Review: Park Beyond - Toch niet het park van je dromen Pc

-

In mijn uitgebreide preview van Park Beyond heb ik al een groot gedeelte van de game behandeld. De pretpark simulatiegame moet gaan wedijveren met Planet Coaster en was al op de goede weg. In deze review gaan we kijken of de ontwikkelaars nog steeds het juiste pad volgen of dat het park eigenlijk nog een tijdje gesloten had moeten blijven. Park Beyond maakt namelijk een achtbaan aan indrukken los, maar telkens is er toch een nare nasmaak aanwezig.

Park Beyond gameplay review

Tijd om de pretparken te redden

Als je graag een verhaal volgt en niet direct de sandbox in wilt duiken dan is de campagne van Park Beyond een goede start. Het is de bedoeling dat je Phil helpt met het heropbouwen van zijn parken, want hij heeft er een zooitje van gemaakt. Izzy is dan ook totaal niet tevreden en met elke pitch haalt ze direct de financiën erbij. Sofia en Blaize zijn vooral gefocust op het uitvinden en uitproberen van te gekke attracties die zorgen voor adrenaline. Gedurende de campagne leer je ze beter kennen. Ze hebben namelijk genoeg commentaar en helpen je verder. Zoals gewoonlijk met dit soort games, is de campagne vooral een uitgebreide tutorial. Ze laten je kennis maken met alle onderdelen, zodat je zonder frustratie naar de sandboxmodus kunt. Hierdoor is niet direct alles beschikbaar in een level. Terravorming wordt bijvoorbeeld pas later geïntroduceerd. Ondanks dat is de campagne echt aan te raden. De personages zitten leuk in elkaar en er is genoeg humor aanwezig. Met de acht levels ben je ook een aantal uren zoet.

De sandboxmodus is hierdoor eigenlijk de belangrijkste gamemodus, want hier kom je uiteindelijk in terecht. Als je tenminste tientallen uren in de game wilt steken. De ontwikkelaars hebben veel aandacht voor deze modus gehad. Er zijn in totaal zevenentwintig mooie mappen en je kunt allerlei instellingen naar je wensen aanpassen. Zo kun je alle landuitbreidingen, thema’s en attracties vrijspelen. Je bepaalt ook je startgeld en welke doelen je wilt behalen. Als je echt een uitdaging wilt en je eigen pretpark wil managen, dan hoef je weinig aan te passen. Om het eenvoudiger te maken moet je de opties uitvinken. De variatie van de mappen heeft de game nodig, want dit mist op veel fronten. Het zijn uiteindelijk de mappen die je nieuwe ideeën geven, waardoor je creatief aan de slag kunt.

Park Beyond gameplay review6

Attracties zijn visueel aantrekkelijk

Park Beyond komt met een aantal pretpark thema’s die je gedurende je speelsessies kunt vrijspelen. Het geeft je voorgebouwde winkels en allerlei decoraties. Het gaat dan om de Davinci, snoepgoed, Wilde Westen, buitenaardse wezens en Park Beyond thema’s. Zoals ik al in mijn preview benoemde zijn er enkele nadelen aan verbonden. Niet alle attracties passen even goed bij de thema’s en de kwaliteit van de decoraties verschilt nogal. Ik vond het inrichten van mijn pretpark beter gaan met het snoepgoed en buitenaardse wezens thema, terwijl ik het Wilde Westen dan weer vond tegenvallen. De vijf thema’s zijn in het begin voldoende, maar de keuze valt op een gegeven moment wel tegen. Na de campagne en een pretpark in de sandboxmodus heb je alles wel gezien. Je moet geen piraten, griezel, fantasie of middeleeuws thema verwachten, want die zijn er dus niet. Dit is eigenlijk ironisch, want er is een kraken en piratenschip attractie die beide echt fantastisch zijn. Er is een mooie lijst aan decoraties, maar het zijn er niet zoveel dat je het park echt met een specifiek thema kunt inrichten. Toch zijn er volgens de ontwikkelaars 860 decoraties, maar gevoelsmatig ben je hier sneller doorheen dan je denkt. Hetzelfde geldt voor de drie doelgroepen. Je moet in het begin besluiten of je het park richt op volwassen, families of tieners. Zij willen andere attracties, achtbanen en voedsel. In het begin, vooral in de campagne, wordt dit met de pitches erg leuk ingezet. Alleen is je park uiteindelijk toch wel gericht op alle doelgroepen. In het ergste geval lopen er enkele tieners rond, maar er zijn niet genoeg attracties om het heel specifiek te maken. Voor een pretpark simulatie heeft de game ook weinig attracties. Ik weet dat het verdienmodel bij deze games vooral ligt bij de DLC’s, maar de basis had wat uitgebreider mogen zijn.    

Dit nadeel wordt dan wel weer grotendeels opgelost door de impossificaties. Dit is het onderdeel dat de game echt uniek maakt. Door Amusement te verzamelen krijg je de opties om een attractie, winkel, personeelslid of achtbaan te upgraden. Dit levert bizarre situaties op. De winkels krijgen dan opeens een grote toevoeging die je ernaast moet zetten. Denk aan een groot soort glas met appels erin. De personeelsleden krijgen een compleet andere outfit met effecten. De entertainers krijgen dan een mascotte pak of kostuum dat is gelinkt aan de thema's. Het mooiste is dat de attracties er niet alleen op vooruitgaan als het gaat om de financiën en het plezier. Ze veranderen ook compleet qua uiterlijk. Hierdoor zien de verbeterde attracties er tof en interessant uit. Ik kan dan ook absoluut niet klagen over het visuele aspect van de attracties. Sowieso zien deze er goed en gedetailleerd uit. Je kunt dus gerust twee keer dezelfde attractie neerzetten. Park Beyond is trouwens in zijn geheel een vrolijke en kleurrijke game.

Park Beyond gameplay Review2

Hou iedereen tevreden

Het managen en bouwen van je eigen pretpark staat dus logische wijs centraal in Park Beyond. Het is de bedoeling dat je rekening houdt met de drie verschillende groepen en ze voorziet van bankjes, een versnapering en een toilet. Tijdens het spelen komen er ook rages voorbij. Het kan dan zijn dat alle bezoekers opeens een bepaald broodje willen kopen of juist iets vermijden. De menu’s waarin je dit allemaal kunt zien, zijn eenvoudig te navigeren en geven duidelijk de informatie. Via de bekende heat-map kun je kijken op welke locatie je bezoekers honger of dorst hebben. De attracties en winkels hebben ook een eigen menu. Je kunt dan de kleuren van de attractie bepalen of hoe duur een ticket is. Ook bij de winkels bepaal jij hoeveel bezoekers betalen voor een flesje cola en of je dit überhaupt aanbiedt. Je krijgt daarnaast ook te zien hoeveel winst het gebouw maakt en wat de gedachtes van de bezoekers zijn. Het enige wat ik miste was duidelijkheid rondom de populariteit van een attractie. Bij een attractie wordt er getoond in welke staat het verkeerd en hoe populair het is. Wanneer je echter een aantal attracties hebt neergezet daalt dit. Het wordt vervolgens niet duidelijk gemaakt waarom dit het geval is. Is het looppad te ver van de hoofdingang? Of kunnen ze niet alles bezoeken in de tijd die ze hebben? De doelgroep en prijs heb je zo in de gaten, maar dat lost niet altijd het probleem op.

Als het gaat om het personeel dan moet je vooral zorgen voor dokters, entertainers, monteurs en natuurlijk schoonmakers. Zij zorgen ervoor dat de bezoekers een goede tijd hebben en na een achtbaan niet meer misselijk zijn. Je financiën in de gaten houden is belangrijk, maar Park Beyond is geen extreme management game. Het is vooral gefocust op het bouwen van het pretpark van je dromen. Omdat je in het begin toegang hebt tot weinig attracties, decoraties en thema’s moet je de bezoekers tevreden houden. Dit zorgt ervoor dat het pretpark een hoger level krijgt, waardoor je naar het onderzoekcentrum van Sofia mag. Hier kun je een nieuwe categorie vrijspelen. Wat het je opbrengt, ligt er een beetje aan. Het kan zijn dat je een specifiek thema vrijspeelt of juist nieuwe attracties, bankjes of winkels krijgt. Elke categorie biedt een aantal nieuwe dingen, dus je moet goed kijken waar je op dat moment behoefte aan hebt. Het duurt namelijk eventjes, voordat je weer iets nieuws kunt onderzoeken.

