Review: Warhammer Online: Age of Reckoning Pc

Geplaatst: 1 november 2008 10:52

Warhammer, sinds de jaren tachtig al het tijdsverdrijf van nerdy white people, en nu ook op de pc. Warhammer Online: Age of Reckoning (WAR Online) heeft veel geleerd van broertje World of Warcraft, en pakt de grootste hekelpunten van laatstgenoemde aan. Het resultaat is een MMORPG die op vrijwel elk vlak weet te scoren.

Schaamteloos

Kenners van het spel Laura's Passie hebben wellicht de laatste review van mijn collega Klaas gelezen. Deze was in de vorm van een interview, omdat hij zelf weigerde het spel te spelen. Hetzelfde doe ik met Warhammer Online, omdat ik geen schaamte ken voor het klakkeloos overnemen van een goed idee. Ik moet MMORPG's gewoon niet, ze staan me niet aan, en ik kan er geen lol in vinden. Jeroen kan dat wel. Na enkele jaren World of Warcraft te hebben gespeeld is hij laatst overgestapt op WAR Online.

Jeroen, waarom WAR Online, en geen WOW meer?

WAR is een stuk serieuzer en minder cartoony, en om heel eerlijk te zijn doet het me denken aan vroeger, aan het real-life Warhammer. De bendes die je toen had, komen ook in het spel voor.


Is WAR dan vooral voor spelers van het real-life spel?

Ik denk dat het grootste deel van de spelers, in ieder geval op dit moment, ook vroeger met de plastic poppetjes heeft zitten klooien, ja. Ze behoren sowieso tot dezelfde doelgroep: white & nerdy.


Wat maakt WAR nou tot een goeie MMORPG?

Om te beginnen zijn de basiselementen goed in orde: een ontzettend groot oppervlak, veel quests om samen of alleen te doen en een uitgebreide verhaallijn (als je van lezen houdt). Het is erg verslavend, omdat je voortdurend op zoek bent naar betere uitrusting en monsters/spelers die je kunt verslaan. Ook is de constante aanwezigheid van de grote oorlog erg sfeervol.


Grote oorlog?

Het spel is volledig gebaseerd op de legers van Destruction tegen die van de Orde. Aan het begin van het spel kies je een zijde, maak je een poppetje en vecht je tegen de andere zijde. Het leuke hiervan is dat je tegen echte mensen aan het knokken bent. Hier krijg je ook nog eens XP voor, zodat je kunt levelen. Zo kun je dus kastelen veroveren, en weer kwijtraken. In WOW was dit niet, waardoor het daar minder bij de spelwereld betrokken werd.


En hoe is het spel grafisch en dergelijke? Kan de minder bedeelde nerd het spel ook nog een beetje draaien?

Ja, grafisch komt het best aardig uit de verf. Het kan natuurlijk mooier, maar iedere enigszins fatsoenlijke pc kan het wel draaien. Jammer genoeg zitten er nog wel veel bugs in door de overhaaste release. Daar staat dan wel weer tegenover dat er erg goed geluisterd word naar feedback door de spelers. Op dit moment verdwijnen de bugs vrij rap door de kleinen patches die op hoog tempo door EA worden uitgepoept. Hierdoor heeft bijna niemand het excuus het niet te spelen.

Dat heb ik wel, maar daar hebben we het even niet over. Hoe is het spel na een tijdje spelen? Wordt het dan net zoals WOW ontzettend repetitief?

Ja, het wordt na een tijdje behoorlijk herhalend, zoals het een goede MMORPG betaamd. Na tien levels ga je namelijk naar een nieuwe Tier (landje). Je kunt dan nog wel terug, maar dan mag je daar niet meer meedoen in de oorlog om het leuk te houden voor de lagere mensen. Helaas wordt het na level veertig wel redelijk saai. Je moet dan namelijk computerbeestjes gaan hakken om een betere uitrusting te krijgen of je gaat de oorlog in om je renown rang omhoog te schroeven.

Ho, wacht eens even, maar je bent dan toch al het hoogste level? Heb je meerdere soorten dan?

Ja, er zit naast het gewone level nog een renown rang in de game. Dat is een soort van level dat alleen geldt voor het meedoen aan de oorlog. Je kunt ook geen punten erin krijgen door tegen de computer te vechten. Maar het spel is dan ook vrijwel helemaal gebaseerd op het vechten tegen andere mensen. Dat is het grote verschil met WOW.

Klinkt allemaal best interessant. Zou jij het mensen aanraden als ze nog nooit een MMORPG hebben gespeeld?

Het is wel een beetje een gok in eerste instantie, je betaalt namelijk als je het spel koopt voor de software en een maand speeltijd. Daarna wordt het dokken als je verder wilt. Hier staat dan wel tegenover dat je over een normaal spel van dergelijke aanschafprijs geen maand doet. Wil je bijvoorbeeld je renown rang tot het maximum weten te krijgen, dan zul je toch wel een half jaartje zoet zijn. Als je tenminste flink doorspeelt.


Hmm, maar MMORPG`s kennende krijgen we ook weer een hele zooi aan uitbreidingen als het spel een beetje aanslaat. Heb je nog een mooie conclusie voor ons, Jeroen?

Nee, die krijg je wel over een paar maanden te horen als ik het lang genoeg heb gespeeld.

Het eindoordeel van Stephan Kuijsten

Maar nu even serieus, Jeroen. Als we WAR Online even samenvatten, wat krijgen we dan? Een goeie, sfeervolle, grafisch redelijke, repetitieve maar zeer verslavende MMORPG?

Vooral het verslavende kenmerk maakt het repetitieve goed. De drang om te levelen overheerst (bijna) alle nadelen. Ik kijk dan ook ontzettend uit naar de end-game, en ik ben van mening dat het merendeel van de spelers mijn opninie deelt. Ik ben tenslotte niet de enige die nog online is om 5 uur s`ochtends"

    Goed
  • Player vs. player erg belonend
  • Sfeer als vanouds
  • Een echt verhaal
  • Bugs
  • Teveel gekopieerd van WOW
  • Soms toch wel een beetje erg repetitief
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Warhammer Online: Age of Reckoning

Series

-

Uitgever

Electronic Arts

Reviewscore

Platforms

Pc

Releasedatum

18 september 2008

Ontwikkelaar

BioWare

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord
© 2005 - 2024 Gameliner.nl V.O.F. All Rights Reserved.