Mario Kart 8 Deluxe - Circuit-uitbreidingspas

  • Ontwikkelaar Nintendo
  • Eerste releasedatum 18 februari 2022
  • Platformen Nintendo Switch
  • Genre Racing
  • Gameliner score -

Opinion: Mario Karts Booster Course Pass wordt steeds beter

Wie had een jaar geleden gedacht dat het aantal circuits in Mario Kart 8 Deluxe dit jaar zo flink uitgebreid zou worden? Inmiddels nadert Set 3 van de Booster Course Pass in Mario Kart 8 Deluxe en kunnen we alweer bijna racen op acht fonkelnieuwe circuits, waarvan er zelfs twee in mijn lijst met wensen voor de Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass stonden. Hoewel de uitbreidingspas ietwat controversieel begon, is er wat mij betreft een opwaartse trend waar te nemen in de kwaliteit van de circuits die naar de game komen. En nee, dat ligt absoluut niet aan mijn voorliefde voor Wii Maple Treeway en 3DS Rainbow Road - hoe kom je erbij? Ik leg je graag haarfijn uit waarom de Mario Kart 8 Deluxe Booster Course Pass steeds beter wordt in dit artikel.

Mario Kart 8 Deluxe Circuit uitbreidingspas set 3

De vieze nasmaak van Set 1

In maart van dit jaar kwam de eerste set van acht banen naar Mario Kart 8 Deluxe. Vijf jaar na de release van de game en maar liefst acht jaar sinds de oorspronkelijke Wii U-game de winkelschappen betrad, ontving de game eindelijk substantiële nieuwe content. Het vooruitzicht van 48 nieuwe banen in de definitieve kartgame op de Nintendo Switch voor slechts 25 euro was genoeg om menig Nintendo-fan te laten stralen. De eerste trailer zag er zeer veelbelovend uit, maar toch leek er iets anders te zijn. Er was iets dat niet helemaal klopte. Pas bij een tweede weergave van de onthullingstrailer werd het duidelijk dat er een addertje onder het gras zat.

Op grafisch gebied waren de nieuwe circuits zeer ondermaats in vergelijking met de oorspronkelijke banen in Mario Kart 8 Deluxe. Het zand in sommige banen zag eruit als iets dat je normaal op je Unoxworst kwakt, om nog maar te zwijgen over het onrealistische gras. De grafische stijl in de Booster Course Pass was totaal anders dan die in de reguliere game. Sommige circuits kwamen er beter vanaf dan andere, maar Toad Circuit en Shroom Ridge konden echt niet door de beugel. Scherpe Nintendo-fans merkten al snel op dat de circuits zo uit Mario Kart Tour leken te komen, de mobiele game die in 2019 verscheen. Dat vertaalde zich niet alleen in de grafische stijl, maar ook in het gebrek aan anti-gravity: de gameplaymechanic die Mario Kart 8 juist uniek maakte. Mijn eerste indruk van de Booster Course Pass was alsnog positief, maar de eerste set aan banen liet een vieze nasmaak achter.

Booster Course Pass Wave 3

Set 2 bood hoop

Na een ongebruikelijk lange wachttijd verscheen de tweede set aan nieuwe circuits in augustus. Hier gaf de onthullingstrailer een sprankeltje hoop. Niet alleen kwamen geliefde banen zoals Waluigi Pinball en Mushroom Gorge weer terug, maar ook grafisch zagen de circuits er net iets mooier uit. Misschien werd dit veroorzaakt door het gebrek aan grote, open grasvelden zoals in de eerste set, maar de eerste indruk was in ieder geval al een stuk positiever. Dit werd mede veroorzaakt door het circuit dat in de Booster Course Pass zijn debuut maakte: Sky-High Sundae.

Dit kleurrijke nieuwe circuit, dat in het Nederlands ook wel bekendstaat als de Stracciatellastraat, bevatte eindelijk anti-gravity, wat vanzelfsprekend niet onopgemerkt bleef door de fans. Ook Coconut Mall bracht eindelijk de bewegende auto's terug na deze te hebben weggelaten in de eerste set. Zou Nintendo dan eindelijk naar de feedback hebben geluisterd? Achteraf bleek er hier helaas ook een addertje onder het gras te zitten. Alhoewel Sky-High Sundae anti-gravity bevatte, werd dit geïmplementeerd in de héle baan, zelfs in delen die het eigenlijk niet hoorden te hebben. De meest schokkende toevoeging was nog wel dat de hekjes in het begin van de baan niet dienden als obstakels, maar racers een Spin Boost gaven. Ook was dit het enige circuit in de uitbreidingspas die de gameplaymechanic bevatte; zelfs Waluigi Pinball moest het nog zonder anti-gravity doen. Over het algemeen was dit een verbetering ten opzichte van Set 1, maar toch voelde het nog alsof Nintendo gemakkelijk wegkwam met de DLC.

Circuit uitbreidingspas set 3

Verbeteringen in Set 3

Op 7 december vliegen de blauwe schilden je weer om de oren en kunnen we racen op de acht nieuwe circuits van de derde set. De trailer van set 3 van de Booster Course Pass bracht weer een hoop geliefde banen met zich mee, maar ditmaal leken ze er nóg beter uit te zien dan de tweede set. De lichteffecten in Maple Treeway zijn een lust voor het oog, evenals de neonlijnen in Rainbow Road en het onheilspellend donkere water in Boo Lake. Dat betekent niet dat de grafische problemen direct zijn opgelost; Rock Rock Mountain lijdt met zijn lelijke gras en te simpele rotswanden nog steeds aan het Booster Course Pass-syndroom, maar er is zeker een hoop verbetering te zien.

De grootste verbetering ligt echter bij het gebruik van anti-gravity. Ein-de-lijk bevatten de reguliere circuits ook weer de gameplaymechanic waar Mario Kart 8 bekend om staat. Het gaat ook niet om een enkel circuit, maar vier: 3DS Rainbow Road, Tour Merry Mountain, GBA Boo Lake en 3DS Rock Rock Mountain. In tegenstelling tot Sky-High Sundae uit de tweede set is anti-gravity ook alleen geimplementeerd op de delen van de baan waar het logisch is om er gebruik van te maken. En jawel, ook de Spin Boost Pillars uit de reguliere game keren terug om spelers een spinboost te geven. Dit soort verbeteringen geven me steeds meer hoop voor het vervolg van de uitbreidingspas.

MK8D Booster Course Pass wave 3

De Booster Course Pass is nog steeds niet beland op het niveau van de reguliere game, maar kwalitatief wordt hij écht steeds beter. Ik ben enorm benieuwd hoe de uitbreidingspas zich blijft ontwikkelen en kan niet wachten om de nieuwe circuits onder handen te nemen op 7 december. Ga jij ook aan de slag met de nieuwe banen? Laat het weten in een reactie of stuur me een berichtje in de Gameliner Discord en misschien kunnen we wel samen de nieuwe circuits verkennen.

Over auteur Nils Hoogervorst

Nils Hoogervorst Als het mogelijk was, had onze Nils zich dagelijks gehuld in een Nintendo kloffie. Boze tongen beweren dat Nils zichzelf in slaap neuriet op het deuntje van Super Mario Bros. nadat hij zich in zijn Splatoon-pyjama heeft gestoken en in bed is gaan liggen. Lekker onderuitgezakt zitten gamen voor een groot scherm is er voor Nils echter niet bij, hij prefereert handheld gaming. Wel zo makkelijk, want dan kun je rustig naar de wc zonder dat je je game op pauze hoeft te zetten. Zijn grootste guilty pleasure? Nintendogs + cats!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?