Review: Two Point Campus - Ontvang je diploma in management Pc

Geplaatst: 4 augustus 2022 16:00

Je eigen universiteit opzetten, maar dan met een twist. Geen standaard studierichtingen als communicatie, scheikunde, economie of kunst. Nee, op deze universiteit word je opgeleid tot ridder of tovenaar. Dat kom je alleen tegen in het Two Point-universum. Na Two Point Hospital is het nu tijd voor Two Point Campus. Jolien schreef eerder al een preview over Two Point Campus en kreeg de kans om te praten met de director en artdirector van Two Point Campus. Nu de game bijna in de winkelschappen ligt, is het aan mij de taak om te kijken of deze game met vlag en wimpel slaagt of met een onvoldoende van school wordt gestuurd.

Hetzelfde maar dan anders

Als je ervaring hebt met Two Point Hospital, gaat deze game bekend aanvoelen. De manier hoe alles in Two Point Campus werkt, is vrijwel identiek aan zijn voorganger. Dit is erg prettig. Maar mocht dit je eerste ervaring met een Two Point-game zijn, dan is dat geen probleem. De game is ingedeeld op een manier waarin je in elk level een stukje tutorial meekrijgt. Langzaam wordt de game steeds completer en dat vond ik zelf erg prettig. Op deze manier wordt het steeds een beetje lastiger om je campus succesvol te maken. En geloof me, dat is uiteindelijk een flinke taak. Natuurlijk kun je alles in de gaten te houden, van de cijfers die gehaald worden tot de relaties die tussen de studenten ontstaan. Op die manier weet je precies wat er ontbreekt op je campus als het gaat om faciliteiten. Willen studenten lid worden van een studentenvereniging? Of zijn er niet genoeg douches op de campus? De studenten hebben niks te verbergen.

Er zijn veel verschillende soorten lessen die je kunt aanbieden. Deze kun je vrijspelen met cursuspunten. Ook kun je de opleiding verbeteren met deze punten. Dan kun je meer studenten per jaar toelaten en worden de eisen hoger. Dat betekent dus er een betere kans van slagen onstaat aan het einde. Voor elk vak zijn er unieke klaslokalen. Je moet natuurlijk ervoor zorgen dat je voldoende ruimte hebt voor al deze lokalen, maar ook dat deze er goed uit zien. Hoe meer bonussen je in het lokaal hebt, hoe beter de cijfers van de studenten worden. En het formaat van de verschillende ruimtes maakt ook uit. In een grote bibliotheek passen natuurlijk meer studenten dan in eentje die net aan de eisen voldoet. Door al deze informatie is soms wel wat lastig om het overzicht te behouden. Zijn er genoeg wc's? Passen er genoeg studenten in de bibliotheek? Is er genoeg te eten en te drinken? Zijn er genoeg leraren? Het hoort er allemaal bij en soms is er te veel om op te letten.

Two Point Campus Review 1

Bij het begin beginnen

Als je aan de game begint, moet je eerst aan de slag met het verhaal. Hier wordt alles stap voor stap geïntroduceerd, van de diverse opleidingen tot de verschillende extra kamers. Zoals ik al zei, vond ik het erg prettig dat de game zo is opgebouwd. In de verhaalmodus wordt alles op een leuke manier geïntroduceerd. Hoewel het vrij rustig begint, zijn de latere levels zeker een uitdaging. Alle doelen zijn niet in het eerste jaar te behalen en dat betekent dat je echt goed moet nadenken hoe je alles aanpakt. Zo moet je verschillende klaslokalen maken, maar ook slaapzalen, badkamers en doucheruimtes. In een notendop is het de bedoeling dat je studenten alles hebben om gelukkig te zijn. Dus een ruimte voor bijles en een medische post zijn belangrijk. Maar er moet ook tijd zijn voor ontspanning, dus een lounge en studentenvereniging zijn van groot belang. En alles kost natuurlijk geld, dus je moet de balans steeds bewaren. Is de balans weg, dan gaan de studenten onvoldoendes scoren en kun je je inkomen ook gedag zeggen.

Ongeveer halverwege deze levels speel je de sandbox mode vrij. Hierin krijg je verschillende opties. Zo kun je gewoon met een standaard budget aan de slag met het creëren van een campus zonder doelen die je moet halen. Maar je kunt ook met een hele lading geld en cursuspunten beginnen en simpelweg de school van je dromen bouwen. Hiervoor moet je voor mijn gevoel wel enige ervaring met de game hebben, anders is de kans groot dat je te veel tegelijk wil doen en al je studenten met een onvoldoende naar huis gaan. Als je nog niet genoeg uitdaging hebt, kun je ook de challenge mode proberen. Hier krijg je een stuk minder middelen en moet je extra’s vrijspelen via research. Tot slot kun je in sandbox ook met eigen gekozen opties aan de slag. Van je startbedrag tot de temperatuur en van het aantal stukken land dat je hebt tot de hoeveelheid cursuspunten. Alles kun je aanpassen.

Two Point Campus Review 2

Vrijheid op de campus

In vergelijking met Two Point Hospital heb je in deze game veel meer vrijheid. Zo krijg je de optie om een nieuw stuk grond leeg aan te schaffen en zelf een gebouw te maken. Ook kun je bestaande gebouwen makkelijk aanpassen. Dit werkt op dezelfde manier als bij een gewone kamer. Het is erg fijn om deze vrijheid te hebben en zo nog beter jouw ideale school te kunnen creëren. De Two Point-games hebben de gewoonte om gebouwen in rare vormen voor te schotelen en nu kan je daar eindelijk iets aan doen. Maar mocht je dit niet willen, kun je een stuk land met een gebouw kopen. Daarnaast kun je buiten de gebouwen van alles doen. Sommige klaslokalen moeten zelfs buiten gebouwd worden. Maar je kunt ook bankjes, bloemen en andere decoraties plaatsen.

Er zijn wel enkele aanpassingen gedaan als het gaat om het creëren van ruimtes. Als je bijvoorbeeld een bestaande ruimte aanpast, blijft de ruimte gewoon bruikbaar voor de studenten. Alleen het stukje wat je erbij bouwt, wordt als blauwdruk weergegeven. Aan de ene kant is dit erg prettig, want in Two Point Hospital werd iedereen gelijk uit een ruimte geschopt als je die moest aanpassen. Aan de andere kant vond ik het soms lastig om te zien wat je precies aan het doen was. Maar dat is misschien ook een kwestie van wennen. Alles bij elkaar opgeteld heeft het opbouwen en decoreren van je campus ontzettend veel vrijheid en dat is erg prettig. Je kunt jouw ideale school creëren. Of dat nou een school vol met chefs is, eentje met alleen maar sportfanaten of juist alles door elkaar.

Two Point Campus Review 3

Het eindoordeel van Evelien de Geus

Ik ben ontzettend blij met wat er in Two Point Campus is neergezet. Ik had vrij hoge verwachtingen, maar ook wat twijfels. Het concept werkt zo goed bij Two Point Hospital, gaan ze dezelfde sfeer en humor opnieuw kunnen creëren? En het antwoord voor mij is een duidelijke ja. Two Point Campus bied een goede uitdaging, maar blijft leuk om voor je ontspanning te spelen. Hoewel er soms iets te veel micromanagement aan de pas komt, neemt het niet weg dat deze game uniek en vermakelijk is. Two Point Campus studeert voor mij af met een dikke voldoende.

• Goede begeleiding in de game
  • Veel vrijheid in bouwen
  • Leuke humor in spelelementen