Review: Kirby en de Vergeten Wereld - Een nieuw tijdperk Nintendo Switch

Geplaatst: 28 maart 2022 10:00

Ah, de wondere wereld van games in drie dimensies. Het is voor ons inmiddels zo normaal, maar er was een tijd dat gamen in 3D revolutionair was. Toen de technologie het eenmaal toeliet in het Nintendo 64-tijdperk, kregen allerlei iconische Nintendo-personages hun driedimensionale make-over. Mario sprong en rende in 360 graden in Super Mario 64 en Link begon één van zijn meest ambitieuze en geliefde 3D-avonturen ooit in The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Maar Kirby bleef eigenlijk hetzelfde doen als altijd: platformen in 2D. Nu, circa 22 jaar later, maakt Kirby eindelijk zijn échte 3D-debuut in Kirby en de Vergeten Wereld. Had de pink puffball beter in twee dimensies kunnen blijven, of biedt deze vergeten wereld een avontuur om nooit te vergeten? Je leest het in deze review van Kirby en de Vergeten Wereld.

Een nieuwe wereld

Kirby's nieuwste avontuur begint wanneer hij nietsvermoedend een ommetje maakt in zijn zonnige woonplaats, Planet Popstar. Aan het vredige weer komt plotsklaps een einde wanneer er een draaikolk in de lucht verschijnt die een groot deel van de bevolking opzuigt. Ook onze roze vriend ontkomt er niet aan en verdwijnt in de draaikolk. Wanneer Kirby weer bijkomt, is hij op een mysterieuze nieuwe plek beland. Deze plek staat bekend als de vergeten wereld en ziet er nogal verlaten uit. De beschaving en de natuur lijken één te zijn geworden. Buiten een aantal vijanden om, is er geen teken van leven te bekennen. Een korte introductie van de besturing en een anime-opening later, komt Kirby oog in oog te staan met een bende die bekendstaat als de beestenboel. Deze groep dieren probeert de gehele Waddle Dee-populatie gevangen te nemen. Jouw doel is natuurlijk om te doen wat Stichting Wakker Dier ook zou doen: alle Waddle Dees bevrijden uit hun te kleine kooitjes. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Met je nieuwe vlinderachtige vriend Elfilin aan je zijde begin je aan je avontuur.

Kirby en de Vergeten Wereld is opgedeeld in verschillende werelden. Iedere wereld bestaat vervolgens weer uit een stuk of vijf levels en een handjevol uitdagingslevels. De game volgt een structuur zoals je die misschien al kent van games als Super Mario 3D World. Niet exceptioneel, maar gelukkig wel erg vermakelijk. In de normale levels ren, spring en klim je door de wereld terwijl je overal geheimpjes ontdekt en al je vijanden opzuigt. Dat doe je voor het eerst in drie dimensies. Alhoewel dit Kirby's eerste 3D-avontuur is, voelt het alsof onze roze vriend al jaren in een wereld met een z-as rondstruint. Alle acties zijn op een logische manier vertaald naar een driedimensionaal speelveld en Kirby bestuurt enorm lekker. Wat ook helpt, is dat de levels enorm vermakelijk zijn. In ieder level probeer je de verstopte Waddle Dees te vinden en te bevrijden. Daarvoor moet je je ogen en oren goed openhouden en bereid zijn om hier en daar een puzzeltje op te lossen. Het liefste laat je geen Waddle Dee liggen. Niet alleen omdat ze enorm aandoenlijk zijn en heel zielig roepen als je bij ze in de buurt bent, maar ook omdat je hun hulp hard nodig hebt. De Waddle Dees bundelen namelijk aan het einde van elke wereld hun krachten om de poort naar de baas te openen.

Een mondvol opties

3D-gameplay is niet de enige twist die Kirby en de Vergeten Wereld met zich meebrengt. Al erg vroeg in de game krijg je namelijk te maken met de kersverse Mondvol-vorm. Wanneer Kirby een object opzuigt dat eigenlijk een paar maten te groot voor hem is, kan hij de vorm van dat object aannemen. Zo rijd je baddies van de weg in de auto-vorm, breek je waterleidingen als een pylon en breng je licht in de duisternis met de Mondvol-lamp. Dat leidt tot erg unieke gameplay die regelmatig een grote glimlach op mijn gezicht toverde. Er zijn enorm veel verschillende Mondvol-vormen om te ontdekken. Welke dat zijn, laat ik je lekker zelf uitvogelen. Des te groter is de glimlach op jouw gezicht als je ze tegenkomt in de game. Natuurlijk bevat Kirby's nieuwste avontuur ook weer de klassieke kopieervaardigheden. Oude bekenden zoals Zwaard, Vuur en Hamer keren terug, maar ook nieuwe vaardigheden maken hun entree. Met de nieuwe Boor-vaardigheid graaf je bijvoorbeeld gangen door de grond als een mol en geef je vijanden de schrik van hun leven. Maar het hoogtepunt is absoluut de Avonturier-vaardigheid. Deze geeft Kirby een wapen waarmee hij zijn belagers af kan knallen. Wel op een kindvriendelijke manier, natuurlijk. Kirby en de Vergeten Wereld blijft een game voor alle leeftijden.

