Review: Injustice 2 PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 20:14

Wanneer het gaat om fightinggames, sta ik voor in de rij om mijn mening te uiten. De beste? Street Fighter. de mooist vloeiende? Dead or Alive. De holy shit wat is dittigste? Mortal Kombat. Nu komt de ontwikkelaar van de laatste met een tweede deel in de Injustice-serie. Een fightinggame die draait om de superhelden van DC Universe met een NetherRealm sausje eroverheen. De eerste heb ik kapot gespeeld, en inmiddels heb ik alweer tientallen uren in de tweede zetten. Doet dit deel justice aan de comics, of is het niet meer dan injustice?

Meanwhile

Injustice 2 is een direct vervolg op Injustice: Gods Among Us. Superman is klaar met de zachtaardige aanpak van Batman en besluit om de criminelen aan te tonen dat ze niet onsterfelijk zijn. Hij komt echter niet zomaar op deze gedachte. De Man of Steel is namelijk in het eerdere deel Lois Lane verloren door een aanslag van The Joker. Het resultaat? Een Superman die zijn hand niet omdraait voor een nekschot hier of een smeltpartij daar. Helaas is de goedlachse clown de eerste die het moest ontgelden (je moet immers ergens beginnen). Batman is natuurlijk de brave borst in levende lijve en probeert Superman, en zijn geallieerden uit The Regime, koste wat kost te stoppen. Tot zover het plot van Injustice: Gods Among Us.

Tijdens de openingsscene van Injustice 2 zien we Supergirl vluchten van Krypton. De beschermengel van Kal-El (Superman) raakt echter uit haar baan naar de Aarde dankzij een brokstuk van de nu ontplofte planeet Krypton. De oorzaak van deze ontploffing? Niemand minder dan Brainiac. Deze alwetende alien is er op uit om een monopoly van kennis op te zetten. Hij verzameld steden en je raadt het al, planeet Aarde komt spoedig aan de beurt. Ondertussen is de politieke tweestrijd tussen Batman en Superman nog altijd soort van gaande. Al snel zijn er echter belangrijkere zaken om je druk over te maken. Brainiac neemt namelijk met hulp van Gorilla Grodd, en zijn gang: The Society, de wereld over.

A new challenger!

Dat Injustice 2 een direct vervolg is op Injustice: Gods Among Us, wil niet zeggen dat de game slechts een grafische oppoetsbeurt heeft gehad en dat het daarmee klaar is. Injustice 2 bevat echt heel veel nieuwe dingen die ontzettend goed werken. NetherRealm heeft wederom een goed verhaal weten te presenteren die spelers uitstekend introduceren in de wereld van Injustice. Het verhaal bestaat in totaal uit twaalf hoofdstukken en bevat daarbij ook twee verschillende eindes. Er is dus ook nog eens een incentive om het verhaal nogmaals door te spelen. Daarbij vecht je ook eens een keer met personages waar je wellicht normaliter niet mee zou spelen. In dit deel zitten flink wat nieuwe strijders, waarvan de én wellicht beter uitpakt dan de ander (het is maar net welke vechtstijl je prefereert). Er zijn echter ook wat strijders geschrapt. Ares, Deathstroke, Doomsday, Hawkgirl, Killer Frost, Lex Luthor, Nightwing, Raven, Shazam, Sinestro, en Solomon Grundy, we gaan jullie missen. Dat schrappen komt mede door populariteit van dat personage, of het verhaal van het eerste deel, maar het blijft jammer als je favoriet verdwijnt (Shazam, I will miss you). Gelukkig is er ook goed nieuws! Er zijn namelijk vijftien nieuwe strijders die het stokje overnemen!

