Review: LEGO 2K Drive - Draagt z'n steentje bij aan het race genre PlayStation 5

Geplaatst: 21 mei 2023 14:00

Vroeger bestond er zoiets als LEGO Racers - ja mensen, opa vertelt. Dit was een racegame voor de Nintendo 64 waar je moest racen in voertuigen van LEGO. Iets later verscheen er een tweede deel, maar daarna werd het angstvallig stil rondom LEGO racegames. Tot nu, want 2K Games heeft zich gewaagd aan een nieuwe racegame met de Deense plastic blokjes in de hoofdrol. Ontwikkelaar Visual Concepts - dat we vooral kennen van de NBA 2K en WWE 2K games - heeft er wel een andere draai aan gegeven. LEGO 2K Drive is namelijk niet alleen puur racen, maar brengt ook een open wereld met zich mee. Blijkt dit een goede combinatie?

LEGO 2K Drive review1

Ontdek Bricklandia

Als je vandaag de dag denkt aan een LEGO game, dan kom je al snel uit bij de games die zijn ontwikkeld door TT Games. Deze zijn allen gebaseerd op bestaande franchises zoals Star Wars, Jurassic Park of Harry Potter. In het geval van LEGO 2K Drive is dat niet de basis. LEGO 2K Drive speelt zich namelijk af in Bricklandia. Dit is een nieuwe, semi open wereld die bestaat uit een viertal gebieden. Allemaal hebben ze zo hun eigen thema en dat is dan ook goed terug te zien als je er vertoeft. In ieder gebied kun je vrijuit rondrijden en naar hartenlust alles verkennen, maar het is niet mogelijk om van het ene naar het andere gebied te rijden. Hiervoor moet je fast travelen naar een van de andere locaties. Grappig om te vermelden is dat je voertuig verandert aan de hand van de ondergrond waar je je op begeeft. Op het asfalt rijd je in een auto, off-road op een quad en op het water verandert je voertuig in een boot.

Je begint de game als een nieuwe coureur die zijn strepen nog moet zien te verdienen. Dit doe je uiteraard door te racen tegen anderen en deze te winnen, maar er is daarnaast nog veel meer te doen in de wereld van Bricklandia. Iedere locatie zit namelijk volgeplempt met uitdagingen, collectibles en zijmissies om uit te voeren. De uitdagingen zijn gerelateerd aan racen en bestaan vaak uit het bereiken van een bepaald punt binnen een bepaalde tijd. Hierbij heb je soms ook te maken met hindernissen. De zijmissies vragen je meestal een bepaalde minifig te vinden en deze terug te brengen naar degene die jou de opdracht heeft gegeven. Deze verschillende dingen zorgen voor de nodige variatie tussen het racen door en leveren je bovendien ook ervaringspunten op. Mocht je het avontuur niet in je eentje willen doorspelen, dan is het ook mogelijk dit in split-screen te doen.

LEGO 2K Drive review2

Racet lekker weg

Visual Concepts heeft bij het ontwikkelen van LEGO 2K Drive goed gekeken naar games als Mario Kart. Je racet in diverse rondes en krijgt tijdens de ritten toegang tot bepaalde power-ups. In tegenstelling tot de LEGO racegames van vroeger zijn dit geen blokjes, maar arsenaal zoals raketten, tijdelijke onzichtbaarheid of een schild. Met behulp van deze voorwerpen moet je jezelf zien te verdedigen of je tegenstanders uit zien te schakelen. Toch hoef je hier niet ontzettend hard je best voor te doen. De game is namelijk zo ontwikkeld dat je te maken hebt met het welbekende elastiek-effect. Dit betekent dat wanneer je niet zo heel goed bent, het relatief simpel is om bij je tegenstanders in de buurt te blijven. Maar het omgekeerde is ook het geval. Als je wel goed bent in racegames is het vrij lastig om echt een grote voorsprong te krijgen. Dit is iets waar een aantal van de Mario Kart-games ook bekend om staan.

