Review: Trackmania - De kracht van eenvoud Pc

Het race seizoen is weer begonnen! Oftewel het arcade-race seizoen in Trackmania is net van start gegaan. Ik mocht een tijdje terug al met de game aan de slag en ben diep ingegaan op een aantal zaken in de preview. Dit keer ga ik vol gas vooruit en zal het voornamelijk gaan over het rijden van rondjes en het over de kop vliegen. Dus doe de riemen maar vast, zodat we op volle kracht door de review heen kunnen.

Eenvoud is het sleutelwoord

Zoals je misschien al gelezen hebt in mijn preview, ademt Trackmania eenvoud. Hierdoor is de game direct geschikt voor een groot publiek en zorgen de drie pakketten ervoor dat je alleen betaalt voor wat je wilt. De eenvoud zit hem voornamelijk in de besturing van de wagen. Met WASD redt je het namelijk al en rij je vol gas over het circuit. Het doel? Om de snelste tijd neer te zetten en je eigen tijd te blijven verbeteren. In de campagne doe je dit voor de drie medailles, maar online begint het echte werk. Trackmania kent namelijk niet alleen een ranglijst voor je provincie, maar in mijn geval ook Nederland, Europa en wereldwijd. Dit maakt het toch echt wel verslavend en is het verleidelijk om een circuit opnieuw op te starten om toch even wat hoger op de ranglijst te komen. Het racen online zorgt er ook voor dat je tegen andere spelers kunt racen. Zij verschijnen dan als een soort geest op het circuit. Niet alleen zorgt dit ervoor dat je weet hoe goed je aan het rijden bent, maar je kunt ook mooi hun tricks afkijken. De eenvoud zit ook in het grafische aspect van de game. Zoals je verwacht bij een arcade-racing game is het lekker kleurrijk, maar leidt het niet af. Het stadium als achtergrond geeft een extra sfeertje. Al ben je tijdens het racen te druk bezig om dit echt op te merken. De wagen ziet er ook lekker eenvoudig uit, maar heeft wel een aantal mooie details. Zo blijft aarde ook echt aan de wielen kleven en is remmen ook zichtbaar aan de wagen. Het mooiste is nog wel dat je een wagen krijgt gebaseerd op het land dat je hebt aangegeven. Nederlanders kunnen dan ook de kleur oranje verwachten.

De eenvoud mist dan wel weer in gedeeltes van het menu. Trackmania heeft nogal wat content, maar als je het starters of standaardpakket hebt, is niet alles beschikbaar. Dit had in het menu iets overzichtelijker gekund, zodat je direct krijgt te zien wat je wel of niet kunt spelen. Er is wel een handig overzicht aanwezig in de game en in het menu staat ook het pakket dat je gekocht hebt netjes aangegeven. Het grootste minpunt is de camera in de Map-Editor en de Garage. Het lukte mij niet om en te bouwen en de camera tegelijkertijd te laten bewegen. De camera moet los aangeklikt worden, maar als je deze wilt bewegen, vliegt het al gauw alle kanten op. Dit is jammer, want de rest van de game is juist eenvoudig. Het menu in de Advanced Map-Editor en de Garage had ook iets overzichtelijker gekund. Dit komt voornamelijk door alle extra's die je hebt naast de standaard objecten of stickers. Zo kun je muziek en afbeeldingen importeren. Als onderdeel van het starterspakket kun je in de Garage de wagen verven en er stickers op plakken. Voor de Map-Editor heb je alleen toegang tot de simpelere editor die minder decoraties en objecten heeft. Deze simpelere editor is wel erg overzichtelijk en een stukje eenvoudiger te gebruiken. Het standaardpakket geeft daarentegen toegang tot de Advanced Map-Editor. Ik merkte dat voor het maken van een circuit er aardig wat geduld nodig is, dus creatievelingen kunnen goed aan de slag met het standaardpakket. Het is alleen jammer dat Ubisoft niet meer standaard decoraties heeft toegevoegd.

