Drie van die: Games die ooit meer dood dan levend leken

Geplaatst: 15 april 2023 15:00
Aangepast: 15 april 2023 16:36

Heb je enig idee hoe lang men gemiddeld over het ontwikkelen van een AAA-game doet? Grofweg, zeg maar? Zonder direct antwoord te geven op deze vraag kan ik wel verklappen dat het geen anderhalve week is. Sterker nog, het is veel langer. Maar sommige games lijken eeuwig vast te zitten in het ontwikkel-vagevuur. Dead Island 2 is daar een mooi voorbeeld van. Uitstel hier, uitstel daar, andere studio, concept totaal op de schop. Je kent het wel. Maar Dead Island 2 is niet de enige wiens imago ietwat heeft geleden onder een tumultueus ontwikkelproces. De volgende drie games werden ook ooit voor dood achtergelaten, maar kwamen uiteindelijk toch - succesvol of onsuccesvol - op de markt.

Dead Island 2 gamescom preview1

The Last Guardian (8 jaar)

Diverse sleutelfiguren die het project verlieten, een uitgever waar men niet helemaal mee op één lijn zat, development hell. Team Ico - door velen bejubeld om Shadow of the Colossus - had het niet bepaald gemakkelijk tijdens de ontwikkelfase van The Last Guardian. Ico voelde de druk op de schouders om hun fanbase een majestueuze game te geven en deed daar uiteindelijk zo lang over dat het The Last Guardian gereed moest maken voor een PS4 launch, terwijl de game voor PS3 ontworpen was. Uiteindelijk viel The Last Guardian best aardig in de smaak, ook bij Rudy die de game bekroonde met drie-en-een-halve ster in zijn The Last Guardian review. Het heeft Team Ico wel meer grijze haren opgeleverd dan het had gewild.

The Last Guardian

Cyberpunk 2077 (9 jaar)

Rondom Cyberpunk 2077 hoeven we niet veel uit te leggen. Heel de wereld had de ogen op CD Projekt RED gericht sinds diens eerste Cyberpunk 2077 aankondiging in 2012. Een grandioze open wereld waarin men in first-person view de cybernetisch gemodificeerde huurling uit kon hangen, daar had bijna de gehele gaming community wel trek in. Wat volgde was een disproportionele hype die de lat velen malen hoger legde dan haalbaar was. Een verre van 'breathtaking' launch op last-gen consoles en een 'Keanu Reeves (a.k.a. Johnny Silverhand) heeft de game helemaal niet gespeeld, wat volgens CD Projekt wel zo was'-schandaal hielpen ook niet echt mee toen Cyberpunk 2077 eindelijk op de markt werd gezet. Inmiddels is Cyberpunk 2077 best aardig te spelen, wat te danken is aan de vrachtlading patches die de game heeft ontvangen, die kennelijk onnodig waren geweest wanneer Cyberpunks QA-afdeling niet had gelogen over de bugs. Gelukkig wist Rudy van meet af aan al te vertellen dat Cyberpunk 2077 helemaal niet zo ruk was als men zei, zoals je kunt lezen in zijn Cyberpunk 2077 review.

Duke Nukem Forever (14 jaar)

De kroon wordt toch wel gespannen door de zelf uitgeroepen 'King' Duke Nukem, die er met Duke Nukem Forever ook echt 'forever' over deed om iedereen teleur te stellen. Het cult icoon kondigde in 1997 zijn rentree aan, waarna het dus veertien jaar duurde voordat Gearbox uiteindelijk met een eindproduct ten tonele verscheen. Het werd pijnlijk duidelijk dat niemand de game echt serieus had genomen, wat ironisch genoeg ook een beetje de mindset van de hele Duke Nukem franchise is. Niet te moeilijk doen, vooral lachen om blote tieten en piemelgrappen en schieten, allemaal in een game engine die al jaren aan nieuwe motorolie toe was. Het is dan ook niet gek dat men bij 3D Realms al snel de handen van het project afhaalde en Randy Pitchford de franchise overnam, wat hem naar eigen zeggen twintig tot dertig miljoen dollar aan eigen geld heeft gekost. Uiteindelijk bleek DNF de 'tering' in investering te vormen gezien niemand de game serieus nam en het veelal hevige kritiek ontving. Behalve van onze Joost van Dyck, die de game wonderbaarlijk genoeg vijf sterren gaf in zijn Duke Nukem Foreven review.

Duke Nukem Forever

Daar heb je ze, de drie games waarvan we nooit meer gedacht hadden dat we ze ooit nog zouden spelen (of hoopten dat we het nooit hadden gehoeven). Uiteraard is dit maar een greep uit een flinke berg long-term development projecten, welke intussen wordt aangevoerd door games als Beyond Good & Evil 2 en Star Citizen. Maar goed, deze games zijn nog niet verschenen, als dat ooit nog gebeurt.

P.S.: Vijf jaar. De gemiddelde ontwikkeltijd van een AAA-game is vijf jaar.

Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Dead Island 2

Series

Dead Island

Uitgever

Deep Silver

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox Series

Releasedatum

21 april 2023

Ontwikkelaar

Dambuster Studios

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord