Review: Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin - Goeie RTS Pc

Warhammer Age Of Sigmar: Realms Of Ruin is de nieuwste real-time strategy (RTS) game die zich afspeelt in het Warhammer-universum. Nu moet ik zeggen dat mijn RTS-skills door de jaren heen een beetje in verval zijn geraakt. Back in the day wilde ik me namelijk nog wel wagen aan een potje Warcraft 3, Starcraft 2, of Warhammer 40.000: Dawn of War. Tegenwoordig laat ik dergelijke games sneller links liggen. Toen ik echter een early build van Warhammer Age Of Sigmar: Realms Of Ruin te zien kreeg en mocht spelen op de afgelopen gamescom, werd het kleine RTS-vlammetje in mij toch weer aangewakkerd. Inmiddels heb ik wat uurtjes in de game zitten en kan ik je vertellen of dat vlammetje nog steeds brandt, of toch al gauw weer is gedoofd.

Warhammer Age of Sigmar Realms of Ruin review

Weer op zoek naar een MacGuffin

Warhammer Age Of Sigmar: Realms Of Ruin is een RTS met een verhaal. In Ghur, de Realm of Beasts, wordt de Stormcast-nederzetting Harkanibus steeds aangevallen door de Orruk Kruleboyz. Onder leiding van Lord-Celestant Sigrun gaat de Stormhost op zoek naar een artefact om de nederzetting te redden. Ze weten het al gauw te vinden en leren dat het artefact een enorme kracht heeft. Wat volgt is een reeks gebeurtenissen en er duikt een dreiging op die niet alleen de nederzetting, maar het hele rijk in gevaar brengt. Een beetje een standaardverhaal over een groep helden die op zoek is naar een MacGuffin, maar uiteindelijk een grote prijs moet betalen voor het vinden van het ding, dus. Hoewel de campagnemodus veel meer is dan alleen een interactieve tutorial, moet ik wel toegeven dat het verhaal en de achtergrond van de verschillende facties niet enorm diepgaand wordt uitgelegd. Als je dus niet bekend bent met de lore van Warhammer: Age of Sigmar, zul je na het spelen van Realms of Ruin niet heel veel wijzer worden.

Eén van de opvallendste kenmerken van de game is de variatie in facties, met elk eigen unieke eenheden en speelstijlen, die je ook in de campagnemodus kunt spelen. In Warhammer Age Of Sigmar: Realms Of Ruin kun je het bevel voeren over de Stormcast Eternals, de Orruk Kruleboyz, de Nighthaunt, of de Disciples Of Tzeentch. Elke factie heeft een eigen perspectief binnen de verhaallijn en een eigen speelstijl. De campagnemodus, die grofweg twintig uur duurt, laat het verhaal vanuit verschillende perspectieven zien. Het zorgt voor een rijke, verhalende ervaring en laat de nuances van de motivaties van elke factie zien.

Warhammer Age of Sigmar Realms of Ruin review1

Ook geschikt voor solo-spelers

In de kern biedt Warhammer Age Of Sigmar: Realms Of Ruin een RTS-ervaring die je erg veel aandacht laat besteden aan details. Centraal in de mechanics staat een gevechtssysteem dat doet denken aan steen-papier-schaar. Melee-eenheden domineren Armor-eenheden, Armor verdedigt tegen Ranged-eenheden en Ranged-eenheden heersen over Melee-vechters. Een groot onderdeel van de gameplay is ook micromanagement, waarbij je snel en nauwkeurig commando's moeten geven om de beweging, aanvallen en speciale vaardigheden te beheren van meerdere groepen eenheden. De focus op micromanagement zorgt ervoor dat de moeilijkheidsgraad best hoog ligt. Ik speelde op het standaardniveau en kreeg in de campagnemodus toch een aantal erg pittige scenario’s voor m’n kiezen. Time to git gud!

Naast de campagnemodus kun je natuurlijk ook spelen tegen andere spelers. Hierbij ligt de nadruk niet alleen op het benutten van de gevechtsdriehoek en het micromanagen van je verschillende eenheden, maar ook het veroveren en vasthouden van Arcane Conduits die ervoor zorgen dat je meer grondstoffen ontvangt. Deze grondstoffen heb je nodig om nieuwe troepen aan te maken, je gebouwen te upgraden en de speciale vaardigheden van je troepen te activeren.

Voor spelers die de campagnemodus uit hebben gespeeld en door willen spelen, zonder dat ze zich tegen andere spelers moeten wagen, is de Conquest-modus in het leven geroepen. Dit is een speciale solo-modus waarbij je door verschillende scenario’s heen speelt, terwijl er willekeurig gekozen modificaties aan staan. Deze modus speelt als een soort roguelike, waarbij de verschillende scenario’s die je voor je kiezen krijgt willekeurig worden uitgekozen. Deze modus is wat mij betreft een welkome toevoeging. Als inmiddels voornamelijk solo-speler, die lang niet genoeg tijd heeft om echt goed te worden in een competitieve game en dus niet zo gauw meer PvP speelt, wil ik niet keer op keer dezelfde campagne weer opnieuw spelen. Deze scenario’s zorgen ervoor dat ik met de verschillende facties kan spelen en de modificaties zijn een leuke toevoeging die de scenario’s wat meer diepgang geven.

Warhammer Age of Sigmar Realms of Ruin review2

Niet alles verloopt vlekkeloos

Op visueel gebied maakt Warhammer Age Of Sigmar: Realms Of Ruin indruk met zijn gedetailleerde en sfeervolle weergave van het Warhammer-universum. De graphics geven de essentie van de fantasy-wereld levendig weer, net zoals de geanimeerde cutscenes in de campagnemodus. Het stemacteerwerk voegt nog meer diepte en karakter toe aan het verhaal en de personages, dus dat was erg prettig.

De game heeft echter ook wat technische probleempjes. Ik merkte af en toe op de pc wat prestatieproblemen en ook merkte ik dat de overgangen tussen cutscenes en gameplay niet altijd goed verliepen. Ook kwam ik in één van de eerste hoofdstukken van de campagnemodus een bug tegen waarbij ik de verschillende Arcane Conduits die op de map stonden, niet kon overnemen. Dit terwijl dit wel de bedoeling is en zelfs één van de sub-doelen van de map. Een beetje frustrerend wel, dus hopelijk worden zulke dingetjes er gauw uit gepatcht.

Warhammer Age of Sigmar Realms of Ruin review3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Warhammer Age Of Sigmar: Realms Of Ruin is een uitdagende en meeslepende RTS-ervaring. De nadruk op micromanagement en de mechanics van de verschillende facties bieden diepgang en complexiteit voor strategieliefhebbers. De campagne is meer dan een tutorial met een sausje eroverheen en zelfs solo-spelers komen aan hun trekken met de Conquest-modus. Er zitten een aantal bugs en performanceprobleempjes in de game die er hopelijk snel uit gepatcht worden, maar verder biedt de game een solide ervaring. Over het geheel genomen is Warhammer Age Of Sigmar: Realms Of Ruin geschikt voor fans van het genre die op zoek zijn naar een intense en strategische reis in het uitgebreide Warhammer-universum.

• Uitdagend
  • Uitgebreide campagnemodus
  • Veel micromanagen