Het racen an sich voelt overigens verder altijd wel lekker aan. De controls zijn logisch ingedeeld, waardoor je op een natuurlijke manier je voertuig bestuurt. Driften is aanwezig in LEGO 2K Drive en niet zo'n beetje ook. Het racen leunt voor een groot deel op het driften. Door te driften bouw je namelijk een boost op die je goed kunt gebruiken. Als je dit goed onder de knie hebt, is je kans op de overwinning al vele malen groter. Je racet in verschillende klasses. Hoe hoger je level, hoe meer toegang je hebt tot races. Je begint in de laagste klasse C en moet je zien te bewijzen en opwerken naar de hogere klasses. Dit wordt gaandeweg alsmaar moeilijker, want als je in de hogere klasses komt zijn je tegenstanders ook een stuk beter. Je bent dus gewaarschuwd. Gelukkig kun je je voertuig wel verbeteren door bepaalde perks vrij te spelen.

LEGO 2K Drive review3

Bouwen, bouwen en nog eens bouwen

LEGO zou LEGO niet zijn als er geen bouwelement in de game verwerkt zit. Als je je begeeft naar één van de vele garages kun je aan de slag met het bouwen van je eigen voertuig of het aanpassen van een al bestaande voertuig. Er is een tutorial voor die je kunt volgen, maar die is nogal saai. Het leukste is om gewoon zelf aan de slag te gaan. Je hebt ontzettend veel verschillende soorten LEGO-blokjes tot je beschikking en je hebt daarnaast ook toegang tot een grote hoeveelheid kleuren. Zelfs kleuren als fluoriserende of metallic kleuren. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het maken. Je hebt de beschikking over een aantal basis chassis van waaruit je begint met bouwen. Vervolgens kun je je fantasie de vrije loop laten gaan. Je zelfgemaakte auto kun je uitproberen op een speciaal testparcours en vervolgens in de wereld van Bricklandia.

Op audiovisueel gebied steekt LEGO 2K Drive uitstekend in elkaar. De geluideffecten zijn nergens out of place en de over het algemeen vrolijke muziek maakt het verkennen van Bricklandia nog een stuk leuker. Bovendien is het zeker geen straf om LEGO 2K Drive te aanschouwen. De werelden zien er prachtig uit en zijn goed aangekleed. Toch ontbrak de variatie een beetje tussen de werelden. Qua thema waren ze niet echt onderscheidend genoeg, op Hauntsborough na. De wereld van LEGO is dusdanig divers dat daar best wat meer uit gehaald kon worden. Qua performance valt er ook weinig aan te merken op deze racegame. Ik heb eigenlijk geen last gehad van technische mankementen. Als je veel LEGO games hebt gespeeld, kan het wel zijn dat je de humor mist die bijvoorbeeld wel goed in de games van TT Games verwerkt zit. Er is wat humor aanwezig, maar niet van het niveau dat we gewend zijn van de meeste LEGO games.

LEGO 2K Drive review4

Het eindoordeel van Patrick Lamers

LEGO 2K Drive is een prima game en is een mix tussen Forza Horizon en Mario Kart. Het is niet de beste racegame die je ooit zult spelen en er zijn ook betere open wereld games, maar de combinatie is een prima resultaat van ontwikkelaar Visual Concepts. Er is genoeg om te doen in de game en zorgt voor uren speelplezier. Het is ook zeker de moeite waard om aan de slag te gaan met het bouwen van je eigen voertuig. De werelden zien er mooi en kleurrijk uit, maar hadden wel wat onderscheidender mogen zijn.

• Mooie, kleurrijke wereld
  • Uitstekende performance
  • Je eigen voertuig bouwen
  • Audio is on point
  • Split screen mogelijk
  • Werelden missen fantasie
  • Minder humor dan in andere LEGO games
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot LEGO 2K Drive

-

2K Games