Review: Starlink: Battle for Atlas Nintendo Switch

Aangepast: 2 februari 2024 18:29

Er is een nieuwe speler die de held op kosmisch niveau kan spelen. Sterker nog, er is een hele groep nieuwe spelers die de reis van Aarde naar andere planetenstelsels maakt om alles en iedereen te redden. De nieuwste melkkoe van Ubisoft is verschenen, want Starlink: Battle for Atlas komt gepaard met flink wat optionele pakketten. Juist, dit keer krijgen we DLC in fysieke vorm. Het speelgoed dat bij de game hoort doet denken aan dat van Skylanders, maar komt met een twist. Ubisoft houdt zich echter niet in en komt met heuse bouwwerken om ons tot in de late uurtjes bezig te houden. Is het echter ook vermakelijk? Dat gaan we nu uitvinden in de review van Starlink: Battle for Atlas!

Bouwen tot je een ons weegt

Vliegtuigen, diverse wapens en een bende van jongelingen die het universum moet redden. Dat is Starlink: Battle for Atlas in een notendop. Je neemt controle over één van de hoofdpersonages en kiest een favoriet vliegtuig. Ikzelf ben voor Fox McCloud gegaan aangezien ik op de Switch speel. Fox komt gepaard met de Arwing en een geheel eigen verhaallijn. In die verhaallijn neem je het op tegen niemand minder dan aartsrivaal, Wolf. De verhaallijn is niet bijzonder lang, maar wel enigszins vermakelijk. Dat is echter niet de main story van de game. Nee, het gaat om de gemene Grax die een eenheid, genaamd: The Legion, oproept om daarmee het universum over te nemen. Deze Legion komt in allerlei variaties waarbij ze vooral verschillen op het gebied van elementen. De één is van vuur, de ander van ijs en die daarop heeft zwaartekrachtkrachten. Al die krachten bezit jij echter ook. Dankzij jouw vliegtuig ben je in staat om ze allemaal naar de gallemiezen te knallen met de unieke wapens op diverse planeten.

Lekker bijzonder zou je denken. Klopt, het is vrij generiek, maar bovenstaande is ook niet de unique selling point van Starlink. Nope, deze game komt namelijk gepaard met flink wat fysieke pakketten die voor een paar knaken in de winkel zijn aan te schaffen. Bij ieder basispakket komt een controllermount, een vliegtuig, twee wapens en twee figurines gepaard. Er moet gezegd worden dat voornamelijk de vliegtuigen erg tof zijn. Niet dat ik ze allemaal ga sparen, maar de Arwing staat wel erg mooi in mijn kast. Je klikt de mount over de controller (in het geval van de Switch is het een speciale houder voor de Joy-Cons) en monteert daar alle losse onderdelen op. Je start met de figurine, bouwt daar het vliegtuig omheen en plaatst vervolgens de wapens. De combinaties die je kunt maken zijn erg tof, want de vliegtuigen zijn ook te combineren met elkaar. Bevalt dat ene wapen of die vleugel je niet, dan zet je er gewoon een andere op. Vleugels zijn met elkaar te combineren en voor je het weet heb je een cirkelvorming vliegtuig dat voor geen meter vliegt. De figurines zelf zijn redelijk klein, maar de vliegtuigen hebben een mooie schaal en zijn ook mooi afgewerkt.

1 1 1 1 1 1 1

Gameliner.nl

Is het het waard?

Goed, de hamvraag van vandaag is “zijn al die toys de aanschaf waard?”. Ikzelf zou deze vraag beantwoorden met: Nee, niet echt. Vergis je niet, het is allemaal van hoogwaardige kwaliteit, maar de game zelf is vrij matig te noemen. Na zes uur spelen had ik het gevoel nog een hele game voor me te hebben, maar dat tij sloeg snel om. Plots was de game vrijwel afgelopen en bleef ik een beetje beduusd achter. Daarbij is de game behoorlijk repetitief te noemen. Vijanden bestaan voornamelijk uit reskins van elkaar en de zijmissies bestaan uit een handjevol verschillende opdrachten die tot in den treurnis worden herhaald. Je vliegt van planeet naar planeet en hoewel die er anders uitzien, ontkomen ze niet aan de clichématige invulling daarvan. De animaties bij het doorbreken van de dampkring zijn mooi gedaan, maar om tot de ontdekking te komen dat je op de zoveelste ijsplaneet in je intergalactische carrière arriveert, is een beetje een domper.

Bovenstaande neemt echter niet weg dat de gameplay van Starlink: Battle for Atlas redelijk goed in elkaar steekt. Ik denk oprecht dat ze weleens bezig zouden kunnen zijn met een nieuwe Star Fox. Het vliegen, de graphics en de mechanics zelf werken prima. Echter begrijp ik niet helemaal voor wie de game nu bedoeld is. De toys doen denken dat de game voor de kids is, maar de gameplay zelf doet weer anders vermoeden. De game wordt op geen enkel moment moeilijk, maar sommige mechanics lijken mij gewoon niet voor kinderen. Soms moet je resources verzamelen, een bepaalde outpost bouwen of een bepaald beest scannen. Als ik twaalf was geweest dan had ik dat echt niet begrepen. Overigens moet ik ook nog even vermelden dat ik het spelen met de digitale deluxe versie vele malen fijner vond dan met de fysieke toys. Ik had namelijk gewoon alle wapens tot mijn beschikking en kon on-the-fly switchen van vliegtuig of wapen. Dat kan echter een leeftijdsdingetje zijn. Mijn kleine nichtje vond de toys namelijk helemaal geweldig.

1 1 1 1 1 1

Gameliner.nl

Starlink: Battle for Atlas is een interessante game tot op zekere hoogte. De game zelf is vrij matig te noemen waarbij herhaling de boventoon voert. Toch is het verhaal vrij vermakelijk en is de toevoeging van Fox in de verhaallijn een geslaagd experiment. De toys zijn van hoogwaardige kwaliteit en vooral de vliegtuigen zijn indrukwekkend. Mijn Arwing staat nu lekker te shinen in de kast. Toch speel ik de game zelf liever met een Pro Controller en alle digitale wapens. Wat mij betreft had Ubisoft best wat meer tijd mogen steken in de ontwikkeling van een mooi vijandenroster. De tegenstanders zijn namelijk vrij generiek en bevatten te weinig variatie. Zou ik de game op dit moment aanschaffen? Nee, ik zou waarschijnlijk even wachten op de sale. Komen er echter kids bij kijken, dan kan dit een uitstekende bezigheidstherapie zijn voor de kleintjes.

• Toys van prima kwaliteit
  • Fox McCloud biedt uitstekende meerwaarde
  • Mechanics werken lekker