Review: Need for Speed Unbound - Keurig door de keuring PlayStation 5

Aangepast: 6 december 2022 19:29

Need for Speed keert terug naar de underground racing scene met Need for Speed Unbound. In mijn alles over Need for Speed Unbound artikel heb je al veel kunnen lezen, maar een daadwerkelijke review ontbrak nog. Tot vandaag dan, want de afgelopen dagen hebben wij eens flink onder de motorkap gekeken. Komt NFS Unbound ongeschonden door de APK? Je leest het in onze Need for Speed Unbound review!

Need for Speed Unbound Review4

Een stijlicoon

We kunnen denk ik wel stellen dat de Need for Speed-franchise aardig in het slop is geraakt. Alhoewel Need for Speed Heat en Need for Speed Payback aardig wisten te bevallen, was er niets dat er echt uit wist te springen. Jammer, want deze generatie van consoles kan echt wel een goede arcaderacer gebruiken! Dat is waar Need for Speed Unbound om de hoek komt kijken. De game beschikt namelijk over een uniek smoelwerk zonder al te veel te tweaken aan de welbekende formule. De graphics springen natuurlijk als eerste in het oog, want ja, dat is wel een unieke stijl. Waar de auto’s en stad zeer realistisch zijn vormgegeven, zijn het de effecten en personages die bijzonder cartoonesk zijn. Op papier zou ik het niet vertrouwen, maar in de praktijk pakt dit erg goed uit. Het stoort niet en past er zelfs zeer goed bij. Het zijn vooral de animaties die sterk uit de bus komen. Drift je bijvoorbeeld een bocht door, dan verschijnt er cell shaded rook, spring je van een ramp, dan verschijnen er vleugels om de auto heen. Deze zogeheten “tags” geven de game net wat meer flair en toveren de gekste dingen op het scherm. Hierdoor wordt het al snel druk, maar dat mag ook wel bij een arcaderacer.

Met de stijl van de game kunnen we dan ook wel stellen dat het dik in orde is. Racet het echter ook een beetje lekker? Het antwoord daarop is een dikke ja! Need for Speed Unbound kent een significante update wanneer het gaat om handling. Hierdoor zijn de wagens wellicht wat zwaarder te besturen, maar heb je er juist wel veel meer controle over. Deze game introduceert ook een one click mechanic, waardoor je bijvoorbeeld met een druk op de rem de auto in een drift kunt krijgen. Dit is overigens niet een verplichting om te gebruiken, je kunt namelijk in de menu’s deze mechanic uitschakelen. Customisation is sowieso key in Unbound. Naast een eigen personage, kan je namelijk alle wagens een compleet eigen smoel geven. Tuning staat weer helemaal centraal en de kans is dan ook groot dat je hier stiekem uren mee bezig bent. Uiteraard is de auto volledig te bestikkeren naar eigen wens, maar ook de onderdelen zijn aan te passen. Zo kan je een B-tier auto volledig omtoveren tot een S+-tier. Belangrijk, want een nieuwe wagen is peperduur en geld is bijzonder lastig om aan te komen. Daarnaast kan je ook rommelen met de afstellingen. Zo kan je er bijvoorbeeld met een simpele slider voor zorgen dat de auto minder snel uitbreekt in een drift. Handig tijdens races, maar kut tijdens een drift event.

Need for Speed Unbound Review2

That’s the sound of the police!

Hard rijden is een talent, maar hard rijden moeten we natuurlijk wel doen met een goede reden. Need for Speed Unbound geeft ons meerdere redenen om dat te doen. Het verhaal, dat flinterdun maar net afdoende is, draait om jou en je relatie met de street racing scene. Je wordt keihard genaaid en krijgt een aantal jaar later de kans om de persoon die dat gedaan heeft, lik op stuk te geven. Dat doen we door qualifiers voor een evenement genaamd: The Grand te winnen. Win je genoeg van deze qualifiers, dan doe je officieel mee aan het grootste racing evenement van Lakeview City. Aan het begin van iedere dag krijgen we de weekkalender onder de neus geschoven. Deze weekkalender heeft aan het einde van iedere week een nieuwe qualifier rood omcirkeld staan. Om mee te doen dien je een flinke entry fee te betalen en een auto binnen een bepaalde tier te bezitten. De rest van de dagen kan je meedoen aan andere evenement die je belonen met wat cash. Sommige zijn enkel beschikbaar tegen een entry fee en anderen zijn weer compleet gratis. Daarnaast is het iedere race mogelijk om een sidebet met een andere racer te plaatsen. Win jij van de rivaal of weet je in de prijzen te vallen, dan schuif je wat extra centjes naar je banksaldo. Voordat het geld daadwerkelijk van jou is, dien je het officieel te banken en zo eenvoudig is dat nog niet.

