Review: Kirby's Return to Dream Land Deluxe - Terug in stijl Nintendo Switch

Kirby is altijd Nintendo's vrolijk proefkonijntje geweest. Het ene moment is hij volledig gemaakt van wol, terwijl hij de volgende dag opgerold als een bal door allerlei kleurrijke landschappen of zelfs een flipperkast rolt. Er was een tijd waarin Kirby slechts zelden deed waar hij eigenlijk bekend om stond: platformen en zuigen. Daar kwam een einde aan met de uitgave van Kirby's Adventure Wii in 2011. Die game was een terugkeer naar de traditionele Kirby-gameplay waar onze roze vriend bekend mee is geworden. Twaalf jaar en meerdere nieuwe games verder keren we terug naar deze succesvolle Nintendo Wii-game met Kirby's Return to Dream Land Deluxe: een opgepoetste versie van de originele game. Wordt de pink puffball met open armen ontvangen, of hadden zijn avonturen in Dream Land beter op de Wii kunnen blijven? Je leest het in deze review van Kirby's Return to Dream Land Deluxe.

Kirbys Return to Dream Land Deluxe review

Terug van weggeweest

Kirby's avontuur begint wanneer hij met z'n matties Bandana Waddle Dee and Koning Dedede een ommetje maakt door de weelderige groene landschappen van Dream Land. De stralende lentedag krijgt al snel een andere wending wanneer er plotseling een vreemd ruimteschip uit een wormgat in de lucht verschijnt. Hoewel het buitenaardse schip probeert in de lucht te blijven, zien Kirby en zijn vrienden hoe het vreemde voertuig beetje bij beetje alle lading verliest en neerstort in het graslandschap. Eenmaal aangekomen bij het gestrande ruimteschip, komt onze roze vriend oog in oog te staan met de alien Magolor, die tot overmaat van ramp met de crash maar liefst 120 energiebollen is verloren. Magolor lijkt vriendelijk, dus Kirby is bereid om hem te helpen en gaat op pad met zijn vrienden om de verloren onderdelen te herstellen.

Dit avontuur neemt de roze stofzuiger mee naar vele verschillende levels, veelal bestaande uit meerdere stages waarin Kirby weer zoals vanouds kan zuigen en de vaardigheden van zijn tegenstanders kan overnemen. De basis van de Kirby-gameplay is zoals je die gewend bent. Je rent, springt en vliegt door 2D-levels met het doel om het einde van ieder level te bereiken. Onderweg kun je je vijanden opzuigen om hun vaardigheden je eigen te maken en ze tegen de andere slechteriken in Dream Land te gebruiken. Hier en daar vind je misschien ook nog een verdwaalde energiebol en help je Magolor een handje met het fixen van zijn gestrande ruimteschip.

Review Kirbys Return to Dream Land Deluxe

De schaduw van Dream Land

In Return to Dream Land Deluxe reis je alleen of met maximaal drie andere vrienden door allerlei verschillende kleurrijke levels, variërend van begroeide graslandschappen tot bloedhete woestijnen en ijskoude gletsjers. Daarmee leidt de game wel een beetje aan het New Super Mario Bros-syndroom: de omgevingen zijn niet zo heel spannend. Zeker wanneer je Return to Dream Land Deluxe vergelijkt met de Kirby-avonturen die zouden volgen, leidt de game een beetje aan een identiteitscrisis. Dat was niet zo heel erg toen de oorspronkelijke game verscheen in 2011, maar anno 2023 is Kirby's Wii-avontuur thematisch simpelweg niet zo interessant als dat van Triple Deluxe, Planet Robobot en de Vergeten Wereld. Ook de typische Kirby-achtergrondmuziek in de game weet nooit echt een blijvende impressie achter te laten en doet niet veel meer dan je ervan zou verwachten. Niet slecht, maar ook absoluut niet exceptioneel.

