Review: The Survivalists - Werk samen met de apen Pc

We willen allemaal wel eens vertrekken naar een onbewoond eiland. Of dat nu is om te ontsnappen aan de dagelijkse drukte, of puur om te kijken hoe goed onze survival instincten nu werkelijk zijn. In The Survivalists gebeurt dit echter niet zo vrijwillig. Je spoelt direct aan op een eiland dat niet bewoond wordt door mensen. Hoe overleef je? En hoe zorg je ervoor dat je weer terugkeert naar waar je vandaan komt? Dat zijn de grote vragen. Die vragen ga ik in stijl met jullie beantwoorden, want ik kon het niet laten om een personage te creëren dat lijkt op een typische schipbreukeling.

Waar ben ik?

The Survivalists is ontwikkeld door Team 17 en speelt zich af in het universum van The Escapist. Dit is niet alleen te merken aan het doel van de game, maar is ook te zien aan je personage en de grafische stijl van de game. De kleurrijke pixel-stijl keert namelijk terug in The Survivalists. Terwijl je dat in de gaten hebt, lig je alweer op een onbekend strand met alleen de kleding die je aanhebt. Het is al snel duidelijk dat je vlot gestrand is, maar je hebt geen idee waar je vandaan komt, wat er gebeurd is en waar je terecht bent gekomen. Het verhaal van The Survivalists treedt gedurende de game ook niet echt op de voorgrond. Pas wanneer je het eiland meer begint te verkennen en de flessenpost vindt rond de stranden, krijg je een idee wat er allemaal op het eiland heeft afgespeeld. Je krijgt het verhaal dan ook niet in de juiste volgorde te horen, omdat je dagboekfragmenten vindt, waardoor je al snel deel vijf hebt en niet deel één. Gelukkig is dit wel allemaal terug te lezen in het logboek, waar ook de map en alle informatie rondom je personage en apen te vinden is. Dit personage is direct aan het begin van de game aan te passen. Je moet dan voornamelijk denken aan het aanpassen van het haar, geslacht en de kleuren van de kleding. Het is niet heel uitgebreid, maar voldoet prima voor een game zoals The Survivalists. Je kunt uiteraard ook een andere naam aan het personage geven.

Het einddoel in The Survivalists is het vinden van de sleutels om van het eilandenarchipel te ontsnappen. Ondertussen is het van groot belang om te overleven en vrienden te maken met de apen die een grote rol spelen in de game. De eilanden zijn namelijk onbewoond door mensen, maar zitten wel vol met wilde dieren en orks. Wanneer het einddoel bereikt wordt, ligt erg aan de speler. Je kunt effectief aan de slag gaan en snel proberen te ontsnappen, of juist alle tijd nemen en genieten van de wereld. De game kent namelijk een rustige sfeer wat versterkt wordt door de muziek die op de achtergrond speelt. Dit wordt op een gegeven moment wel wat eentonig, maar zorgt er wel voor dat je kunt relaxen tijdens het spelen. De wereld zit verder vol met schatten en puzzels, waardoor je op schattenjacht kunt gaan. Daarnaast zijn er Vaults waar je in meerdere kamers vijanden aantreft, die een aantal schatkisten bewaken. Er is dus genoeg te doen in de game, wat de nodige afwisseling brengt.

De basis om te overleven

The Survivalists is namelijk een avonturen survival sandbox wat betekent dat je ontzettend veel vrijheid krijgt en na de tutorial aan je lot wordt overgelaten. De tutorial is erg duidelijk en is terug te vinden in het logboek en in het menu van de game. In het begin is dit een beetje overweldigend, omdat er zoveel te ontdekken is. Het is dan ook een game waar je jezelf moet zien te vermaken en die waarschijnlijk nog een stuk leuker is met vrienden. Je kunt namelijk met drie vrienden de game spelen, maar dit heb ik niet kunnen testen.

De basis van het overleven is dan ook vrij simpel. Je personage in de game kent een hongerbalk en een levensbalk. Deze twee zijn gecombineerd, waardoor het in het begin even wennen is. Dit zijn dan ook de twee balken die je gedurende de game in de gaten moet houden. Om de honger te stillen, kun je fruit eten of gerechten maken op een kampvuur. Je levensbalk gaat ook omhoog met de gerechten, maar loopt ook vol als je hebt geslapen. De maaltijden die je bereidt of het fruit dat je vindt vergaat niet. Hetzelfde geldt voor alles wat je bouwt op de eilanden. Het enige wat uiteindelijk kapot gaat zijn de gemaakte gereedschappen die je veel moet gebruiken. The Survivalists is dus niet gericht op het die-hard survival-genre. Ik ben hier erg blij mee, maar mocht je meer diepgang willen in het survival-gedeelte dan zul je dat niet vinden in deze game. Wanneer je dood gaat, komen al je spullen wel op de grond te liggen, dus deze moet je weer oprapen. Het is dus een rustige survival game, maar dat betekent niet dat er geen gevaar is. Op de eilanden lopen wilde dieren die je aanvallen als je in hun buurt komt en zijn er veel ork-kampen. Rondom deze kampen lopen vaak een aantal orks die muntstukken laten vallen als ze doodgaan. Deze muntstukken heb je nodig voor het kopen van speciale voorwerpen bij de mysterieuze winkel die steeds van locatie wisselt. Na een aantal dagen krijg je wel te maken met raids. Een raid bestaat uit een groep orks die het kamp aanvallen en spullen stelen. Een erg leuke toevoeging, omdat je toch voorbereidt moet zijn op de raids, wil je niet meerdere malen doodgaan of spullen kwijtraken. De eerste raid laat wel even op zich wachten, dus je hebt tijd om te wennen aan de game.

Het is dan wel jammer dat het gevechtssysteem in de game niet heel optimaal werkt. De orks en dieren doen aardig wat schade en hoewel je kunt rollen ben je wel gebonden aan je energiemeter. Deze meter loopt direct weer vol, maar je kunt in een gevecht niet blijven slaan. Je kunt hier nog omheen werken, maar het raken van een vijand is nogal frustrerend. Laat ik de speer als voorbeeld nemen, wil je een ork raken met een speer dan moet je precies voor of achter hem staan. Doe je dit niet dan mis je. Wat sowieso gebeurt, omdat de orks niet stil blijven staan. Hetzelfde geldt voor wapens die niet steken, maar die een zwaaiende beweging maken. Zelfs daarmee gebeurt het ontzettend vaak dat je een vijand totaal niet raakt. Dit is voornamelijk frustrerend, omdat je personage geen gigantische levensbalk heeft en dus na een aantal klappen alweer dood op de grond ligt. Maar laten we het eens hebben over je grote vrienden in de game, die ook deze minpunten weten weg te werken.

Laat de bananen maar vliegen

Je kunt niet schrijven over The Survivalists zonder de apen te benoemen. De apen zijn namelijk je grootste vriend en hebben de grootste rol in de game. Al redelijk snel kom je apen tegen die aan het ronddolen zijn of die vastzitten in een kooi. De apen in de kooien zijn te bevrijden door de kooi kapot te maken, maar de apen die rondlopen willen een speciale maaltijd. Daarna heb je een aantal mogelijkheden. De apen kunnen je volgen, je kunt ze tijdelijk wegsturen, een object geven of ze iets aanleren. Jouw personage is helemaal niet het belangrijkste in de game, dat zijn de apen die uiteindelijk alles voor je gaan doen. Je begint dan ook met het geven van gereedschap aan een aap, om vervolgens aan te geven dat je hem wat wilt aanleren. Als je de actie voordoet met het juiste gereedschap, doet de aap jou na en blijft dit doen tot het gereedschap kapot is of er geen grondstoffen meer te vinden zijn. De apen kunnen alles, waardoor je een automatisch systeem kunt opzetten, waarbij de apen elkaar helpen. Als een aap modder aan het verzamelen is, kan een andere aap dit oprapen en naar een kist brengen. Vervolgens kan een andere aap dit weer naar de smeltoven brengen of klaarzetten voor een blueprint. Waarbij een andere aap het object kan maken of het gebouw in elkaar kan zetten. Het enige probleem met dit systeem is dat als een aap van taak moet wisselen, je dit eerst weer voor moet doen. Ik had liever gezien dat je een aap een specifieke taak kunt geven, maar uiteindelijk raak je er ook aan gewend. Het hebben van veel apen is dus wel noodzakelijk. Vooral omdat ze ook kunnen vechten, want ontzettend handig is tijdens een raid of wanneer je een Vault betreedt.

Om het overzicht te behouden zijn alle apen te vinden in je logboek en kun je ze hier een andere naam geven. Het opvallende is dat de apen meer ervaring krijgen wanneer ze een taak verrichten. Als een aap dus voornamelijk bezig is met craften, dan wordt hij hier steeds sneller in. Je personage zelf heeft dit totaal niet, wat toch het idee geeft dat jij niet zo heel belangrijk bent in de game. Ik kom zo nog bij het crafting-systeem, maar je personage geeft al snel aan dat een aap zijn taak best kan overnemen. Niet bepaald een subtiele hint dat het vooral de bedoeling is om de apen te gebruiken voor specifieke taken. Dat wordt nog eens versterkt door de lange crafting tijd en dat je ontzettend veel grondstoffen nodig hebt, wil je echt een uitvalsbasis bouwen.

