Preview: Company of Heroes 2

Als echte Company of Heroes fan was ik er vlug bij toen de game als pre-order te krijgen was. Ik was al helemaal blij toen de perscode voor de closed bèta op de redactie binnenkwam. Ik kon eindelijk aan de slag met de game! Wat zou er veranderd zijn? Wat is er hetzelfde gebleven? Oké, het is weliswaar maar de bèta test, maar toch.

Company of Heroes 2
De ontwikkeling van Company of Heroes 2 was niet zonder horten of stoten. Met de ondergang van THQ, de vorige uitgever, was de toekomst van de game even onzeker. Maar gelukkig stapte een van mijn andere favoriete RTS uitgevers, SEGA (Total War), in de bres. Vanuit deze nieuwe stal kon ik met gerust hart uitkijken naar Relic Entertainments nieuwe telg in de Company of Heroes serie: Company of Heroes 2. De game speelt zich ditmaal af aan het oostfront, in tegenstelling tot het eerste deel, dat aan het westfront de actie in kaart bracht. Het oostfront, dat betekent dus Sovjet Unie tegen Duitsland. Meteen vulde mijn hoofd zich met sneeuw, harde strijd en Russische tanks die het opnemen tegen Duitse Tigers. Ik zou niet teleurgesteld worden.

Explosies, soldaten en tanks
Net als in de voorgaande Company of Heroes-delen draait het om het veroveren van gebieden. De grondstoffen die hieruit komen, zoals manpower, fuel en munition, zijn nodig om gebouwen te bouwen en eenheden te produceren. Hoe meer gebieden jij en je tegenstander kunnen behouden, des te meer grondstoffen je kunt binnenhalen en kunt besteden aan eenheden. In deze bèta kon ik aan de slag op een zestal maps, waarvan sommige speelbaar waren voor twee tot acht spelers. De maps varieerden van kleine stadsgevechten tot uitgebreide veldslagen met allerlei terreintypes en van alle seizoenen. Vooral deze seizoenen spelen een grote rol in de game.

Soldaten als ijslolly's
Als onderdeel van de vernieuwde Essence 3.0 engine zijn een aantal nieuwe features toegevoegd: DirectX 11 support, nog meer te vernielen terrein, TrueSight en ColdTech. Ik ga er hiervan twee toelichten. TrueSight vernieuwt de manier waarop je eenheden het slagveld waarnemen. Waar voorheen eenheden alles binnen een bepaalde radius automatisch zagen wordt nu het gezichtsveld vanuit de eenheid zelf bepaald, waarbij terrein en weersomstandigheden een reële barrière vormen voor wat de eenheid kan zien. Als terrein wordt opgeblazen kan het zijn dat je eenheid meer of minder kan zien. Als recht voor je machinegeweer een bomkrater ontstaat die een aardwal opwerpt, dan heeft je machinegeweer een probleem. De tweede nieuwe techniek is de ColdTech toevoeging. Als je op een wintermap een sneeuwstorm krijgt dan moeten je soldaten oppassen. Als deze namelijk niet in een gebouw of bij een kampvuur zitten heb je namelijk de kans dat deze doodvriezen. Kampvuren kun je bouwen met je engineers, maar deze kunnen vernield worden. Dus als je even niet op zit te letten kan het zomaar gebeuren dat je mortieren veranderen in dode ijssculpturen. Dan kun je dus weer opnieuw beginnen. Ook bevroren rivieren vormen een obstakel. Je tanks kunnen er overheen rijden, maar als er zich teveel explosies voordoen in de omgeving van de tank dan verdwijnt deze onherroepelijk in een waterig graf. Opletten dus! Dit heeft mij namelijk in mijn eerste potje een stel Panthers gekost.

Levellen
Een andere nieuwe feature is het levelsysteem. Voor elk leger (Russen en Duitsers) kun je een aantal speciale vaardigheden en commandanten instellen. De commandanten, waarvan je er drie kunt kiezen, geven je in ruil voor je gevechtspunten nieuwe in de game vrij te spelen eenheden, air- of artilleriestrikes en upgrades. Daarnaast heb je nog zogenaamde bullets, waarvan je er drie kunt uitkiezen die weer specifieke eenheden upgrades geven. Daarnaast zijn er nog vrijspeelbare camouflages die je eenheden kunnen opleuken. Je kunt met XP die je verdient nieuwe commandanten, bullets en camouflagepatronen vrijspelen, dus de replaywaarde gaat hoog zijn.

Voorlopig oordeel
Mijn eerste indruk van Company of Heroes 2 is een zeer positieve. De game blijft trouw aan de klassieke Company of Heroes-formule en weet op de goede plaatsen zaken als ColdTech, TrueSight en het levelsysteem toe te voegen. Hierdoor moet je beter nadenken over wat je doet en hoe je het doet. Van bevroren landschappen tot dichte bossen, de game overtuigt zowel in terrein als in de eenheden die je kunt gebruiken. De slag aan het oostfront brengt een scala aan nieuwe eenheden die de game verfrissen en duidelijk afbakenen van het eerste deel. Ik kan niet wachten tot de game 25 juni in de winkels ligt, want deze eerste indruk is een zeer goede!

Company of Heroes 2 zal op 25 juni 2013 verschijnen, exclusief voor de pc.