Gelukkig zitten de stages in de game erg sterk in elkaar. Het platformen in moderne Kirby-games blijft een genot. De besturing voelt heerlijk en er zijn genoeg kopieervaardigheden om te ontdekken. De Deluxe-versie van de game introduceert zelfs twee nieuwe vaardigheden: Sand en Mecha. Beide vaardigheden voelen natuurlijk aan en zijn erg leuk om te gebruiken. Je zou bijna denken dat ze altijd in de oorspronkelijke game hebben gezeten. Op zijn tijd word je aangemoedigd om je huidige kopieervaardigheid te laten vallen voor één van de vijf tijdsgebonden Super Abilities. Met een Super Ability krijgt Kirby toegang tot een soort opgevoerde versie van een bestaande vaardigheid, zoals een megazwaard, een gigantische hamer of zelfs een supervette vuurdraak. Deze vormen een leuke afwisseling op de standaardgameplay, maar zijn opnieuw niet zo heel bijzonder. Ook op dit vlak staat Return to Dream Land Deluxe in de schaduw van de Hypernova-vaardigheid, Robobot-bepantsering en Mondvol-vorm die zouden volgen in de latere avonturen van de roze stofzuiger.

Kirbys Return to Dream Land Deluxe recensie

Smakelijke bijgerechten

Toch is er nog veel meer te ontdekken in de Nintendo Switch-versie van de game dan in het oorspronkelijke avontuur. Zo kent Return to Dream Land Deluxe een geheel nieuwe zijmodus genaamd Merry Magoland: een pretpark met maar liefst elf verschillende minigames. Sommige van de minigames in Kirby's Return to Dream Land Deluxe keren terug uit eerdere Kirby-titels, terwijl andere voor het eerst hun debuut maken. Hier kun je je eigen records proberen te verbreken, missies uitvoeren en je vrienden voor schut zetten in lokale multiplayer. In het pretpark kun je ook stempels verzamelen die dienen om beloningen te ontgrendelen, zoals maskers die je ook kunt opzetten tijdens het hoofdavontuur. Sommige mensen zullen deze modus helemaal links laten liggen, terwijl anderen hier zonder al te veel moeite vele uren kunnen doorbrengen.

Daarnaast kent de Deluxe-versie nog wat andere verbeteringen ten opzichte van de originele game. Zo zijn de graphics flink opgepoetst en hebben alle personages een sterke contour gekregen die de game een vertrouwde look geeft. Ook zijn enkele animaties verbeterd ten opzichte van het origineel en heeft Koning Dedede een redesign gekregen dat meer in lijn is met zijn ontwerp uit Kirby en de Vergeten Wereld. De grootste nieuwe toevoeging in de game is echter de geheel nieuwe epiloog met Magolor in de hoofdrol. In dit ongeveer twee tot drie uur durende avontuur speel je als de alien uit de hoofdgame en waag je een poging om zijn verloren krachten te heroveren. Magolor speelt heel anders dan Kirby en heeft na verloop van tijd ook hele andere vaardigheden tot zijn beschikking. Hierdoor voelt de epiloog niet als meer van hetzelfde, maar laat het juist een lekkere nasmaak na op een vertrouwd avontuur.

Recensie Kirbys Return to Dream Land Deluxe

Het eindoordeel van Nils Hoogervorst

Kirby's Return to Dream Land Deluxe is een goede nieuwe versie van een klassieke game. De gameplay is nog net zo sterk als in 2011 en de titel is voorzien van een mooie grafische oppoetsbeurt. Met alle substantiële nieuwe content is er weer genoeg om te (her)ontdekken voor liefhebbers van de pink puffball. Toch staat dit avontuur anno 2023 zowel thematisch als kwalitatief in de schaduw van de latere Kirby-games. Dat maakt Return to Dream Land Deluxe natuurlijk geen slechte game, maar het is absoluut niet Kirby op zijn piek meer. Desalniettemin is er genoeg plezier te beleven voor zowel nieuwe fans als oudgedienden van de franchise.

• Platformen is een genot
  • Veel kopieervaardigheden
  • Heerlijke besturing