Park Beyond gameplay review1

Bouw erop los en creëer je eigen achtbanen

Het bouwen van Park Beyond is onderverdeeld in het pretpark zelf en in de achtbanen. Net zoals in Planet Coaster krijg je allerlei objecten te zien, waarmee je vervolgens zelf een gebouw kunt maken. Er zijn verschillende soorten muren, ramen, daken enzovoorts. Je kunt vervolgens zelf een kasteel of winkel in elkaar zetten. Met een beetje geduld en wat creativiteit kun je met dit systeem veel bereiken. Het bouwen is relatief simpel, maar ik moest wel eerst wennen aan de instellingen. Daarnaast moet je telkens door de menu's navigeren, want de menu's sluiten als je wat anders aanklikt. Waar ik erg tevreden over ben, is de optie om een object te verkleinen of te vergroten. Wil je een boom tussen wat paden neerzetten, maar is die eigenlijk te groot? Dat is geen enkel probleem, want je kunt het gewoon veranderen. Wanneer je niet van dit gepriegel houdt in een game, dan kan ik je vertellen dat er genoeg voorgebouwde winkels zijn. Er zijn ook enkele voorgebouwde decoratie sets, dus je kunt je pretpark alsnog een beetje opleuken. Het grootste nadeel van het bouwen van je pretpark is het aanleggen van de paden. Het is niet de eerste simulatiegame die hier de mist mee in gaat. Op de een of andere manier hebben paden geen invloed op de ondergrond. Dit betekent dat de poort van een wachtrij soms compleet voorovergebogen staat. Daarnaast veranderen de paden niet in trappen, wanneer je omhoog of naar beneden bouwt. Ik neem aan dat de bezoekers speciale klimschoenen aan hebben, want ze lopen soms echt op een pad van vijfenveertig graden. Het is bizar dat ze niet naar achter vallen. Sowieso hebben de paden weinig aandacht gekregen. Ik wilde namelijk een pad met een houten uitstraling, maar dat is alleen mogelijk voor de wachtrijen. Waarom niet dezelfde opties voor beide soorten paden? Het is ook niet mogelijk om de uitstraling van een pad achteraf aan te passen. Mocht je vergeten zijn om de paden met hekken te selecteren dan moet je eerst alles verwijderen.

De achtbanen in de Park Beyond staan echt in de spotlight. Het maken van een achtbaan spreekt voor zich en daardoor is het simpel om uit te voeren. Ook hier zijn er enkele voorgebouwde achtbanen en onderdelen. Wil je dus dat je bezoekers over de kop gaan dan kun je gewoon een looping neerzetten. De Hooks maken het vervolgens helemaal af. Dit zijn eigenlijk specifieke doelen die door je achtbaan zijn behaald. Dit bepaalt of tieners, volwassenen of juist families met veel plezier een ritje maken. Je kunt de achtbaan zo bizar maken als je zelf wilt, want er zijn toffe toevoegingen. Denk aan een kanon, een lift en een grote helling. Het enige probleem is dat dit veel aandacht heeft gekregen in de trailers. Tegelijkertijd zijn er eigenlijk weinig opties voor je achtbaan. Zo bizar is het dus ook weer niet. Daarnaast kun je geen gevaarlijke achtbanen maken, want de veiligheidsregels moeten worden behaald. Iedereen gaat dus veilig naar huis. Wat ik jammer vond, is dat je de karretjes niet kunt aanpassen naar een specifiek thema. Je kunt de kleur van de achtbaan veranderen, maar ik had graag snoepgoed karretjes gezien voor bijvoorbeeld het snoepgoed thema. Dit is nu niet het geval, waardoor ook de achtbanen niet gekoppeld zijn aan een thema. Daarnaast is het mogelijk om een achtbaan in te zetten om bezoekers van plek A naar plek B te brengen. Het probleem met deze transportachtbanen is dat bezoekers er helemaal geen interesse in hebben. Als je een sandbox map met eilanden hebt, dan word je verplicht om gewoon de paden te gebruiken.

