Review: Sonic Frontiers - Beter dan verwacht PlayStation 5

Geplaatst: 2 december 2022 10:00

Het heeft even mogen duren, maar laten we het maar houden op beter laat dan nooit. Sonic Frontiers is inmiddels al even uit en sinds de release is de game ontzettend in prijs gedaald. Waar de game eerst over de toonbank ging voor de volle prijs, mocht het niet lang duren alvorens deze voor slechts drie tientjes op te pikken was. Een absoluut koopje als je het mij vraagt. Sonic Frontiers weet namelijk mijn magere verwachtingen te overstijgen. Benieuwd? Lees nu verder in de Sonic Frontiers review!

Sonic Frontiers Review

Verzamelen tot je blauw ziet

Onze geliefde blauwe egel heeft de afgelopen jaren flink wat moeten doorstaan. Voor iedere hit is er wel een misser (of twee) op te noemen. Jij zegt Sonic Mania, ik zeg Sonic Boom: Rise of Lyric. Jij zegt Sonic Adventures, ik zeg Sonic Origins. Het moge duidelijk zijn, ik ben gematigd enthousiast over de franchise. Tijdens de aankondiging van Sonic Frontiers zag ik de bui stiekem ook al een beetje hangen. Onterecht blijkt nu, want Frontiers mag absoluut in het rijtje hits worden geplaatst. Laten we bij het begin beginnen. Sonic, Tails en Amy worden om een mysterieuze reden in een portaal gezogen. De Blue Blur wordt eenzaam uitgespuugd in een soort verknipte versie van Green Hill Zone wat direct onze eerste aanraking is met de zogeheten Cyber Space Levels. Na het voltooien van dit level (waar ik later meer over vertel), eindigen we in de eerste Open Zone. Dit is waar de daadwerkelijke vernieuwing te bespeuren is en waar je het gros van de tijd doorbrengt.

Amy, Tails en een aantal andere maatjes zijn gevangen in Cyber Space, een soort dimensie die zich net buiten die van hen (of ons?) bevindt. Goed, die vrienden moeten we logischerwijs redden en dat doen we door heel veel shit te verzamelen. De Open Zones zijn rijkelijk voorzien van rails om op te grinden, boosts om over te rennen, bumpers om vanaf geschoten te worden en platformen om op te springen. Deze mini uitdagingen belonen je telkens met wat anders. Denk hierbij niet enkel aan ringetjes, want daarmee zou je de game tekortdoen. De meest voorkomende verzamelobjecten zijn een soort power seeds, waarmee je Sonic kunt upgraden (power, defence en snelheid). Daarnaast verzamelen we een shitload aan friendship tokens, die we nodig hebben om het verhaal met de vrienden voort te zetten. Door dit verhaal voort te zetten vinden we gears waarmee we Cyber Space Levels kunnen openen (waarover later meer, ik beloof het). In deze Cyber Space Levels kan je weer keys verdienen. Met deze keys kan je Chaos Emeralds verdienen die je weer nodig hebt om te kunnen veranderen in Super Sonic! Zie je? Ik zei toch dat er veel shit te verzamelen was. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de vissen van Big the Cat, de Purple Coins en de verzameling aan Koco, de inheemse bewoners van deze vreemde eilanden. Absoluut geen straf overigens. Alles is verzameld in een handomdraai en het is vrijwel nooit een straf om te doen.

Sonic Frontiers Review1

Strakke gameplay, floaty controls

De Open Zones in Sonic Frontiers zijn mooi vormgegeven en iedere zone heeft weer wat nieuws te bieden. De vrijheid ligt letterlijk aan je blauwe egel voetjes en je bent vrij om te gaan en te staan waar je wil. Versla je een van de gigantische mini bosses in de Open Zones, dan word je beloond met een gear. Met deze gears kan je één van de vele Cyber Space Levels vrijspelen. Deze levels transporteren ons naar een traditioneel level waarin we ons naar het einde van een 2.5D-level moeten zien te werken. Dit zijn leuke intermezzo’s die allemaal kort maar krachtig zijn. Weet je het level te voltooien, dan transporteren we weer terug naar de Open Zone. Een Open Zone ontgrendelt ook het open movepalet van Sonic. Sonic Frontiers kunnen we namelijk bestempelen als een RPG. De blauwe egel is dus upgradebaar wat betreft moveset en eigenschappen. De eerdergenoemde Power Seeds zijn in te leveren in ruil voor een bump in eigenschappen. Hierdoor wordt Sonic bijvoorbeeld sterker of sneller. Je verdient echter ook experience tijdens het verslaan van vijanden. Met deze experience ontgrendel je nieuwe moves waarmee je vijanden op creatieve wijze kunt omleggen. Zo begin je met de huis tuin en keuken homing attack, maar beschik je al snel over een zig-zag-attack en ontketen je ultra krachtige finishers na een combo.

Goed, in de open zones kunnen we dus helemaal los met onze ontketende Sonic. We springen, glijden, rennen en vliegen van hot naar her terwijl we friendship tokens, gears, experience, keys, emeralds en weet ik veel wat allemaal oppikken. Alhoewel Sonic nog nooit zo fijn heeft aangevoeld, moeten we toch een opmerking plaatsen bij de floaty controls van Sonic Frontiers. Hierdoor heb je namelijk nooit echt volledige controle over de Blue Blur wat het platformen bijvoorbeeld bijzonder frustrerend kan maken. Daarnaast is de prachtige wereld bezaaid met pop in. Ergens logisch want op iedere hoogte en ieder hoekje is er wel wat te vinden. Het is nooit gamebreakend, maar opvallend is het zonder twijfel wel. Dit doet op momenten afbreuk aan de algehele ervaring en de opbouw van de spelwereld. Overigens ook nog een speciale shoutout naar de gesprekken met de daadwerkelijke vrienden. Deze zijn namelijk op momenten dermate houterig dat je er spontaan van in een lachstuip schiet.

Sonic Frontiers Review2

Het moge duidelijk zijn, Sonic Frontiers is prima bevallen. Is de game perfect? Nee, verre van, maar vermakelijk is de game zeker wel. Je ziet dat Sonic Team eens iets echt nieuws heeft willen proberen en dat is absoluut gelukt. Wel kan je overduidelijk zien waar de inspiratie vandaan komt. The Legend of Zelda: Breath of the Wild is qua design, audio en opbouw namelijk een vrijwel directe broeder. Het is echter de gameplay waarin Sonic Frontiers zich weet te onderscheiden. Die is namelijk all over the place en dat vind ik stiekem wel fijn. Overal is wel iets te zien of te verzamelen wat je in een constante zoektocht houdt naar allerlei rommelarij. Minpunten zijn er echter zat. Zo heeft de game continu last van pop in, floaty controls en ongeïnspireerde gesprekken met de NPC’s. Toch zou ik iedereen deze game aanraden, maar dan wel voor een tientje of drie. Check dit artikel nog even wanneer je echt alles wil weten over Sonic Frontiers!

• Open Zones
  • Prima voor de verzamelwoede
  • Schiet van hot naar her