Preview: Call of Duty: Black Ops 2

Geplaatst: 26 juni 2012 11:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Call of Duty is één van de meest beladen game series van de afgelopen jaren. Gehaat en geliefd, maar onmiskenbaar succesvol staan de nieuwe delen uit de serie steevast bovenaan de verkooplijsten. Om de jaarlijkse updates te verzorgen werken verschillende teams aan verschillende delen en dit jaar is ontwikkelaar Treyarch weer aan de beurt. Na hun zeer succesvolle deel Black Ops van twee jaar geleden, komen ze dit jaar met Black Ops 2. Zal dit deel de mensen kunnen overhalen die nog niet aan Call of Duty zijn begonnen, of is dit er eentje voor de fans?

Future Warfare
Het eerste dat opvalt is de setting. Hoewel Call of Duty al een heleboel in het verleden heeft rondgedwaald voor inspiratie en de Modern Warfare serie het heden beslaat, speelt Black Ops 2 zich in de toekomst af. Opvallend, aangezien Black Ops 1 zich in de koude oorlog afspeelde. In de toekomst is de oorlog voor een groot deel geautomatiseerd, onder andere met drones, maar blijkbaar zijn er toch nog genoeg soldaten over. Dat is ook wel nodig, want er woedt een grote oorlog waarin de speler ongetwijfeld weer een belangrijke rol op zich moet nemen.

Lossere gameplay
Wat ook nieuw is, zijn de zogenaamde Strikeforce missies. Het lineaire spektakel van de campaign wordt overboord gegooid en in ruil daarvoor krijg je veel meer vrijheid. Je kunt bijvoorbeeld zelf bepalen hoe je een missie aanpakt. Eerst bekijk je het slagveld van boven, plan je de aanval, en vervolgens kruip je in de huid van de grondtroepen om het plan uit te voeren. Call of Duty heeft veel kritiek gekregen vanwege de extreem lineaire missies in de singleplayer, dus deze Strikeforce missies kunnen daar verandering in brengen. Ook de campaign lijkt iets losser te zijn; tijdens een demo met een vliegtuiglevel was de speler bijvoorbeeld in staat om ver van het gebaande pad af te wijken. Het is nog maar de vraag of dit overal zo toegepast wordt (de rest van de demo was bijvoorbeeld wel een strak geregisseerde achtbaanrit), maar voor sommigen zou het een hoop lol op kunnen leveren.

Brains
De zombielevels keren ook weer terug, na het grote succes van dit stukje van de game in de originele Black Ops. Deze keer wordt het een stuk uitgebreider aangepakt, zo kunnen nu acht spelers de handen ineenslaan om het zombietuig een schop onder de kont te geven. Meer modi, meer lol, dat is het idee, en dat zou wel eens verrassend goed uit kunnen pakken. De originele modus was namelijk erg leuk, maar vooral een extraatje. Niettemin beleefden mensen er een hoop lol aan, en als Treyarch dat kan verbeteren is het alleen maar goed natuurlijk.

Seriemoeheid
En toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ik het allemaal al eens eerder heb gezien. De drones, de geavanceerde wapens en de nieuwe Strikeforce missies zien er erg tof uit, maar ook dat verhult niet dat de onderliggende engine alweer een tijdje meedraait. Je hebt misschien meer glanzende wapens, maar je gebruikt ze nog steeds op dezelfde manier, en ook van die explosies hebben we ondertussen elke variatie wel gezien. Wat nog het meeste opvalt bij al die extra wapens en uitgebreidere modussen is dat het onderliggende spel niet zo veel veranderd is. Natuurlijk kan Treyarch ons allemaal nog verrassen, maar tot nu toe wijkt ook dit negende deel niet ver af van de formule die in deel vier is begonnen. Het is een succesformule, dus misschien is dat maar goed ook, maar de vraag is of de serie er leuker op wordt.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Call of Duty: Black Ops 2

Series

Call of Duty

Uitgever

Activision Blizzard

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii U

Releasedatum

30 november 2012

Ontwikkelaar

Treyarch

Gameliner Awards

-

Lees meer
© 2005 - 2024 Gameliner.nl V.O.F. All Rights Reserved.