Het totale aantal vaardigheden in de game ligt met twaalf relatief laag. Gelukkig vormt dat nooit een probleem. Niet alleen zorgt de Mondvol-vorm voor de nodige diepgang, maar je kopieervaardigheden kunnen ook ontwikkeld worden. Gedurende je avontuur vind je verborgen blauwdrukken die je kunt inwisselen bij de Waddle Dee-wapenwinkel. Als je beschikt over de nodige cash en zeldzame stenen die je verdient in uitdagingslevels, ligt er een upgrade op je te wachten. Daarmee kun je de beestenboel en alle andere baddies in de game nog beter te lijf gaan en nieuwe puzzels oplossen. De Waddle Dee-wapenwinkel bevindt zich in het Waddle Dee-dorp. Dit dorp is je uitvalsbasis gedurende het avontuur. Naarmate je meer Waddle Dees redt, breidt het dorp zich uit. In dit knusse woonplaatsje is genoeg te doen. Als je even klaar bent met je queeste om alle Waddle Dees te redden, kun je bijvoorbeeld een hengeltje uitwerpen of een bijbaan in het Waddle Dee-cafetaria zoeken. Wie het dorp goed uitkamt, kan zelfs speciale codes vinden die extra voorwerpen opleveren. Hier vermaak je je wel.

Pret voor iedereen

Als je Kirby en de Vergeten Wereld voor het eerst opstart, word je begroet door twee moeilijkheidsopties: 'Wild' en 'Groen als gras'. In werkelijkheid kun je deze twee opties het beste interpreteren als 'Makkelijk' en 'Extra makkelijk'. Kirby en de Vergeten Wereld is namelijk verre van lastig. Het hoofdverhaal van Kirby-games is nooit moeilijk geweest en dit nieuwste avontuur vormt geen uitzondering op die regel. Dat maakt Kirby en de Vergeten Wereld een uitstekende game voor kinderen en beginnende gamers. Toch is er ook voor gameveteranen genoeg te beleven. Kirby en de Vergeten Wereld is de ultieme feel-good-game. De gameplay is enorm sterk en wist mij van begin tot eind geboeid te houden. Als je op zoek bent naar een uitdaging, is Kirby en de Vergeten Wereld niet de game voor jou. Wil je gewoon een charmante en leuke game? Dan past deze titel in jouw straatje. De game kan zelfs volledig gespeeld worden met een tweede speler. Die tweede speler kruipt in de co-op-modus in de huid van Bandana Waddle Dee: een Waddle Dee met een speer. Zo kan ook een klein broertje of zusje deelnemen aan de pret.

Niet alleen de gameplay van Kirby en de Vergeten Wereld is geschikt voor alle leeftijden, maar ook de grafische stijl is aantrekkelijk voor mensen uit alle leeftijdsgroepen. De game ziet er prachtig uit op de Nintendo Switch. De werelden zijn gedetailleerd en zitten vol met kleine details. Het is duidelijk dat er veel moeite in het uiterlijk van de game is gestopt. Dat heeft alleen wel een effect op de framerate. Kirby en de Vergeten Wereld draait in een stabiele dertig beeldjes per seconde. Dat is de helft lager dan games zoals Super Mario Odyssey, waardoor de gameplay iets minder vloeiend kan overkomen. Zelf merkte ik dat ik weinig last had van de lagere framerate, maar dat verschilt per persoon. Voor de meeste mensen zal dit geen probleem zijn. Wat wellicht wel iets meer opvalt, is dat vijanden in de verte een nóg lagere framerate hebben. Het is geen dealbreaker, maar alsnog jammer om te zien. Gelukkig maakt de uitstekende soundtrack een hoop goed.

Het eindoordeel van Nils Hoogervorst

Kirby en de Vergeten Wereld is de Kirby-game waar fans al sinds het begin van deze eeuw om vragen. Alhoewel de game geen exceptionele nieuwe dingen doet, heeft de Kirby-serie de overgang naar drie dimensies perfect gemaakt. De gameplay is enorm sterk, de game bestuurt goed, ziet er prachtig uit, en de kopieervaardigheden zijn net zo leuk als altijd. De Mondvol-vorm is dat speciale vleugje Nintendo-uniekheid dat deze game over de streep trekt van een leuke titel naar een Kirby-ervaring om niet te missen. Zowel kinderen als volwassenen kunnen hun ei kwijt bij deze game, mits ze het niet erg vinden om een makkelijke game te spelen. Kirby en de Vergeten Wereld luidt een nieuw tijdperk in voor de Kirby-serie en is de perfecte manier om het dertigjarige jubileum van de pink puffball te vieren.

• Kirby bestuurt perfect in 3D
  • Sterke gameplay
  • Mondvol-vorm