Dat verhaal is leuk en aardig, maar uiteindelijk ben je daar wel na een paar uur klaar mee. Gelukkig heeft NetherRealm een manier gevonden om de game interessant te houden voor zowel multi- als solospelers. Het is nu namelijk mogelijk om de Multiverse te betreden. Deze Multiverse biedt een zevental werelden met ieder een aantal objectives. Iedere wereld heeft op zijn beurt weer een timer, en als deze afloopt, verdwijnt de wereld om vervangen te worden voor een nieuwe. Een van deze werelden is altijd beschikbaar en bevat de standaard arcadeladder, survivalmode, en endless mode. Hier strijd je tegen een x-aantal vijanden en krijg je na voltooiing een cinematic van dat bepaalde personage. Op sommige werelden is het mogelijk om een personage te kiezen, maar in sommige werelden speel je met een voorgeselecteerd personage. Wanneer je alle objectives behaalt, is het mogelijk om een bossfight te doen. Deze zijn behoorlijk pittig en nieuwe spelers komen hier de eerste tien uur dan ook veelal niet aan toe. Dat komt omdat je personages moet levelen. Ieder personage start op level én en naarmate je meer met dat personage speelt, stijg je in rang. Ook dat biedt weer zijn voordelen. Er zit namelijk een heel lootsysteem in Injustice 2. Alle personages zijn aan te kleden met verschillende kledingstukken die zowel de stats als het uiterlijk van je personage aanpassen.

Come on, papa needs a new pair of pants!

Het verzamelen van gear werkt ontzettend verslavend. Ieder personage beschikt over vijf slots met verschillende kledingattributen. Daarbij beschikt ook nog ieder personage over twee slots waar extra skills in geplaatst kunnen worden. Dat betekent dus dat iedereen een personage kan samenstellen die volledig vecht zoals jij dat wil. Het duurt echter een flinke tijd voordat je zover bent. Het verzamelen van gear en skills is namelijk volledig willekeurig. Tijdens het voltooien van objectives in de Multiverse verzamel je namelijk Mother Boxes. Deze lootcrates bevatten, afhankelijk van het soort Mother Box, een bepaald aantal items. Er zijn vijf soorten Boxes, waarvan er twee enkel via objectives zijn te halen. Tijdens het openen is het altijd spannend, er kan namelijk van alles inzitten. Geloof me dan ook maar dat je zit te juichen wanneer je eindelijk weer eens een epic broek krijgt.

De kanttekeningen

Is het dan allemaal zo positief? Ja, en misschien een heel klein beetje nee. Injustice 2 is een solide fighter waar menig uur ingestoken kan worden. Het gearsysteem bevat diepgang die spelers uren bezig kan houden. Het wordt op een gegeven moment alleen wel wat grindy, maar ik heb daar persoonlijk geen probleem mee. Waar ik echter wel een probleem mee heb, is dat Darkseid enkel beschikbaar is als aankoop. Hij staat tussen mijn roster, maar ik moet hem nog wel even kopen. Ik heb zelfs met Darkseid een heel Multiverse moeten spelen! Hij is dus gewoon beschikbaar, maar je moet er wel voor lappen (of de game pre-orderen). De supermoves en level transitions zien er weer supervet uit, maar op een gegeven moment heb je ze eigenlijk allemaal wel gezien. Ieder personage heeft namelijk én supermove, die je inschakelt met L2+R2, voorzien van een cinematic. Pro-spelers gebruiken deze eigenlijk niet, maar dat doet niet af van het feit dat je een personage moet levelen en eigenlijk ieder gevecht dezelfde tien seconden durende animatie moet zien. Als laatste puntje is het jammer dat er geen recap van het eerste deel te zien is. Een direct vervolg dat jaren later uitkomt kan dat best gebruiken (maar nu ben ik aan het mierenneuken).

Ik kan niet stoppen met lullen over Injustice 2. De game is zo akelig goed dat ik tijdens het tikken van deze review stiekem een aantal Mother Boxes aan het openen ben. De game ziet er belachelijk goed uit, het gearsysteem is een unieke toevoeging in een fightinggame, en het vechten zelf werkt absurd lekker. NetherRealm heeft echt, echt, maar dan ook echt, een uitstekend staaltje vakmanschap afgeleverd. De game is leuk voor onlinespelers, maar offline spelers krijgen ook meer dan genoeg endgame content om door te blijven spelen. Het grinden voor gear moet je ding zijn, maar kom op, een fighter die dermate solide is, wordt daar alleen maar beter van. De game komt bijna in aanmerking voor een perfecte score, maar het is jammer dat de game al uitkomt met én gelocked personage. Daarbij zijn de eerste DLC-personages alweer aangekondigd. Het is ook jammer dat de cinematics van de supermoves constant hetzelfde zijn, maar ach, dat neem ik voor lief. Injustice 2 geeft je de mogelijkheid om je eigen custom Batman of Harley Quinn samen te stellen. Iedere comic book-lezer moet daar toch wild van worden?

• Gearsysteem
  • Goed verhaal
  • Solide fighter