Gameliner logo 20 jaar

Hoe het getroebleerde Dead Island 2 van de dood werd gered

-

Die geniale Dead Island 2 trailer met die nietsvermoedende jogger uit 2014, wie kent 'm niet? Het zette de toon voor een game waar iedereen oren naar leek te hebben, maar luidde ook een zeer tumultueus ontwikkeltraject in. Jarenlang schoof de ontwikkeling van hot naar her en na tig pogingen om het project van de grond te krijgen, lukte het uiteindelijk in 2023, acht jaar na het geplande release window. Hoe rumoerig de ontwikkelfase echt was, daar doet voormalig Deep Silver communicatiehoofd Martin Wein nu een boekje over open.

Het onderwerp Dead Island 2 werd aangesneden gedurende een Develop:Brighton talk genaamd 'Product/Market Fit – What Does it Mean and How Do We Achieve it?', waarin iemand van GameFlex Consultants Wein vroeg of hij een een moment in de productie kon opnoemen waarop is besloten dat men van het originele concept moest afstappen, en of de markt hierin een rol speelde. Wein nam die gelegenheid om uiteen te zetten hoe hij mede verantwoordelijk werd voor een uitstel van ruim acht jaar.

Alles leek namelijk nog koek en ei na het droppen van de Jogger trailer in 2014, waar men met recht apetrots op was. De trailer werd grandioos goed ontvangen en men had er zin in. Maar die zin verdween al vlug toen men een paar weken later een mijlpaal haalde en Yager (de toenmalige ontwikkelaar) diens progressie toonde. Wein maakte daar vier woorden aan vuil: "boy, that game sucked"

Niets aan de gepresenteerde game leek in lijn te liggen met het DNA van Dead Island en wat de game leuk maakte. Na het uitrollen van een playtest was de feedback dan ook desastreus. Yager was ervan overtuigd dat het diens fouten kon fiksen, maar tijdens de volgende mijlpaal bleek er niks veranderd. Op dat moment moesten er knopen worden doorgehakt en de keuze werd gemaakt om Yager van Dead Island 2 te halen. De beoogde launch in 2015 konden ze daarmee dus wel vergeten.

Dead Island 2 Game Pass

Uiteindelijk werd de game in de handen van Sumo Digital gelegd, maar ook die moesten in 2019 weer afstand doen van Dead Island 2 zodat Dambuster Studios er z'n ding mee kon doen. In 2023 werd Dead Island eindelijk uitgebracht, ruim acht jaar later dan gepland. Vervelend, maar volgens Wein noodzakelijk. Als men die moeilijke keuze niet had gemaakt, was Dead Island nu zo dood als een pier geweest, aldus de voormalig Deep Silver medewerker.

Sometimes you have to make hard decisions. Because we could have, at that point, put out a shit game. It might have made some money, but it would have killed the franchise. [...] I think at that point Deep Silver did the right thing, and Dead Island 2 was a commercial success in the end. Because they took that step, and they said that we need to make a game that fits for the player."

Zo. Nu weet je dat ook weer. Het valt ook niet mee, een fatsoenlijke game uitbrengen zonder af en toe wat lastige keuzes te maken. Toch, Microsoft?

Patrick Meurs Redacteur

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Dead Island 2

Ontwikkelaar:

Dambuster Studios

Uitgever:

Deep Silver

Release:

21 april 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord