Review: Toki Tori Nintendo 3DS

Geplaatst: 18 augustus 2012 19:30

Hollandse glorie. De meeste mensen associëren die term met de recente overwinningen op de Olympische Spelen of denken aan het oude radioprogramma van de AVRO op Radio 3. Ik associeer het met goede games van Nederlandse origine. Swords & Soldiers bijvoorbeeld, maar ook Edge en Toki Tori. Die laatstgenoemde game krijgt binnenkort een vervolg, maar dat weerhield me niet om aan de slag te gaan met de aller eerste versie die was verschenen op de Game Boy Color. Nou ja, niet op de echte Game Boy Color, want de cartridges van de game zijn niet zo makkelijk meer te vinden. Gelukkig is de game naar de Virtual Console van de 3DS gekomen zodat we alsnog van dit spelletje kunnen genieten. Maar is deze versie nog wel het spelen waard?

Een klein geschiedenislesje

Klas, pak jullie laptops erbij en open de volgende website voor de lesstof. Want voordat we aan de slag gaan met de game krijgen jullie eerst een klein geschiedenislesje. Toki Tori begon zijn leventje namelijk niet zoals velen zeggen in een ei of in een slachthuis van de KFC. Gelukkig voor hem begon hij met de MSX-game Eggbert van de ontwikkelaar Fony. Deze game zou later als basis worden gebruikt voor de Game Boy Color-game uit 2002: Toki Tori. Dit was mogelijk omdat een aantal personeelsleden een aantal jaar later Two Tribes zouden oprichten. In 2008 is er een remake van deze game verschenen met allerlei verbeteringen en mooiere graphics en geluid. Deze is later weer geport naar vele andere platformen. Genoeg geschiedenis voor vandaag, nu gaan we aan de slag met het echte werk!

Die bruine kaarten met een eitje erop zijn je verloren broertjes en zusjes. Links onderin staat hoeveel eieren je nog moet vinden om het level te kunnen halen.

Eitje erbij?

De opzet van Toki Tori is lekker simpel. Jij bent het kuikentje Toki Tori die zijn verloren broertjes en zusjes moet zien te vinden. Zij zitten nog in hun ei, dus zij zijn afhankelijk van de heldendaden van onze gevederde vriend. Er ligt alleen 'n probleempje op de loer: Toki Tori kan fysiek bijna niets. Gelukkig wordt hij daarom geassisteerd door verschillende krachten. Zo kan hij in sommige levels bruggetjes bouwen en kan hij zichzelf twee blokjes ver teleporteren. Zijn voorraden aan deze krachten zijn echter beperkt in elk level waardoor elk level een puzzel wordt waarin je spaarzaam en slim met je krachten die je hebt om moet gaan.

Misschien, als je het heel lief vraagt, wilt Toki Tori wel de vogeltjesdans voor je doen"

Krakende hersenen

Geheid dat je hersens gekraakt gaan worden als een gebakken ei in de latere levels. Je moet dan voornamelijk creatief te werk gaan met je krachten wil je de levels kunnen halen. Vaak is er in dat soort levels maar 'n goede route mogelijk en zit je zit bovendien aan een tijdslimiet gebonden. Meestal ga je in die latere levels erg vaak af. Soms omdat je vast komt te zitten, andere keren omdat je niet oplet en recht op een vijand valt. Echter, het is nooit echt frustrerend omdat de besturing erg lekker wegspeelt en je moeilijk het spel de schuld kan geven. Jij maakt de fout en dankzij jouw toedoen kan Toki Tori het level niet halen. Restarten dan maar en nog eens proberen. Als je zo'n level dan haalt is het Eureka!-moment ook erg tof. Maar och jee, als dat moment maar niet verschijnt blijf je hangen op dat level en kan je niet verder met de latere levels, wat erg frustrerend kan zijn.

In het bubbelig gebied pakt onze gevederde vriend er snel een duikbril bij.

Kleurrijke schermpje

Op visueel gebied stond ik toch wel even te kijken. Two Tribes heeft namelijk erg kleurrijk spelletje weten af te leveren dat er voor Game Boy Color-maatstaven zeker niet verkeerd uitziet. De besturing is zoals eerdergenoemd erg goed. Je bladert met de select-toets door de verschillende krachten die Toki Tori in zijn arsenaal heeft voor dat level, al kan je gelukkig op de Virtual Console ook de Y-knop daarvoor gebruiken. De krachten gebruik je met een tikje op de B-toets en je kan Toki Tori een heuveltje op laten springen met de A-toets. Kortom: lekker simpel. Wat de aanschaf van deze game nog aantrekkelijker maakt is dat het erg geschikt is om even tussendoor te spelen. Elk level kan je (nadat je ze hebt unlocked) individueel spelen. Ideaal dus als je even bij de boer op een vers doosje eieren wacht en je snel even een leveltje wilt spelen.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Ondanks dat de originele Toki Tori een latertje was voor de Game Boy Color is de game vandaag de dag nog erg leuk om te spelen. De game ziet er namelijk nog best netjes uit voor een Game Boy Color-game en het speelt nog steeds erg lekker weg. Het Eureka!-gevoel nadat je een moeilijk level hebt gehaald is erg tof. Het enige minpunt is dat je geen basislevels kan overslaan. Als dat ene Eureka!-moment dus niet op een bepaald level tevoorschijn komt kan je daar dus gruwelijk vast komen te zitten. Gelukkig zijn de extra moeilijke levels wel direct bereikbaar als je een wereld hebt uitgespeeld. Al met al heb je voor die luttele €4,- dus een keigaaf spelletje dat perfect is voor even tussendoor.

• Puzzels geven een Eureka!-gevoel
  • Perfect voor even tussendoor
  • Nette graphics