriete voertuig hebt gevonden, is er eigenlijk weinig reden om nog andere voertuigen uit te proberen. Zonde, want er lijkt heel veel aandacht en tijd te zitten in het design van die tientallen unieke voertuigen. Hot Wheels Unleashed 2 – Turbocharged is zonder twijfel een geweldige game, zeker voor de jongere generatie. Geef je echter weinig om de racewagentjes van Mattel, maar zoek je wel een toffe Arcade racegame die meer gericht is op de wat oudere gamer? Dan kan je wellicht beter heil zoeken bij een Need for Speed: Unbound.

• Meer dan 130 voertuigen
  • Verbeterde besturing
  • Verzamelen is leuker gemaakt