Review: Meet Your Maker - Hallo innerlijke sadist PlayStation 4

Geplaatst: 11 april 2023 10:00

Al hebben we corona weer overleefd, we blijven toch met z’n allen grote fans van post-apocalyptische games. Dat blijkt maar weer als je kijkt welke games er allemaal op de planning staan en welke games er de afgelopen tijd zijn uitgekomen. Meet Your Maker is er daar één van en in deze review ga ik jullie vertellen, als liefhebber van alles dat duister is, of deze game mij banger heeft gemaakt voor een mogelijke apocalyps. Laten we totdat we de conclusie hebben gelezen even negeren dat er een dodelijke schimmel in Amerika huishoudt. Tja, het is in ieder geval geen cordyceps.

Meet Your maker review1

Today, I choose violence

Meet Your Maker is zeker geen doorsnee post-apocalyptische game. Je zou kunnen zeggen dat het een mix is tussen een game als Borderlands of Doom en een game als Mario Maker. Hoe dat dan? Nou, de game bestaat voor een groot deel uit het overvallen (raids) van de basis van andere spelers. Daarnaast moet je zelf ook een basis neerzetten die het andere spelers zo moeilijk mogelijk maakt om jou te overvallen. Over het algemeen ben ik niet zo’n fan van games waarin je moet bouwen, maar dat komt vooral omdat ik gewoon nul ruimtelijk inzicht heb. Ik heb wel eens geprobeerd een huis te bouwen in de Sims, maar iedere keer weer geef ik het na tien minuten op. Bij deze game liep ik tegen hetzelfde probleem aan, maar met een beetje hulp van Daan kwam ik er wel.

Het overvallen van andermans nederzettingen bezorgde me dan wel weer veel vreugde. Ik ben meer iemand die voor geweld kiest dan voor strategie. In games dan hé, laat ik die disclaimer maar wel even plaatsen. Wat dit vooral leuk maakt, is dat je eigenlijk nooit een idee hebt wat je tegen gaat komen. Of je komt voor een level te staan dat gemaakt is door iemand met nul ruimtelijk inzicht, zoals ik, en schiet je er met gemak doorheen of sterf je honderd keer, voordat je überhaupt de eerste gang doorkomt. Ik moet zeggen dat ik nog niet echt een tussenweg tegen ben gekomen.

Meet Your maker review2

Ik vertrouw dit voor geen meter, maar heb weinig keus

Het idee van Meet Your Maker is dus zeker wel origineel, dat kan ik niet ontkennen. Wat ik alleen wel al snel merkte, is dat de game niet lang interessant blijft in zijn huidige staat. Natuurlijk, iedere nederzetting die je probeert te overvallen is compleet anders. Ze zijn immers gemaakt door leden uit de community en niet door de ontwikkelaars van de game zelf. Maar de beloningen die je krijgt voor het overvallen worden op den duur erg eentonig. In dat opzicht merk je dat de game eigenlijk nog heel weinig eigen content bevat en iets te veel steunt op content die door de community is gemaakt. Je bent eigenlijk alleen maar bezig met het opzetten van je basis en het overvallen van die van anderen. Daarnaast kun jij je wapens upgraden en op den duur je basis bouwen met betere onderdelen. En praten met de Chimera, maar of je daar nu zo blij van wordt.

De Chimera is een soort enorme foetus die op sterk water staat en je vertelt wat je moet doen. Nee, ik vertrouw hem ook voor geen meter, maar helaas heb je in de game weinig keus. Zelf ben je immers ook niet meer volledig mens en niemand lijkt dat echt te zijn. Ieder personage dat je tegenkomt is een soort cyborg of een wezen dat waarschijnlijk in de buurt van Chernobyl is geboren. Je koopt land waar jij jouw eigen nederzettingen op kunt bouwen. Die nederzettingen vul je met de meest gruwelijke vallen en monsters die je maar kunt bedenken. Hoe meer spelers er doodgaan tijdens het overvallen van jouw nederzetting, hoe meer materialen je ontvangt voor het verbeteren ervan. Op basis van de vallen, monsters en andere obstakels die je in jouw basis plaatst, rankt de game hem op één van de drie moeilijkheidsgraden. Zo weten spelers een beetje waar ze aan beginnen.

Meet Your maker review3

Laat die innerlijke sadist maar naar boven komen

De gameplay tijdens het overvallen van een nederzetting is eigenlijk een klassieke first person shooter die je een hoop opties biedt om door een level heen te komen, net als de games uit de populaire Doom-serie. Ik denk dat het al wel duidelijk was, maar dit is het deel van Meet Your Maker waar ik echt van genoten heb. Je kunt je enorm snel door levels heen bewegen als je wilt, vooral met behulp van je enterhaak. Dit is zeker niet altijd de meest verstandige optie, aangezien de meeste nederzettingen gevuld zijn met allerlei soorten dodelijke vallen. In het begin ben ik dan ook een aanzienlijk aantal keer doodgegaan, voordat ik eindelijk toegaf aan het feit dat ik met iets meer geduld door de gangen moest lopen. Gelukkig is het mogelijk om de vallen onklaar te maken, maar daarvoor moet je ze wel op tijd zien.

Het creëren van je eigen basis is natuurlijk ook erg leuk, dat moet ik wel toegeven. Ondanks het feit dat ik er niet het inzicht voor heb en er echt even in moest komen, heb ik er uiteindelijk veel plezier aan beleefd. Het enige nadeel is dat je enorm veel andere levels door moet komen om een goede basis op te kunnen bouwen, want de materialen zijn erg duur en moeilijk te verkrijgen. Toch is het een heerlijke beloning om op een gegeven moment de meest gruwelijke, meest gemene uitdaging ooit op te zetten voor je medespelers. Iedereen die ook maar een beetje sadistisch is, gaat hier zeker van smullen.

Meet Your maker review4

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Meet Your Maker is een zeer vermakelijke en originele game. Het first person shooter gedeelte is heerlijk uitdagend en biedt genoeg verschillende opties om niet snel saai te worden. Het gedeelte waarin jij jouw eigen basis gaat bouwen haalt zeker je innerlijke sadist naar boven en doet wat het moet doen. Het is alleen jammer dat je soms echt moet grinden om materialen te krijgen voor het bouwen van een goede nederzetting. Daarnaast voelt de game op een of andere manier toch nog een beetje leeg, vooral op het gebied van content. Dit zou natuurlijk wel nog kunnen veranderen met toekomstige updates.

• Dynamische FPS gameplay
  • Origineel principe
  • Veel opties voor bouwen van basis
  • Veel grinden
  • Weinig eigen content

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Meet Your Maker

-

Behaviour Interactive