Review: Octopath Traveler 2 - Een juweeltje PlayStation 5

Geplaatst: 28 februari 2023 10:00

Octopath Traveler 2 is het vervolg op het origineel dat in 2018 is verschenen. Deze ode aan de old school JRPG’s was destijds een onverwacht succes vanwege de prachtige HD-2D graphics en 3D-omgevingen, de gameplay, het Break and Boost systeem en de acht personages met hun interessante verhalen. Helaas heb ik het origineel nooit zelf gespeeld dus het is lastig om de twee te vergelijken. Gelukkig is het geen direct vervolg en ga je met acht nieuwe hoofdpersonages een nieuwe wereld, Solistia, verkennen. In mijn preview van Octopath Traveler 2 kon je lezen dat ik al aardig enthousiast was over Partitio’s eerste hoofdstuk, het Break and Boost systeem en de prachtige wereld. Of dat ook zo is gebleven, kun je in de review van Octopath Traveler 2 lezen.

Acht interessante verhalen

In Octopath Traveler 2 kun je kiezen uit acht verschillende protagonisten met ieder hun eigen achtergrondverhaal. Ik ben verder gegaan met Partitio’s avontuur en snel heb ik de keuze moeten maken of ik de regio verder ga verkennen of zo snel mogelijk één van de andere hoofdpersonages ga zoeken. Aangezien je regelmatig door één of meer vijanden wordt aangevallen, is het lastig om dit in je eentje te doen. Partitio heeft wel de mogelijk om mensen te rekruteren, zodat je hen kunt summonen tijdens de gevechten, maar dat kan maar een beperkt aantal keren. Ook is dit niet genoeg om het tegen grote groepen of sterke vijanden op te nemen. Het is dus verstandig om de andere personages te gaan zoeken in de andere regio’s van Solistia. Gelukkig is dat niet heel moeilijk, want de andere zeven hoofdpersonages staan met icoontjes op de map aangegeven. Dus als je gewoon naar dat gebied toegaat en de persoon met de groene balk aanspreekt, zal deze aan je vragen of ze je mogen vergezellen. Je kunt hierna gelijk verder met je avontuur gaan of ervoor kiezen om het eerste hoofdstuk van je nieuwe hoofdpersonage spelen. Als je verder gaat met het avontuur, kun je later in de cafés deze hoofdstukken alsnog spelen.

Elk personage heeft zijn geschiedenis en het is interessant om meer over hun achtergrond te weten te komen. Hierdoor weet je wie ze zijn en wat hun drive is. Ook worden hier de Path Actions en de Latent Power van het personage geïntroduceerd. Het is dus handig om zo snel mogelijk de eerste hoofdstukken van alle personages te spelen, zodat je hen leert kennen en met hun vaardigheden leert omgaan. Des te eerder je toegang tot alle Path Actions hebt des te eerder je hier profijt uit kunt halen. Het is ook aan te raden om je niet te focussen op het verhaal van één personage, want dan ben je veel te sterk voor de eerdere hoofdstukken van de andere personages en dat haalt de uitdaging er een beetje uit. Op deze manier hoef je ook niet onnodig te grinden om je avontuur te vervolgen. Wanneer je bij het volgende hoofdstuk van een personage bent aangekomen, bevatten de scenes alleen dat personage zonder interactie met de anderen. Als de scene weer voorbij is, kun je met je bondgenoten de omgeving verkennen en het ontstane probleem oplossen. Hierdoor mis je wel de onderlinge interactie tussen de personages, maar het legt wel de focus op het avontuur van het personage in kwestie zonder afleidingen.

Partitio’s eerste hoofdstuk werd goed verteld en dit maakt nieuwsgierig naar meer. Dat is niet anders bij de andere hoofdpersonages, want ze hebben allen een interessante geschiedenis. Sommige verhalen beginnen heel zwaar, terwijl andere verhalen een lichtere toon hebben. Zo sprak Castti’s verhaal meteen aan door haar geheugenverlies en word je nieuwsgierig naar haar verleden dat je samen met haar begint te ontrafelen. Dat gold ook voor Hikari, want hij heeft veel verloren en wil bondgenoten vinden om het koninkrijk Ku te redden van een wrede generaal. Agnea heeft een veel luchtiger verhaal, want ze wil net zoals haar moeder een wereldberoemde danser worden. Dit geeft een groot contrast, maar toch wilde ik ook hier weten waar haar verhaal naar toe zou gaan. De focus ligt wel op de individuele verhalen van de personages, maar af en toe zijn er korte interacties tussen twee personages die een situatie bespreken. Dit doet denken aan de Skits uit de Tales-serie en hier zie je hoe ze elkaar iets beter leren kennen. Het vorige deel werd bekritiseerd vanwege de weinige interacties tussen de personages en hierdoor zijn de Crossed Paths geïntroduceerd. Ze zijn verdeeld in twee hoofdstukken en hier beleven verschillende personages samen een kort avontuur dat meer verdieping geeft. Ook hier zie je in het verhaal gedeelte alleen de desbetreffende personages, maar kun je wel met je hele team de velden verkennen en het opnemen tegen de vijanden. Natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig naar het overkoepelende verhaal, maar dat is voor later.

Octopath Traveler 25

Veel plezier met Path Actions

Ieder personage heeft zijn eigen specifieke vaardigheden, Path Actions, waarvan ieder personage er eentje overdag en een eentje ’s avonds kan inzetten. Dit geeft je toegang tot zestien Path Actions en je kunt hierbij denken aan het uitdagen, omkopen, beïnvloeden en rekruteren van mensen, maar het biedt ook de mogelijkheid om items, uitrusting en speciale items goedkoper aan te schaffen of soms gratis te krijgen (die je soms kunt gebruiken om sidequests op te lossen). Elk personage met een tekstwolkje heeft dus in principe iets leuks voor je en het is handig om dit eerst te doen, voordat je je geld opmaakt in de winkels. Omdat je op elk moment kunt wisselen tussen dag en nacht, kun je de dorpen en steden rustig uitspitten. Zo leert Hikari nieuwe technieken door mensen uit te dagen en kan hij mensen omkopen, Agnea maakt de mensen blij met een dans en ontvangt hierdoor beloningen. Castti kan mensen genezen van een bepaalde aandoening, maar ook er ook voor zorgen dat ze in slaap vallen zodat je een deur in kan gaan die zij blokkeren. Je kunt natuurlijk niet alle items kopen of verkrijgen, iedereen meteen rekruteren of van iedereen meteen alle informatie krijgen. Dit is afhankelijk van je level en geeft je dus een reden om elk dorpje later opnieuw te bezoeken om de informatie en items die nog niet beschikbaar waren alsnog te verkrijgen.

Niet alleen de dorpen hebben genoeg verborgen schatten ook bevatten de velden genoeg kistjes die meestal snel kunt vinden als je ze een beetje verkent. Ook vind je regelmatig dungeons en andere locaties om te verkennen, maar die zijn voor later want je bent hier nog niet sterk genoeg voor. Het zijn wel een goede plaatsen om te levelen, maar dan moet je echt oppassen want als de vijanden een aantal levels hoger dan jouw personages zijn, leg je hoogstwaarschijnlijk het loodje. Het is wel handig om ze even snel in en uit te lopen, zodat ze alvast op je map staan en je er niet meer naar hoeft te zoeken. Het is trouwens een plezier om Solistia te verkennen, want de velden zien er geweldig uit. De beekjes, rivieren, bossen, bergen, maar ook de grote steden, kleine dorpjes, bruggen en gebouwen zien er fantastisch uit vanwege de prachtige HD-2D graphics en 3D-omgevingen. Ook de lichteffecten en de schemering maken het allemaal een prachtig schouwspel om te zien. Het helpt ook dat de game ook perfect draait, want ik heb geen enkele problemen gehad met glitches of onverwachte uitval.

Octopath Traveler 26

Strategische en intense gevechten

Tijdens je reizen door Solistia word je regelmatig aangevallen door monsters en ander gespuis. Je ziet de monsters niet in de velden lopen zoals in moderne JRPG’s, maar je wordt als je loopt aangevallen door onzichtbare vijanden in bepaalde intervallen. Dit was de standaard in de old school JRPG’s zoals Final Fantasy en dit geeft een nostalgisch gevoel. Gelukkig wordt het hier goed gedoseerd, want je kunt steeds een aardig eind lopen, voordat je het weer tegen een vijand moet opnemen. De gevechten zijn redelijk intens en je moet zeker in het begin goed opletten wat je doet. Je kunt niet blindelings op de knoppen rammen om de vijanden met grof geweld snel uit te schakelen. Door het Break and Boost systeem zal je tactisch te werk moeten gaan. Elke vijand heeft een verdedigingsgraad die je kunt breken als je met het juiste wapen of de juiste magic aanvalt (wat gelukkig onthouden wordt). Bij de vijanden in de Break-status richten jouw aanvallen beduidend meer schade aan. Daarnaast krijg je voor elke gewone aanval of handeling een Boost Point waardoor je een volgende aanval sterker kunt maken. Je kunt deze ook opsparen en meerdere Boost Points (3x) tegelijk gebruiken voor extra sterke aanval.

