Preview: Octopath Traveler 2 - Een indrukwekkende demo

-

Twee weken geleden kon je in Alles wat je moet weten over Octopath Traveler 2 al alles lezen over de aankomende JRPG. Gelukkig konden we vorige week de demo voor Octopath Traveler 2 downloaden voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch en Steam. Zo kun je alvast een beeld krijgen van de wereld Solistia, de personages en de gameplay. In de demo kun je met alle acht personages de eerste drie uur van de game verkennen en hun proloog spelen. Het origineel was een onverwacht succes en het blijft de vraag of het vervolg dit kan evenaren of zelfs overtreffen. Of ik al onder de indruk ben van de game, kun je lezen in mijn preview van Octopath Traveler 2.

Eén van de acht

Na het lezen van alle omschrijvingen van de personages heb ik voor de merchant Partitio gekozen om eens voor de verandering niet voor de warrior, hunter of thief te gaan. Je ziet hem als kleine jongen van acht als zijn vader samen met zijn compagnon, Roque, een zilvermijn koopt. In de loop van de jaren verandert door de welvaart het kleine gehucht in een stad. Acht jaar later is hij al zilver aan het verkopen voor zijn vader en leidt hij een goed leven. Hij kan werk verschaffen voor zijn vrienden en van het leven genieten. Roque gaat plotsklaps zijn heil ergens anders zoeken, omdat hij de wereld ziet veranderen door de opkomst van de stoommachines. Hij nodigt jou uit om mee te komen, maar jij blijft om je vader te helpen. Vervolgens spring je weer acht jaar vooruit en eindig je in het huidige tijdperk waar de voorspelling van Roque uitgekomen lijkt te zijn. De prijs van het zilver is gedaald en lijdt het kleine stadje onder de werkeloosheid. Partitio gaat van zelfstandige werkgever naar een dwangarbeider en komt erachter dat ze bedrogen worden. Hij gaat dit rechtzetten en door een simpele onthulling (die ik niet zal verklappen) word je meteen nieuwsgierig naar de rest van Partitio’s avontuur. Ze nemen hun stad weer terug, maar door het ervaren van armoede wil Partitio dit probleem voor iedereen in Solistia oplossen.

Het verhaal van Partitio wordt goed opgebouwd en goed verteld. Het maakt zeker nieuwsgierig naar het verloop hiervan. Daarnaast word je ook nieuwsgierig naar de verhalen van de andere personages en ben ik benieuwd hoe deze met elkaar kruisen. Ik had de proloog van Partitio in een uurtje gehaald en het was echt jammer dat ik niet verder kon gaan met het avontuur. Ik heb bewust alleen met hem gespeeld, want als ik eenmaal begin wil ik ook doorspelen. Daarnaast wil ik het vers voor de review houden, maar het kost moeite om niet met ze allemaal te beginnen. Ik vraag me wel af hoe lang de andere prologen duren en of deze van dezelfde kwaliteit zijn. Als je de proloog hebt gehaald, kun je nog een aantal uur dat gedeelte van de wereld verkennen. Het is alleen niet mogelijk om het gebied waar de proloog zich afspeelt te verlaten of met de andere personages te interacteren. Gelukkig is de opgeslagen data over te zetten naar de main game dus is al je vooruitgang niet voor niets geweest.

Octopath Traveler 24

Nu al leuk om te doen

Het is mijn eerste echte ervaring met het Break and Boost System en dat bevalt heel goed. De gevechten zijn leuk om te doen en het is niet storend als je het weer tegen een vijand moet opnemen. Met elke reguliere aanval verdien je een Boost Point waarvan je er vijf van kunt opsparen. Elke vijand heeft een zwak punt zoals een speeraanval en als je hiermee aanvalt, komt hij in de Break fase waarbij hij een ronde niks kan doen. Op dat moment kun jij toeslaan en je Boost Point inzetten en als je er meerdere hebt, kun je je Boost-aanval tot vier keer sterker maken. Dit geeft een tactisch element aan de gevechten en met meerdere personages in je party wordt dit alleen nog maar groter. De nieuwe Latent Power heb ik nog niet kunnen gebruiken, maar dat lijkt me een verrijking. En dit geeft me iets om naar uit te kijken naast de rest van de hopelijk vele mogelijkheden. De Crossed Paths heb ik natuurlijk ook nog niet kunnen ervaren, omdat je alleen de proloog van de personages kunt spelen. Hier ben ik zeer nieuwsgierig naar, omdat het verhaal van één personage al interessant is, ben ik benieuwd hoe ze deze verhalen met elkaar laten kruisen.

Overdag kun je met de Path Action van Partitio bezittingen van mensen kopen door met ze te onderhandelen. Op het moment heb je natuurlijk niet zoveel geld dus kun je er nog niet zoveel mee, maar het is zeker een interessant gegeven. Ik ben hierom zeker benieuwd naar de bijzondere items die je hopelijk op deze manier kunt vinden. Partitio kan ’s avonds met zijn Path Action een persoon rekruteren die je voor een bedrag vervolgens helpt tijdens de gevechten. Het is niet zo dat deze persoon in je party zit, maar kun je deze summonen. Je kunt elk personage maar een aantal keer tijdens de gevechten oproepen, voordat ze weer vertrekken. Ze kunnen tijdens het gevecht vluchten als het ze teveel wordt, maar dan kun je ze opnieuw summonen. Ook dit geeft meteen een tactisch element, omdat je deze alleen gebruikt tijdens de gevechten waar je het tegen meerdere vijanden opneemt. Anders is het zonde van de summon. Zo kun je hulp krijgen van verschillende personen ieder met hun eigen vaardigheden. Naast dit alles wordt Solistia prachtig vormgegeven door de geweldige pixel art, HD 2D-graphics en prachtige 3D-omgevingen. Elke keer geniet ik weer van de prachtige wereld die doet denken aan Final Fantasy VI alleen is het wel tien keer mooier.

Octopath Traveler 2 1
Octopath Traveler 2 2
Octopath Traveler 2 3
Octopath Traveler 2 4
Octopath Traveler 2 5
Octopath Traveler 2 6
Octopath Traveler 2 7
Octopath Traveler 2 8

Voorlopig oordeel van Philip Zeldenthuis

Ik ben zeker onder de indruk van Octopath Traveler 2, want de demo laat veel goeds zien en ik snap waarom het origineel zo geliefd is. Het Break and Boost systeem is eenvoudig te leren en voelt vertrouwd aan, terwijl het mijn eerste kennismaking was. De proloog van Partitio is goed opgebouwd en dit maakt zeker nieuwsgierig naar meer. Zeker als de paden van de personages gaan kruisen en er een groter doel naast hun persoonlijke missie ontstaat. De Path Actions van één personage bieden al veel mogelijkheden om je te helpen bij je avontuur dus dat is een goed teken. Daarnaast ziet Octopath Traveler 2 er geweldig uit door de pixel-art in HD 2D-graphics en de prachtige 3D-omgevingen waar ik als oude gamer echt blij van word. Door de pixel-art en de steampunk-invloeden krijg ik echt een Final Fantasy VI-vibe en dat is één van mijn favoriete JRPG’s voor de SNES. Ik kan niet wachten om met Octopath Traveler 2 aan de slag te gaan op 24 februari 2023. Weet jij al met welk personage jij gaat beginnen?

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Packshot Octopath Traveler 2

Ontwikkelaar: