Indieaan: Warhammer Quest

Geplaatst: 9 januari 2015 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

[imgleft]http://www.gameliner.nl/res/images/overig/screenshots/DeIndieaan145px.png[/imgleft]
De Indieaan is een verhalenverteller, deelt graag zijn mening en wil iedereen bekend maken met de beste, leukste en mooiste indiegames. Hij gaat regelmatig op pad om de nieuwste indiegames aan de tand te voelen en te checken of deze tot de zojuist genoemde categorie behoren. Bovendien zal de Indieaan niet schromen zijn ongezouten mening hierover te geven. De Indieaan spreekt deze keer over Warhammer Quest.

Lang geleden, in de jaren negentig, was er een bordspel genaamd Warhammer Quest. Dit was een RPG-bordspel, welke doorontwikkeld was op de klassieker Hero Quest. Een spel gevuld met modulaire vloertegels, prachtige modellen en geankerd in de grootse Warhammer Fantasy setting. Nu wist ik dat een digitale versie van Warhammer Quest uit was op iOS, maar ik werd toch prettig verbaasd toen er een pc-versie aan zat te komen. Gedurende de lange kerstdagen heb ik de game zitten spelen, maar of mijn positieve herinneringen van het oude bordspel zich goed konden vertalen naar een digitaal medium, dat was maar de vraag

Warhammer Quest

In deze digitale versie van het klassieke bordspel, ontwikkeld door Rodeo Games en Twistplay en uitgegeven door Chilled Mouse, mag jij met een groep helden op avontuur gaan in de Warhammer Fantasy-wereld. De helden variëren van sterke krijgers tot wijze tovenaars en machtige priesters. Of de wapens nu spreuken, zwaarden of bogen zijn, ze kunnen (in theorie) elke tegenstander aan. En dat is nodig, daar de wereld waarin ze leven vergeven is met orken, goblins, ondoden en demonen, om maar de bekendste te noemen. De helden duiken duistere kerkers in on daar duivelse dingen op hun donder te geven. Klinkt als een goed recept!

Hup, die kerker in!

De game biedt de gevechten, net zoals in het bordspel, op een turn-based wijze aan. Om beurten loop je met je helden door de kerker, waar je als je een nieuw segment opent een encounter krijgt met een groep vijanden. Om beurten ga je de strijd aan, dan weer jij en je helden, dan weer de duistere tegenstander. Op de achtergrond worden in de engine dobbelstenen gerold, net als bij het brodspel. Je tegenstanders krijgen schade en, als het genoeg is, dan sterven ze en krijg je goudstukken. Als alle tegenstanders in de kerker dood zijn, dan is deze queeste afgelopen. Turn-based? Gaaf. Levelsysteem met RPG-dingetjes als equipment? Toppie! Lol? In het begin wel

Snel die kerker weer uit!

Warhammer Quest is in het begin leuk en komt over als een leuke port van het bordspel naar de pc. Helaas wordt nu ook duidelijk dat de game een tussenstop heeft gemaakt op de iPad. Grafisch is de game op zijn lichtst gezegd onaantrekkelijk. De animaties zijn houterig en repetitief, waar als bijvoorbeeld de Norse berzerker met een tweehandig wapen slaat, zijn hele bovenlijf beweegt terwijl zijn armen praktisch bevroren blijven. In het begin valt dit nog niet zo op, maar op den duur irriteert het behoorlijk. De grafische fideliteit, welke voor een tablet behoorlijk zou zijn, komt op een full-HD-monitor niet uit de verf. De camera kent ook maar één stand: recht boven het speelveld. Hier had best nog een isometrisch camerastandpunt bij gemogen om een mooiere view te krijgen van je party. De gameplay, welke gaaf is voor een bordspel, wordt al heel snel een feest van herhaling. Dungeon in, beesten doodslaan, dungeon uit. Dit, gecombineerd met de slechte graphics en het bokkerig camerastandpunt laat mij toch deze game eerder uitzetten dan ik zou willen.

Quest failed?

Warhammer Quest is een dappere poging om de gave gameplay van het oude bordspel naar de pc te brengen. Maar een poging, daar moet het helaas bij blijven. De slechte animaties en graphics, gecombineerd met toch te veel herhalende gameplay zorgt voor een verminderd ah, nog één potje -gevoel. Dat juist terwijl ik een grote fan ben van turn-based-games en -bordspellen. De plank wordt jammerlijk misgeslagen. Daar bovenop vraagt de game ook nog eens extra geld om via microtransacties extra content te unlocken. Nou, aangezien je sowieso al € 15 neer mag tellen voor deze game, en daar nog een veelvoud aan toe mag voegen voor extra content, voel ik me een beetje teleurgesteld. Jammer, want het leek zo veelbelovend

Lees meer