Dit geeft je aardig wat opties, want is het verstandig om iedereen eerst te Breaken, zodat je even de ruimte hebt om te healen of schakel je ze snel mogelijk een voor een uit? Gebruik je je Boost bij de eerste aanval of spaar je ze op om ze te gebruiken als de vijanden in de Break modus zijn? Gok je erop dat je het overleeft waardoor je levelt en al je energie wordt hersteld, zodat je niet hoeft healen? Vervolgens kun je ook je Latent Power en de speciale vaardigheden die bij een Job horen ook Boosten voor extra schade of effect. Elk personage heeft ook zijn eigen persoonlijke Latent Power. Als de vijanden je aanvallen wordt er een meter gevuld waardoor je toegang tot je speciale kracht krijgt. Deze vaardigheden kunnen het verschil maken. Zo heeft Hikari een belachelijk sterke aanval die geboost enorm veel schade aanricht, maar kan Partitio zijn Boost meter in een keer vullen, zodat je net die ene aanval extra kunt maken om de vijand in Break-status te krijgen. Castti kan één keer haar medicijnen gebruiken zonder de ingrediënten te verbruiken en Agnea kan met haar dans het hele team versterken in plaats van maar één teamgenoot. De Latent Powers zorgen voor nog een extra laag strategie en zijn toegankelijk om te gebruiken, omdat het niet heel lang duurt voordat de meter weer gevuld is. En er is nog meer te ontdekken maar dat moet je zelf ervaren.

In het begin ben je erg gebonden aan het wapen en de vaardigheden die bij je Job horen, maar als je wat vordert kun je in Guilds toegang tot een Secondary Job krijgen. Hierdoor krijg je toegang tot een nieuw wapen en andere technieken naast je bestaande. Hierdoor vergroot je de mogelijkheden om de vijanden te breken en ben je niet afhankelijk van één personage dat alleen toegang tot een bepaald wapen heeft. Wat ik wel jammer vond, is dat als je van Job wisselt je alle geïnvesteerde Job Points kwijtraakt. Misschien moet je de vaardigheden eerst masteren om ze te behouden, maar zo ver ben ik nog niet gekomen. Er zijn dus mogelijkheden genoeg en al doende leer je je eigen strategie te bepalen en merk je dat er vaak ruimte voor verbetering is. Hier kom je snel achter als je het tegen een eindbaas opneemt. Dit soort gevechten duren lang en kosten enige aandacht, maar geven enorm veel voldoening als je de eindbaas ziet neergaan. De baasgevechten zijn wel van een heel ander niveau, maar hebben tot zo ver nog geen echte problemen opgeleverd. Als je nog meer over deze game wilt lezen, kun je dit vinden in mijn Alles wat je moet weten over Octopath Traveler 2.

Octopath Traveler 22 1Octopath Traveler 22 1Octopath Traveler 22 1Octopath Traveler 22 1Octopath Traveler 22 1Octopath Traveler 22 1Octopath Traveler 22 1Octopath Traveler 22 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Octopath Traveler 2 is fantastische JRPG in een prachtig old school, (maar toch modern) jasje. De acht hoofdpersonages hebben ieder een interessante achtergrond en een intrigerend verhaal ieder met een eigen invalshoek. Ik heb mij erg vermaakt met de verschillende Path Actions en het was leuk om hiermee te experimenteren. Het Break and Boost systeem is een hommage aan de turn-based systemen uit de oude JRPG’s en dit is zeer goed uitgewerkt. Zeker als je van lange, tactische gevechten houdt die bij eindbazen wel een half uur kunnen duren. Als dit en het niet zien van je vijanden je tegenstaan dan is dit waarschijnlijk niks voor jou. Ik heb mij in tijden niet zo vermaakt met een turn-based system. Ik vond de interactie tussen de personages niet heel spraakmakend, maar het geeft het idee dat ze elkaar beter leren kennen. Toch heb ik mij hier niet echt aan gestoord, want de acht verhalen zijn goed verteld, hebben allen een andere invalshoek en is er ook nog een achterliggend plot. Als Square Enix dit leest, zouden jullie het eerste deel ook naar de PlayStation kunnen brengen, want na het spelen van deze geweldige JRPG wil ik meer.

• Acht goed uitgewerkte verhalen
  • Acht interesaante personages
  • Break and Boost systeem
  • Latent Actions
  • Path Actions om mee te experimenteren
  • Grote wereld met genoeg dungeons en kistjes
  • Prachtige HD-2D graphics en 3D-omgevingen
  • Crossed Path geven wat verdieping
  • Onderling interactie valt wat tegen
  • Turn-based gevechten moeten wel je ding zijn
  • En dat je plotseling door onzichtbare vijanden wordt aangevallen ook
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Octopath Traveler 2

-

Square Enix