Preview: Dreams - Een droom die uitkomt of een ware nachtmerrie?

Iemand zong ooit eens "de meeste dromen zijn bedrog", maar daar zijn de dames en heren van Media Molecule het principieel niet mee eens. Sterker nog, volgens hen kunnen alle dromen uitkomen, alleen is er soms wat hulp bij nodig om zo'n droom waar te maken. Daar hebben zij wat op bedacht. Dreams. Een game die behoorlijk tot de verbeelding spreekt. Als je al van een game mag spreken, want het is eigenlijk meer een hulpmiddel om je eigen games te maken. Wie heeft ooit gezegd dat je daar een opleiding voor moet hebben afgerond of een hele studio voor op moet richten?

Laat je fantasie de vrije loop

De bedoeling van Dreams is dat je zelf de bedoeling bedenkt. Deze game heeft namelijk nog geen doel, die moet jij eraan toevoegen door gebruik te maken van je fantasie en creativiteit. We kennen dit natuurlijk al een klein beetje in een Super Mario-vorm met een smakelijk Nintendo-sausje dankzij Super Mario Maker 2, maar dat is in al zijn vrijheid ook best beperkt. Je hebt het te doen met de stijlen, levels en elementen die je worden aangeboden. Zelfs daaruit komt al een grote bak aan creatieve levels waarbij de ene nog genialer in elkaar steekt dan de ander. Niet alles dat wordt aangeraakt verandert in goud natuurlijk, maar ook dat maakt het juist leuk. Je weet van te voren eigenlijk niet of je met een geweldig goed of een bedroevend slecht level te maken hebt.

Media Molecule heeft met de LittleBigPlanet-franchise natuurlijk al een reputatie opgebouwd met games waarbij de gebruikers de content maken, maar Dreams gaat naar met grote stappen overheen. Je hebt nog meer vrijheid en kunt - als we de ontwikkelaar van dienst mogen geloven - alles maken wat je maar wilt. De Early Access van Dreams loopt al een tijdje en zo nu en dan verschijnt er een level waarvan je nooit had verwacht dat je dat met een game als Dreams zou kunnen maken. Zo heeft iemand het bijvoorbeeld geflikt om de intro van Marvel's Spider-Man na te maken in Dreams. Natuurlijk heeft de game in dat opzicht grafisch wel zijn beperkingen, maar het is toch tof dat dat al helemaal nagebootst kan worden?

Baanbrekend of gewoon weer een nieuwe game

Dreams laat zich heel lastig voorspellen, want wordt dit nu een baanbrekende game of een leuk tussendoortje? De mogelijkheden lijken eindeloos, maar dat kan ook juist de valkuil zijn. Op enkele creatievelingen na kan het daardoor zomaar zijn dat je het overzicht snel verliest of dat je verdrinkt in diezelfde eindeloze mogelijkheden. Waar begin je als je alles kunt maken wat je maar wilt? Het begint al bij uit kiezen voor een bepaald genre, want ga je voor een side-scroller, een 3D adventure of flans je toch liever een toffe racegame in elkaar? Het kan allemaal en je hebt zelf overal de regie over als je wilt. Je kunt bijvoorbeeld zelfs je eigen muziek bij je level maken, maar dat is af en toe nog knap lastig te componeren.

De ontwikkelaar is niet van plan het alleen bij de release te laten en er is een heus tienjarenplan opgeworpen om de game te blijven ondersteunen. De verwachtingen bij zowel Sony als Media Molecule zijn dus erg hoog. Na de lancering wordt er in fases bijvoorbeeld ook multiplayer en vr-ondersteuning toegevoegd. Het is ook niet uitgesloten dat de game ook buiten de PlayStation om nuttig blijkt, als richt de eerste fase zich vooral op de huidige console van Sony. Het klinkt een beetje alsof je dan je eigen games uit zou kunnen brengen met Dreams, ook voor andere platformen. Ik vraag me oprecht af of de game het ooit zo ver gaat schoppen. Het concept is leuk, maar de ambities lijken groter dan een game als dit kan bereiken. Media Molecule durft wel te dromen, zullen we maar zeggen.

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Wat wel duidelijk is, is dat de game stevig leunt op de community. Zodra Dreams straks uit is, geeft Media Molecule haar kindje dus feitelijk uit handen en wordt deze geadopteerd door de gamers. Of verstoten, dat kan natuurlijk ook nog. Als iedereen de game straks links laat liggen, dan heb je namelijk geen game. Het is dus best een gewaagd project en noem me sceptisch, maar ik vraag me ergens af of er voldoende draagkracht is voor de game. LittleBigPlanet was vernieuwend in zijn tijd, Super Mario Maker heeft het voor een groot deel ook aan de naam te danken en Dreams moet het nog maar waar zien te maken. Over een aantal weken komen we daadwerkelijk te weten of Dreams onze dromen gaat vervullen of dat het allemaal eindigt in een vervelende nachtmerrie.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Dreams

-

Sony