Need for Speed Unbound komt namelijk gebundeld met een high risk – high reward systeem. Iedere dag is opgedeeld in een dag en een nacht. Rij je de garage binnen (waar je het gewonnen geld veiligstelt), dan skip je van dat dagdeel naar de volgende. Na het voltooien van een straatrace, loopt echter de heat-meter op. Deze is opgedeeld in vijf vlammetjes die aangeven hoe graag de politie jou van de straat wil trekken. Hoe meer vlammetjes er zijn geactiveerd, hoe beter de politiewagens worden. Weten ze je te pakken, dan verlies je al het geld dat je niet hebt weten veilig te stellen gedurende dat dagdeel. Hoe ver durf je dan ook te gaan voor wat extra cash dat je hard kunt gebruiken? Daarnaast moet je ook nog rekening houden met het nachtgedeelte. De heat die je eerder die dag hebt opgebouwd, reset namelijk niet gedurende de nacht. Pas wanneer je de volgende ochtend start, reset de meter. Het is een toffe manier om een externe risicofactor in te bouwen. Dit systeem komt echter niet zonder negatieve kanttekening. Zo zou een fast travel bijvoorbeeld dit gehele systeem kunnen omzeilen. Dat betekent dus dat we niet kunnen fast travelen, waardoor we Lakeview City continu moeten doorkruisen. Ergens irritant, maar gelukkig is er voldoende te verzamelen in de stad zelf. Zo zijn er billboards om te slopen, zijn er poppen te vinden die je belonen met extra cash en kunnen we graffiti vinden die weer dienen als decals voor de auto’s.

Need for Speed Unbound Review3

Is Need for Speed Unbound echt ontketend?

Criterion Studios staat natuurlijk bekend om de arcaderacer Burnout. Met de juiste papieren op zak is deze ontwikkelaar dan ook de uitgekozen kandidaat om een game zoals NFS Unbound te produceren. Stilistisch is de game erg sterk en ook qua mechanics slaat deze Need for Speed de plank absoluut niet mis. Toch had ik ergens willen zien dat ze net wat verder waren gegaan met het cartooneske sausje. Zo is de wereld van Lakeview City redelijk generiek. Dit valt vooral op in het online gedeelte van de game. Hier is geen politie te bekennen en racen we nog steeds van de ene kant van de map naar de andere om een race te starten. Jammer, want hier had een fast travel bijvoorbeeld echt niet misstaan. Heel erg bruisend is de stad nou ook weer niet en als zonder consequentie van punt A naar punt B moet rijden, valt pas echt op dat er weinig te beleven is.

Ook qua variatie in de races had ik liever wat meer willen zien. Ja, we beschikken natuurlijk over de broodnodige evenementen die we kennen van weleer, maar er is weinig nieuws te bekennen. Op één type event na dan, A$ap Rocky host namelijk het Takeover evenement waarbij we helemaal los mogen. De track is bezaaid met verftonnen, verkeersborden en weet ik veel wat allemaal. Je doel is om zoveel mogelijk zooi in stijl te slopen zodat de combo meter blijft lopen. Dit zijn van die over-the-top onderdelen die echt weten uit te blinken. Het is echter jammer dat dit het enige nieuwe onderdeel is. Toch wil nog even afsluiten met een uiterst positief puntje. De performance van Need for Speed Unbound is namelijk bijzonder goed. De game draait op een constante 60fps op 4K!

Need for Speed Unbound Review 1Need for Speed Unbound Review 1Need for Speed Unbound Review 1Need for Speed Unbound Review 1

De huidige generatie consoles kon wel een toffe arcaderacer gebruiken en die is er nu zeker in de vorm van Need for Speed Unbound. Is de game perfect? Nee, Lakeview City voelt daarvoor te leeg aan en de herhaling slaat wellicht iets te vroeg toe. Toch doet Unbound bijzonder veel goed. Zo draait de game heerlijk stabiel op 60fps 4K. De visuele stijl moet je liggen, maar ik vind het heel erg nice. Ik vind het zelfs jammer dat ze er net niet verder mee zijn gegaan. De verbeterde wegligging draagt zijn steentje bij aan een goed racinggevoel en het high risk – high reward systeem pakt goed uit. Jammer is dat de game online niet veel voorstelt, maar een arcaderacer speel ik persoonlijk toch liever singleplayer. Is de game zeventig piekkies waard? Ik betwijfel het, maar mocht je fan zijn van de franchise of toe zijn aan een uitstekende arcade racer, dan is Need for Speed Unbound de game voor jou!

• Stabiele 60fps op 4K
  • Visuele flair
  • Solide racer