Heers over het eiland

Om te overleven op een onbewoond eiland heb je niet alleen voedsel nodig, maar ook een uitvalsbasis waar je veilig naar terug kunt keren. Het crafting systeem in The Survivalists bestaat uit een aantal onderdelen. Op het moment dat je aanspoelt op het strand heb je toegang tot het eerste gedeelte. Met een druk op de knop kun je simpele gereedschappen maken zoals een fakkel, kom en een multitool. In het begin kun je ook direct een matras maken. Dit is belangrijk omdat je anders de game niet kunt saven. Dit alles kun je ook onderweg maken, zolang je de juiste grondstoffen in bezit hebt. Het tweede systeem heeft te maken met de werkbank en de smeltoven. Bij beide moet je eerst het recept aanklikken wil je de grondstoffen kunnen toevoegen. De werkbank wordt voornamelijk gebruikt voor betere gereedschappen, wapens en onderdelen die je nodig hebt voor het bouwen van een uitvalsbasis. Uiteraard gaat het bij de smeltoven voornamelijk om het smelten van metalen en glas, om daar weer voorwerpen van te maken. Om een uitvalsbasis te maken moet je werken met de blueprints, wat eigenlijk de laatste stap is het in het proces. Om muren, bedden en kisten te bouwen moet je eerst een blueprint plaatsen. Vervolgens plaats je de grondstoffen in de blueprint en kun je met de multitool aan de slag. Eten is ontzettend belangrijk om te overleven, maar als gereedschap is het vooral de multitool waar je niet zonder kan. Mocht je niet blij zijn met de locatie van je blueprints en is het al gebouwd, dan kun je het vernietigen en krijg je een gedeelte van de grondstoffen terug.

Het bereiden van voedsel werkt eigenlijk op dezelfde manier als de werkbank. Met behulp van een kampvuur kun je een recept kiezen, waarna je de ingredienten toevoegt aan het recept. Vervolgens heb je een multitool nodig om het gerecht te maken. Ook hier kun je aangeven hoeveel je van het recept wil maken, zodat de apen weten hoeveel ze moeten bereiden. Terwijl sommige survival-games gericht zijn op het vinden van nieuwe grondstoffen waardoor je toegang krijgt tot nieuwe recepten of ideeën, werkt dit anders bij The Survivalists. Het is namelijk belangrijk om te blijven craften en bouwen, want op die manier krijg je toegang tot meer voorwerpen. Omdat je wel aan je lot wordt overgelaten, kost het soms een tijdje voordat je de juiste grondstoffen hebt gevonden, of eindelijk het juiste crafting-recept hebt om verder te komen. Het crafting-systeem is dus erg uitgebreid en samen met het systeem rondom de apen zijn dit ook de beste systemen van de game. Het is wel jammer dat je de voorwerpen niet kunt draaien. Hierdoor is het momenteel niet mogelijk om deuren op de westelijke of oostelijke muur te plaatsen en staan de kisten altijd dezelfde kant op. Voor veel spelers zal dit geen probleem zijn, maar ik zie dit zelf wel echt als een minpunt. Om toch te eindigen met een pluspunt moet ik ook nog even de dyslexie setting benoemen. Ik heb zelf geen dyslexie dus weet niet of het font dat ze gebruiken ook daadwerkelijk helpt, maar het is een setting die ik niet vaak tegenkomt. The Survivalists is dus toegankelijk voor iedereen en dat merk je ook aan hoe soepel de game werkt.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

The Survivalists is een sandbox survival game waar je uren plezier aan kunt beleven. Dit kan alleen, maar ook samen met drie vrienden. Dit plezier wordt versterkt doordat de wereld willekeurig wordt gegenereerd wanneer je een nieuwe save opstart. Er valt genoeg te ontdekken in de wereld door het eilandenarchipel, de puzzels en Vaults die je daar kunt vinden. Het doel mag dan zijn om te ontsnappen, maar tussendoor ben je lekker bezig met het commanderen van je apen en het bouwen van een uitvalsbasis. Misschien is het wel beter om te blijven op het eiland, aangezien je niet weet wat je te wachten staat in de echte wereld. Voor hetzelfde geldt ben je een gevangenen en belandt je opeens in The Escapist. De raids en de vijanden op het eiland zorgen net voor dat extra randje, omdat de basis van The Survivalists niet gericht is op die-hard survival. Het is dan ook jammer dat het gevechtssysteem niet het beste systeem is in de game. Die plek gaat namelijk naar het uitgebreide crafting-systeem en het systeem rondom de apen, al had dat net wat handiger gekund. De game werkt daarbij nog eens ontzettend soepel en ben ik nog geen bug tegengekomen.

• Sandbox model biedt vrijheid
  • Puzzels en Vaults
  • Relaxte muziek