Beheers de circuits

Veel onderdelen van Trackmania zijn dus erg eenvoudig en dat komt omdat de moeilijkheidsgraad vooral ligt bij de circuits zelf. Ze zien er dan misschien wel eenvoudig uit, maar zijn dat niet altijd. Of niet voor een Noob zoals ik. Circuits bestaan vaak uit meerdere bochten of zelfs heuvels en hellingen. Voeg daar nog de combinatie van verschillende positieve en negatieve boosts aan toe en je vliegt soms lekker van de baan af. Het is mij in ieder geval wel eens gebeurd dat ik in de lucht vloog en geen idee had waar ik ook alweer moest landen. Gelukkig zijn er checkpoints genoeg, maar dat is weer niet gunstig voor de tijd. Daarnaast zijn er verschillende wegdekken waar je compleet anders op moet reageren. Ik kan je vertellen dat ik ondertussen een hekel heb gekregen aan het ijs en dit dus het liefst vermijd. Het leren kennen van de mappen is dan ook belangrijk als je steeds sneller wilt worden. Daarbij komt nog kijken dat er ontzettend veel circuits zijn, als je toegang hebt tot de Clubs. Ik heb bijvoorbeeld een aantal circuits gespeeld van een Mario Club, waar ze een aantal Mario Kart circuits hebben nagemaakt. Je moet dan denken aan zelfgemaakte paddenstoelen en kastelen tot een afbeelding van Mario op de reclameborden. Dit toont alweer de creativiteit die ik op momenten zoals dit totaal niet heb. Het starterspakket heeft ook toegang tot de zelfgemaakte circuits via de Arcade waar elk uur een nieuwe map wordt getoond. Je rijdt dan samen met anderen op het circuit, maar zij zitten je niet in de weg, omdat het weer een soort geesten zijn. Het standaardpakket heeft daarbij elke dag een nieuw circuit van de dag en geeft toegang tot de publieke Clubs. Hoe serieus je Trackmania neemt, ligt dus compleet aan jou. Het starterspakket biedt vergeleken met de rest weinig, maar past goed bij spelers die af en toe een rondje willen rijden. Het standaardpakket biedt een goede variatie aan content en is het pakket dat ik zou aanraden.

Het menu van de events is nog niet beschikbaar, maar de pakketten spreken al wel over de wekelijkse National League voor het starterspakket en de Open Grand League voor de spelers die het Clubpakket hebben. Mocht je na een jaar je Clubpakket niet meer willen verlengen, mag je wel de driehonderdvijfenzestig circuits van de dag behouden en de honderd officiële mappen. Het Clubpakket is dus voornamelijk gericht op het spelen in een Club, waarbij je de ranglijsten ziet, de skins kunt gebruiken en de circuits kunt spelen. Voordat je live kunt racen in Summer 2020, moet je wel eerst de circuits van de Summer 2020 campagne voltooid hebben. Deze campagne biedt korte circuits, terwijl de races via Arcade bijvoorbeeld wat langer duren. Dit komt omdat deze races meerdere rondes hebben met daarbij een tijdslimiet waarin je ze moet voltooien.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Ubisoft heeft met Trackmania een toffe, maar verslavende arcade-racing game op de markt gebracht. De game is eenvoudig in de besturing en een groot gedeelte van de menu's zijn toegankelijk. De moeilijkheid zit hem dan ook in de circuits en het blijven verbeteren van je eigen tijd. En dat maakt Trackmania toch wel verslavend. Vooral als je in een club zit en de tijd van je vrienden wilt overtreffen. Als je maar af en toe wilt racen, biedt het starterspakket genoeg content, maar het standaardpakket is de grote aanrader. Hiermee krijg je toegang tot een groot gedeelte van de game voor een hele nette prijs. Het clubpakket geeft uiteraard toegang tot alles en is vooral aan te raden als je intensief met Trackmania bezig wilt zijn. De game kent wel wat minpuntjes, zoals bugs op de releasedatum en de onhandige camera in de Garage en Map-Editor. Door de korte circuits is Trackmania ook een game die je even tussendoor kunt opstarten. Ben je creatief? Dan is de Garage en Map-Editor de juiste plaats om een aantal uurtjes te verslijten.

• Fijne besturing
  • Map-Editor en Garage
  • Verslavend om de tijd te blijven verslaan