Review: The Settlers: New Allies - De strijd aangaan met iedereen Pc

Het feit dat ik deze game eindelijk kan spelen, is voor mij al heel wat waard. Deze franchise is één van de eerste echte games die ik speelde naast de Sims. Ik was daarom ook ontzettend enthousiast toen ik hoorde, inmiddels al een flinke tijd geleden, dat er een nieuwe The Settlers game aankwam. Maar het is eindelijk zover, de game is uit en iedereen kan zijn eigen settlement opbouwen en de strijd met elkaar aangaan. Alle belangrijke informatie over The Settlers: New Allies deelde ik al eerder met je, maar nu is het tijd voor de belangrijkste vraag: is deze game een waardige heropleving van deze franchise of kunnen ze de strijd beter opgeven?

De wereld ontdekken

Laten we beginnen bij de campagne die in de game zit. Deze heeft namelijk een vrij interessant verhaal meegekregen. Hoewel de vele cutscenes misschien niet voor iedereen zijn en zeker niet altijd even interessant zijn, geeft het toch net wat meer context aan de game. Het maakt het logischer dat je steeds met je groep settlers opnieuw moet beginnen. Daarnaast zijn er verschillende elementen op de kaart die je motiveren om je grenzen uit te breiden. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde grondstoffen en voedselbronnen enkel op bepaalde plekken krijgen en gaan jouw werkers niet buiten de grens een boom omkappen. Dit zorgt ervoor dat je al snel een vrij groot speelgebied krijgt. En dat speelgebied ziet er uitstekend uit. De game is erg prettig om naar te kijken en er zitten veel elementen in waardoor het uniek aanvoelt. Een klein voorbeeld hiervan is dat de huizen niet allemaal hetzelfde zijn, maar dat er meerdere variaties zijn. Dit soort dingen zorgen ervoor dat de game dynamisch aanvoelt als je aan het spelen bent.

Deze verschillende huizen zul je vaak genoeg terug zijn. Het grote speelgebied kan je namelijk volbouwen met huizen, maar ook boerderijen, om het werk dat moet gebeuren sneller te laten verlopen. Hoe meer huizen je bouwt, hoe meer inwoners jouw settlement krijgt. Zeker als je begint met het trainen van soldaten, is het handig om een flink aantal dragers rond te hebben lopen. Elke soldaat meer betekent namelijk een drager minder. Daarnaast is het eten belangrijk om de productiviteit van bepaalde gebouwen een boost te geven, zoals de mijnen of de smid. Helaas is dit wel één van de weinige dingen die je met het eten kunt doen, naast het feit dat je het soms nodig hebt als je onderzoek doet. Het eten had voor mij best wel wat belangrijker mogen zijn in de game. Daarnaast had ik ook graag wat meer gebouwen gezien. De variatie daarin is helaas wat minder en als de productie van dingen een beetje loopt, kan je dat eigenlijk links laten liggen. Zowel in de breedte als in de diepte kan hier zeker nog wat gedaan worden om de gameplay ook later in de game uitdagend te houden.

Settlers New Allies review 1

Alle eenheden verzamelen

Gelukkig zijn er wel een aantal elementen die je aandacht blijven vragen en die een stukje realisme toevoegen aan de game. Zo moet je je speciale units trainen in een guild hall of trainingskamp. Dit zorgt ervoor dat je steeds goed in de gaten moet houden hoeveel units je van elk hebt om te zorgen dat je niet ineens zonder dragers of zonder engineers zit. Je moet dus continue in de gaten houden wat er op verschillende plekken gebeurt. Soms was er iets te veel wat je in de gaten moest houden, waardoor één onderdeel vergeten werd. Het trainen van nieuwe units, het ontdekken van de kaart, het sturen van soldaten, alles moet met de hand. Daarnaast kun je bij gebouwen van de smid ook nog kiezen wat voor wapens hij maakt. Wil je rangers, dan moet je zorgen dat er bogen geproduceerd worden en als je normale soldaten wilt hebben, moeten er toch echt schilden komen. Zeker aan het begin van de game als de grondstoffen nog niet overvloedig zijn, betekent dat dat je continue de productie moet switchen.

Nog even terug naar de engineers, deze spelen namelijk een ontzettend grote rol in de game. Eigenlijk doen ze alles op het dragen van grondstoffen en het vechten tegen vijanden na. Aan de ene kant zorgt dit ervoor dat je op minder soorten units hoeft te letten. Maar het betekent ook dat als je aan het bouwen bent, je gebied aan het uitbreiden bent en een nieuw deel van de kaart wilt ontdekken, je flink wat engineers nodig hebt. Gelukkig is het niet ontzettend moeilijk om er meer te trainen, je hebt enkel een toolmaker nodig die van hout en stenen nieuwe tools maakt. Deze zijn dan weer nodig in de guild hall om van gewone dragers getrainde engineers te maken. Het feit dat je hier geen ingewikkelde grondstoffen voor nodig hebt, vond ik erg prettig. Dit zorgt ervoor dat je bijna altijd wel nieuwe engineers kunt trainen.

Settlers New Allies review 3

Lange weg naar de overwinning

Hoe veel ik ook van de game geniet, hij is zeker niet perfect. De game is zeker verbeterd in vergelijking met vorig jaar tijdens de closed bèta van The Settlers: New Allies, maar er zijn nog steeds elementen die de ervaring wat naar beneden halen. Eén van de grootste nadelen voor mij was het feit dat je de tijd niet kunt versnellen. Dit zorgt er zeker tijdens het begin van de campagne voor dat je soms lang moet wachten als je maar één doel hebt. De campagne zelf is op zich erg leuk om te spelen, maar er is een vreemde combinatie tussen een langzame opbouw van de mogelijkheden binnen de game en een gelimiteerde uitleg. De echte uitdaging moet je toch echt in de skirmish modus zoeken.

Wel is het goed om te weten dat je een skirmish tegen AI niet later verder kunt spelen. Je kunt de game wel opslaan, maar als je weggaat, betekent dat automatisch dat je het opgeeft. Dit vind ik best jammer, want een skirmish kan best lang duren. Het is voor mij ook niet logisch dat dit gebeurt als je in je eentje tegen AI speelt en ik hoop dat dit in de toekomst nog wordt veranderd, zeker omdat dit een modus is waar ik van plan was veel tijd door te brengen, zodra ik de campagne uit heb gespeeld. De skrimish modus is verder compleet random als het gaat om de map. Je kan dus een uitstekende startpositie hebben of juist een verschrikkelijke. Een start dicht bij de oceaan brengt gelijk de optie van een haven en dus handelen met zich mee, terwijl een start ver weg van mijngebieden betekent dat je de hoop net zo goed al kunt opgeven. Geen mijnen betekent geen ijzer en kolen, en dus geen wapens voor het leger.

Settlers New Allies review 4

Het eindoordeel van Evelien de Geus

Alles bij elkaar is The Settlers: New Allies een game waar je veel plezier uit kunt halen. Er zijn veel opties als het gaat om gameplay en er is dus voor ieder wat wils. De campagne en storytelling is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar door de skirmish modus en de verschillende moeilijkheidsgraden kan iedereen de game spelen zoals hij of zij wil. De game is verbeterd in vergelijking met de closed bèta, maar toch zijn er nog steeds elementen die de ervaring wat naar beneden halen. Dit zijn vaak meer irritatie puntjes dan dingen die de game echt onspeelbaar maken, maar het blijft wat jammer. In de toekomst hoop ik dat de game nog wat meer wordt uitgewerkt in zowel de breedte als de diepte als het gaat om gameplay opties. Het is zeker een goed begin, maar er is nog veel meer mogelijk voor deze game.

• Interessante campagne
  • Multiplayer opties
  • Mooie graphics