Park Beyond gameplay review3

Heeft wel erg veel bugs

Gedurende de review heb je al telkens de voor- en nadelen van bepaalde onderdelen kunnen lezen. Ik moet deze review toch afsluiten met een negatievere toon. Park Beyond draait in principe goed als je tenminste voldoet aan de aangeraden specificaties. De game vraagt nogal wat van je CPU en daardoor kunnen de laadtijden wat langer zijn. Geen echt nadeel, maar je moet er wel rekening mee houden als je Park Beyond aanschaft. Het grootste probleem zit hem echter in de vele bugs die ik ben tegengekomen. Sommige zijn frustrerend, terwijl andere ervoor zorgen dat je niet verder kunt in de campagne. De Hooks en veiligheidtests van mijn achtbanen werden bijvoorbeeld niet geregistreerd. Dit betekende dat ik meerdere keren de achtbaan moest testen of zelfs de game opnieuw moest opstarten. De voortgang van je park level verdwijnt soms, bepaalde objecten kunnen opeens niet verwijderd worden of het water is opeens verdwenen. Andere voorbeelden zijn dat animaties van bepaalde objecten er soms mee ophouden en wanneer je een object draait komt het voorbeeld niet altijd overeen met de uiteindelijke plaatsing. Ook het kopen van land heeft zijn nadelen. Het is logisch dat je niet over de lijn heen kunt bouwen, want dat gebied bezit je niet. Maar al ruim voor de rand krijg je de melding dat je niet op dat stuk land mag bouwen. Dit noem ik frustrerend, maar het is niet gamebreaking.

Daar heb ik wel mee te maken gekregen in de campagne. Ook de specifieke doelen worden niet even goed geüpdatet. Ik moest op een gegeven moment een winst van duizend euro per maand behalen. Het menu met missies en mijn financiën gaven aan dat dit het geval was. De missie pop-up bleef echter iets heel anders aangegeven. In dit specifieke geval kwam ik vast te zitten en kon ik de campagne niet verder spelen. Dat de game enkele seconden nodig heeft om een missie te registeren is helemaal prima, maar dat is nu niet het geval. En dan heb ik alle visuele glitches nog overgeslagen. Om toch nog een beetje positief te eindigen. Met alles wat Park Beyond te bieden heeft, ben je een aantal uren zoet. Als je echt graag bezig bent met het bouwen van achtbanen dan haal je er waarschijnlijk veel meer uit dan wanneer de attracties je aandacht hebben gegrepen. De game is op bepaalde gebieden echt wel uniek te noemen, maar het biedt momenteel te weinig. Met de hoeveelheid details die ze telkens hebben toegepast, is het raar dat sommige onderdelen zo matig zijn. Vooral als je bedenkt dat Planet Coaster al bestaat en voor een kleiner prijsje binnen te halen is. In de roadmap is wel duidelijk aangegeven dat er gratis updates komen. De updates gaan bestaan uit nieuwe mappen, attracties en decoraties. Wat mij dan weer leidt tot de vraag: waarom zit dit er niet direct in?

Park Beyond gameplay review5

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Park Beyond heeft een duidelijke visie en is op sommige fronten uniek, maar weet je tegelijkertijd niet echt te overtuigen. De Impossificaties zijn uniek en daardoor zijn de attracties visueel ook erg goed. Het probleem is alleen dat er weinig attracties zijn en je daardoor de wow-factor al snel verliest. Dit geldt voor meerdere onderdelen van de game. De thema’s zijn leuk, maar de decoraties bieden niet genoeg voor een heel pretpark. De bizarre modules voor de achtbaan zijn tof, maar ook hier zijn er te weinig van. Het aantrekken van drie groepen bezoekers is in theorie een leuke toevoeging, maar door de magere content, krijg je toch iedereen over de vloer. De campagne zit goed in elkaar en biedt de nodige humor. Ook de sandbox heeft in dat geval genoeg te bieden, want er zijn genoeg mappen en verschillende instellingen. Doordat de paden verschrikkelijk zijn aan te leggen en de game wordt geplaagd door heel veel bugs, is de pretpark ervaring van Park Beyond toch lang zo leuk niet. Meer thema’s, attracties, quality of life updates en bug fixes gaan de komende weken nodig zijn. Je kunt wel een aantal uren in de game steken, vooral als je graag je eigen achtbanen maakt.  

  • Voldoende
  • Een leuke campagne
  • Veel verschillende mappen
  • Achtbanen erg sterk
  • Leuke thema's
  • Kunt zelf alles maken...
  • Impossificaties erg uniek
  • Drie groepen tevreden houden
  • Kopen van land
  • Genoeg voorgebouwde winkels
  • Duidelijke interface en heat map
  • Heel veel bugs
  • Kwaliteit decoraties verschilt
  • Paden aanleggen is een ramp
  • ... als je geduldig bent
  • Financiën niet altijd duidelijk
  • Attracties en thema's niet goed gelinkt
  • Te weinig attracties en thema's
  • Weinig customisatie voor achtbanen
  • Heeft meer content en opties nodig

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Park Beyond

Ontwikkelaar:

Limbic Entertainment

Uitgever:

Bandai Namco

Release:

16 juni 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord