Review: Tour de France 2019 PlayStation 4

Geplaatst: 4 juli 2019 12:00
Aangepast: 4 juli 2019 13:37

Zaterdag 6 juli is het weer zover en begint de jaarlijkse Ronde van Frankrijk, oftewel de Tour de France. Net als menig groot sportevenement of sport in zijn geheel, worden er jaarlijks de gelijknamige games van uitgebracht. Dus, je raadt het, ook Tour de France 2019 is een zo'n game. Eerder dit jaar was bekendgemaakt dat Big Ben Interactive de rechten van de game had overgenomen door de overname van Cyanide Studio. Dus als Wieler-beet ben ik aan de slag gegaan met deze game. De presentatie van de game is aardig, dus de start is als een goede proloog. Je hunkert snel naar het echte werk. Totdat je als Dumoulin ten val komt en maar beter niet kan deelnemen. Want jongens, in tijden ben ik niet zo’n slecht afgewerkte game tegengekomen.

Back to basic(s)

Als eerst maar de uitleg van de game, waar ik niet al te lang bij stil wil staan. De Tour de France is een wielerronde door geheel Frankrijk, waar uiteindelijk degene over alle 21 verschillende routes met de snelste tijd deze tour wint. Het is een slijtageslag van jewelste en ik heb daarom ontzettend veel respect voor wielrenners in het echt. In de game kan je dan ook deze tour virtueel in zijn geheel rijden. Je kunt onder andere als Dumoulin of een eigengemaakt personage faam maken en in het geel eindigen. Daarnaast kent de game ook een Pro Leader Tour, waarin je met je rijder doelen kan voltooien om de beste rijder te worden, een Challenge modus die puur gericht is op het uitrijden van moeilijke ritten (leukste modus overigens) en de training modus. Deze laatste modus raad ik voor nieuwbakken rijders zoals ik erg aan. Het geeft je een korte introductie tot wat wielrennen inhoudt, maar bovendien hoe deze game in elkaar steekt. Je leert de besturing die op zich prima en duidelijk is. Zo zet je aan met je rechtertrigger. Geheel indrukken is continu op je pedalen staan, terwijl half indrukken energie spaart en je tempo omlaag brengt. Om te sprinten druk je op A en volgen met X. Oh ja, remmen doe je met de linkertrigger. Verder geef je commando's aan je ploeg zoals aanvallen, tempo matigen, demarreren et cetera. Maar dan komt het.

De game is namelijk niet uitdagend en prikkelend genoeg. Oké, eerlijk is eerlijk. Om eerste te worden moet je echt wel jouw rijder goed onder controle houden en plannen hoe te rijden. Echte wielerfanaten kunnen er oprecht hun lol mee op. Maar als sportliefhebber an sich en gamer, doet deze game niet goed wat een game zou moeten doen. Dat is het uitnodigend maken en uitdagend voor elk spelniveau. Op amateur is het werkelijk waar belachelijk simpel. De game is (te) traag, waardoor je echt uren kunt rijden (oké, tussentijds saven is gelukkig een optie). Kijk, F1 2019 kan je bijvoorbeeld ook een gehele race doen, maar dat is in anderhalf uur wel gedaan en daar zit meer actie in. Daarom is de Challenge Mode toch wat prettiger omdat het zich focust op enkele ritten in plaats van de gehele tour. Je kunt weliswaar de Quick Race-optie kiezen en zelfs vooruit spoelen tijdens de tour, maar welk plezier haal je daar nu uit? Niets toch? De game lijkt dan ook te twijfelen of het een simulatie moet zijn of ook een arcade ervaring moet bieden.

Liever aan een echt stuur

Tour de France 2019 voelt niet realistisch aan. De besturing voelt namelijk erg houterig. Het is alsof jouw fiets en rijder samen een houten plank vormen. Door de bochten rijden ziet er stijf uit en lang niet zo soepel als in het echt. Zo lijk je niet echt te moeten remmen in de meeste bochten en als je remt blijf je vrij lang als een stijve plank recht overeind. Het voelt niet juist zoals je het op tv ziet of zoals je jezelf op de fiets voelt. Wat ook niet geheel lekker werkt, zijn de twee soorten gelletjes die je kunt drinken voor hernieuwde stamina,; het is alsof je boost pakt in F-zero. Het is leuk gevonden, maar voelt nogal als een gimmick aan. Een ander nadeel is dat de besturing niet goed reageert. Sturen gaat op zich prima, maar wanneer ik wil rijden, lijkt het niet altijd even goed op de trigger te reageren. Ditzelfde geldt voor de commando’s tijdens het rijden met B. Het is alsof de game in één keer veel moet laden. Zo zat er een bug in de training missie waarin je moet wisselen van rijder. Vaak liep het menu vast en als je al in de lijst kwam, werd 'ie enorm traag.

Sowieso is de game nogal een bugfest. Geluid dat hapert en versnelt of animaties die verkeerd uitpakken tijdens de ceremonie en dan als meest in het oogspringende irritatie is het publiek. Ze lijken wel te zweven op de baan. De snelheid van hun animatie is gebaseerd op jouw snelheid. Rijd je twintig kilometer per uur, komen ze langzaam op de baan. Het tempo van de animatie is trager dan de verschuiving van de ene plaats langs de weg, naar het midden. Ga je sneller, dan zweven ze als het ware naar de plek. Het is werkelijk te triest om te zien dat dit nog anno 2019 nog kan. Het is leuk dat ze het het programmeren, maar doe het dan goed. Het is zo zonde, want de presentatie in de menu’s is nog best op orde. Strakke kleuren en thema’s, mooie grafieken van de te rijden koers. Prima en overzichtelijk. Het is dan jammer dat de presentatie in-game zo matig is. Ter illustratie: alle rijders zijn wederom een en hetzelfde poppetje. Erg jammer. Knap dat er honderd rijders op het scherm komen, maar dan weet je waar ze het technisch op hebben moeten besparen.

Graphics en geluid generatie te oud

En technisch besparen moesten ze. Want dit is werkelijk de slechtst presterende game die ik in jaren heb mogen spelen. De graphics zelf (dus los van de presentatie in de menu’s) zijn alsof je een generatie terug gaat. Het ziet er zo matig en kaal uit, je kan het bijna niet geloven. Lage resolutie rijders die allemaal op elkaar lijken, kale omgevingen (hoewel dat misschien gewoon het landschap is) en slecht geanimeerd publiek. Dan is de framerate ook om te janken. Continu framedrops en screen tearing (het niet goed updaten van de verschillende frames zorgt voor een verknipt beeld). Het is alsof de game niet goed geoptimaliseerd en getest is. Ook het geluid is matig. Uiteraard maakt een fiets nauwelijks geluid. Maar het commentaar, hoewel leuk, is te weinig. Het publiek dat je aanmoedigt, draagt niet veel bij. En omdat de game uit zichzelf al niet prikkelend is, hadden ze met een betere soundrack naar mijn mening al de helft van het plezier kunnen bieden.

Vaak treden animatiefouten op zoals trofeeën die door het beeld vliegen bij de huldiging, de tourwagen die ook lijkt te glijden en net boven de weg zweeft of zodra een hele peloton bij elkaar rijdt, zit men letterlijk gewoon door elkaar. Het is alsof ze sinds februari deze game moesten rushen. En dat brengt mij op het volgende. Ik pakte de review van Tour de France 2016 erbij. Ik zou bijna durven stellen dat er maar weinig is veranderd. De game is echt voor de diehard fans die door deze problemen heen willen prikken. Want de sportliefhebber en casual gamer wordt hier echt niet blij van.

Het eindoordeel van Timo de Hoop

De game is, even los van de visuele presentatie en licentie van een wereldevenement, te karig en matig uitgevoerd dat het alleen de echte fan kan bekoren. Hoewel de sport echt wel mooi is, komt het als game wat minder tot zijn recht. De graphics zijn alsof je een generatie terug stapt in de tijd met continu problemen. Mogelijk lost de ontwikkelaar dit op middels een patch, maar dit kan gewoon niet. De soundtrack had zoveel meer kunnen bijdragen, maar helaas is dit ook niet het geval. Pak onze review van Tour de France 2016 erbij en je merkt dat we eigenlijk niets zijn opgeschoten. Wellicht schop ik wielerfans en fans van de game tegen de schenen, maar jullie verdienen vele malen beter.

• Licentie (hoewel niet volledig)
  • Graphics en prestatieproblemen
  • Voor de die-hard fans weggelegd