Review: Lord of the Rings: Conquest Xbox 360

Geplaatst: 26 januari 2009 17:26

Het is zondagmiddag half 'n. Ik bevind mij in een groot landhuis ergens in de Ardennen. Felenne heet volgens mij het pittoreske dorpje hier vlakbij. Terwijl een deel van mijn reisgezelschap een wandeling maakt, zie ik vanaf de grote Chesterfieldbank in de woonkamer hoe de zon buiten met moeite een weg door het wolkendek weet te vinden. Alles ademt rust en kalmte. Zelfs de hertenkop aan de muur tegenover mij geeft iets rustgevends, ondanks het naargeestige vermoeden dat het dier mij met 'n oog constant in de gaten houdt. Het is tijd om een game te bespreken die met alles behalve met rust te maken heeft. Het is tijd voor The Lord of the Rings: Conquest.

Het is inmiddels al enkele jaren geleden dat de hand van Peter Jackson er voor zorgde dat de hele wereld in de ban van de ring was. De manier waarop hij de epische veldslagen uit Tokiens boeken wist te vertalen naar het witte doek was fenomenaal. Nu probeert Pandemic je deze veldslagen opnieuw te laten beleven, waarbij je ditmaal niet slechts toeschouwer bent, maar zelf in de huid kruipt van een dwerg tot een ork tot een hobbit. Uiteindelijk is het zelfs mogelijk om controle te krijgen over 'helden' als Aragorn, Gandalf of Sauron. In de huid van deze bewoners van Midden-Aarde zul je de verschillende veldslagen uit de film opnieuw beleven zoals nooit tevoren. Althans, zo zal het er op papier uit hebben gezien.

In de ban van de Ring

Conquest is net als Battlefield, maar dan beplakt met behang met daarop een The Lord of the Rings motiefje. De basis van de gameplay is hetzelfde. Je kiest een zijde, in dit geval 'good' of 'evil' en trekt ten strijde. Daarbij heb keuze uit verschillende modi, waaronder de oeroude deathmatch. Het hart van de game zit hem echter in de Conquest-modus. Hierin worden twee partijen in een decor uit de film tegenover elkaar geplaatst. Vervolgens is het de bedoeling strategische punten in te nemen die worden gemarkeerd door een vlag met daar omheen een cirkel. Zorg dat je enige tijd binnen de cirkel staat en je neemt het punt in beslag, waarna je vervolgens van hieruit kunt respawnen wanneer je tijdens een gevecht het loodje legt. De tegenstander zal dit niet zomaar toelaten en zal proberen dit punt terug te veroveren en zodoende probeer je alsmaar verder door te schuiven in het level, totdat je alle strategische punten hebt veroverd. Gevolg is dat de tegenstander niet meer kan respawnen en jij de laatste tegenstanders stuk voor stuk kunt afslachten, waarna je het potje wint.

Toch niet zo in de ban van de ring?

De verschillende modi kun je offline in je eentje of samen met een vriend in splitscreen spelen. De kracht zit hem echter in het online gedeelte, waarbij je het met zestien man tegen elkaar opneemt. Helaas is dit aantal van zestien man vandaag de dag toch wat karig en doet het bovendien afbreuk aan het gevoel deel te nemen aan een grote veldslag. Daarnaast zijn de gevechten behoorlijk chaotisch. Nou snap ik dat chaos bij oorlog hoort, maar het is zonde wanneer de gameplay verzandt in het willekeurig rammen op de knoppen in de hoop iets te raken. Daar verandert het kinderlijk eenvoudige combosysteem ook niks aan. Bovendien heeft Pandemic met onder andere Star Wars Battlefront (2) al eerder laten zien dat het ook anders kan.

Deze ring mogen ze wat mij betreft verbannen

Ook grafisch en speltechnisch valt er wel het een en ander aan te merken op Conquest. Zo zijn de gebieden waarin je vecht veel kleiner dan ze in eerste instantie ogenschijnlijk leken. De inmiddels bejaarde onzichtbare muurtjes zijn veelvuldig aanwezig en andere veldslagen worden afgebakend door vechtende mede- en tegenstanders. Wanneer je hier tussendoor wilt rennen val je direct dood neer. Bovendien bestaan deze vechtersbazen uit een enigszins beperkt aantal polygonen, reageren ze niet op jouw aanwezigheid, staan ze vastgelijmd op een vaste plek en herhalen ze steeds dezelfde beweging. Tel daarbij op dat de omgevingen, ondanks dat ze op die in de films lijken, ook niet uitblinken in details, en je snapt dat The Lord of the Rings niet is geworden wat het had kunnen zijn.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

De veldslagen in Midden-Aarde lenen zich uitstekend voor een game waarin grote legers de strijd met elkaar aangaan. Het is daarom jammer dat het in praktijk allemaal wat matigjes uitpakt. Het singleplayer gedeelte dat je in de vorm van een campagne grote veldslagen als die bij Helm's Deep laat beleven is, ondanks de negatieve punten, zeker voor een fan van de boeken de moeite waard. Zeker omdat je de veldslagen in de Rise of Sauron campagne nu ook van een andere kant kan beleven. Dit alles kan echter niet voorkomen dat The Lord of the Rings: Conquest een vrij middelmatige game is geworden die ik alleen de trouwe fans van Midden-Aarde kan aanbevelen. De rest kan deze game rustig laten liggen.

• Lord of the Rings
  • Eindelijk deelnemen aan de epische veldslagen
  • Grafisch niet overtuigend