Gameliner logo 20 jaar
AD
Rockstar GTA-Online Money Fronts

Met The Farm 51 voor Chernobylite 2: Exclusion Zone

-

Na de demo van Chernobylite 2: Exclusion Zone gespeeld te hebben, kreeg ik ook de kans om The Farm 51 wat vragen te stellen over de sequel van hun post-apocalyptische actie-RPG. Ik was namelijk nieuwsgierig naar hoe zij tegen het ontwikkelen van een sequel aan hebben gekeken en wat daar allemaal bij is komen kijken. Lees dus gauw verder voor wat inzicht in de ontwikkeling van de nieuwste Chernobylite-game!

Chernobylite 2 bouwt voort op het origineel op veel manieren. Op welke manier is het vervolg verbonden met de eerste game?

Veel elementen uit de eerste game keren terug, al zijn ze in sommige opzichten anders.

Het eerste en belangrijkste is het verhaal. Zonder spoilers is het bijna onmogelijk om precies te beschrijven hoe Chernobylite 2 verbonden is met de eerste game, dus ik houd het even algemeen. Wat je zeker moet weten, is dat Chernobylite, de radioactieve substantie die ontstond door de explosie van de kerncentrale, een veel grotere rol speelt dan voorheen. In vergelijking met de eerste game is het nu misschien wel het belangrijkste element, zowel in het verhaal als in de hele spelwereld.

In de eerste Chernobylite waren de companions die Igor voor zijn missie rekruteerde ook erg belangrijk. Sommigen van hen keren terug in het vervolg, maar niet altijd in dezelfde rol.

Qua gameplaymechanieken is de basisbouw terug, maar in Chernobylite 2 is deze veel uitgebreider dan in de eerste game. Je kunt nu veel meer bouwen, waaronder de indeling van je basis en aparte kamers, met een breder scala aan objecten om je schuilplaats in te richten.

Maar het echte verbindende element tussen beide games is Tsjernobyl zelf. Je kunt alle bekende locaties uit de eerste game opnieuw bezoeken, maar ook veel nieuwe gebieden die speciaal voor dit vervolg zijn gecreëerd.

Wat waren de grootste prioriteiten bij het ontwerpen van het vervolg?
De grootste prioriteit was meteen ook de grootste uitdaging en het meest opwindende aspect van de game: een open wereld. We droomden ervan om een game te maken waarin je de Zone vrij kunt verkennen en daar zo lang kunt blijven als je wilt. Dat is gelukt, maar het heeft enorm veel werk gekost. Een open-wereldgame maken is veel ingewikkelder dan een game met een hubstructuur en missies, zoals de eerste Chernobylite. Zowel op technologisch als op designgebied bracht dit veel extra complexiteit met zich mee.

Moeten spelers de eerste Chernobylite hebben gespeeld om volledig van deze game te kunnen genieten?
Je kunt de eerste Chernobylite spelen als je de verwijzingen en kleine details wilt oppikken die we speciaal voor fans hebben verstopt. Maar het is niet verplicht. Chernobylite 2 is zo ontworpen dat zowel bestaande fans als nieuwe spelers er plezier aan kunnen beleven.

Chernobylite 2 interview

De game bevat zowel een eerstepersoons- als een derdepersoonsperspectief. Hoe is deze keuze tot stand gekomen, en hoe beïnvloeden deze perspectieven de gameplay?

Onze visie met Chernobylite 2 was om alle ideeën uit de eerste game verder uit te breiden. We wilden de speler meer vrijheid en meer speelstijlen bieden. Een van de belangrijkste aspecten van de eerste game was dat je je avontuur in Tsjernobyl op jouw manier kon beleven, en in het tweede deel geven we je daar nog meer tools en mogelijkheden voor. Maar als je de game liever precies zoals het eerste deel speelt, in eerstepersoonsperspectief, met de focus op survival, dan kan dat nog steeds.

Het aspect van teamvorming speelt deze keer een grotere rol. Hoe beïnvloeden companions de gameplay?

Companions kunnen je soms vergezellen op specifieke missies of in gevechten, maar ze reizen niet continu met je mee. Bovendien behoort elke companion tot een factie. Elke factie heeft zijn eigen basis, nederzettingen en invloedsgebieden, die in de loop van de tijd veranderen. Factiefavor speelt op verschillende manieren een rol. Sommige facties hebben voordelen ten opzichte van andere en kunnen invloed uitoefenen op verhaalelementen en willekeurige gebeurtenissen in de Zone. Afhankelijk van welke factie de Zone domineert en met welke metgezellen je optrekt, kun je op verschillende manieren steun of vijanden tegenkomen.

Zijn companions alleen nuttig in gevechten, of spelen ze ook een grotere rol in andere aspecten van de game?
Soms helpen companions in gevechten, afhankelijk van de keuzes die je maakt. Maar hun belangrijkste rol ligt elders: ze helpen met het repareren van wapens en pantser, het maken van medicijnen of munitie. Ze leren je ook graag nieuwe vaardigheden en kunnen waardevolle contacten zijn binnen verschillende facties.

Hebben je interacties met hen grote gevolgen?
Ja. Niets in Chernobylite is rechtlijnig, en vertakkende verhaallijnen zitten in ons DNA. Net als in de eerste game hebben de keuzes van spelers directe gevolgen. Het was dus vanzelfsprekend dat het verhaal in het vervolg ook niet-lineair zou zijn.

Chernobylite 2 interview1

Kunnen spelers meerdere eindes verwachten?

Ja, de game bevat meerdere eindes en een vertakkend verhaal dat minstens zo complex is als dat van de eerste game.

Verandert de wereld en haar bewoners dynamisch door de tijd, of zijn de veranderingen gescript op basis van spelersacties
De spelwereld reageert vooral op de voortgang en keuzes van de speler. De Zone is het toneel geworden van de Chernobylite-oorlog, en de wereld en haar bewoners reageren op hoe die oorlog zich ontwikkelt.

Zal Chernobylite 2 na de lancering extra content krijgen, zoals uitbreidingen of seizoensupdates?

Ja, er zullen DLC-pakketten komen.

Zijn er plannen voor mod-ondersteuning of door de community aangedreven content in de pc-versie van Chernobylite 2
We zouden graag willen dat de game toegankelijk is voor modders, maar we hebben daar nog weinig ervaring mee. Dit is iets wat we in de toekomst verder willen onderzoeken.

Chernobylite 2 interview2

Goed, nu weet je dus wat meer over Chernobylite 2: Exclusion Zone en wat zich achter de schermen bij ontwikkelaar The Farm 51 heeft afgespeeld tijdens de ontwikkeling van deze game. Chernobylite 2: Exclusion Zone is nu beschikbaar in de Early Access op Steam. Ga jij de game oppakken?

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Chernobylite 2: Exclusion Zone

Ontwikkelaar:

The Farm 51

Uitgever:

The Farm 51

Release:

6 maart 2025

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord