F1 22

  • Ontwikkelaar Codemasters
  • Eerste releasedatum 1 juli 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One , PlayStation 5 , Xbox Series
  • Genre Racing , Simulatie
  • Gameliner score -

Preview: F1 22 - Grote veranderingen op komst

Terwijl de strijd op de echte Formule 1-circuits al in alle hevigheid is losgebarsten, is het nog wachten tot deze op de virtuele variant van start gaat. In aanloop naar de release mocht ik alvast aan de slag met de racegame welke jaarlijks door Codemasters wordt gemaakt en door Electronic Arts wordt uitgebracht. Formule 1 heeft evenals de FIFA-reeks natuurlijk het probleem dat het jaarlijks wordt uitgebracht en daarmee niet altijd evenveel vernieuwing kent. Doordat er in de Formule 1 nu ontzettend veel veranderd is, was ik toch zeer benieuwd hoe dat zijn weerslag gaat hebben in de officiële game van deze racesport. Het voorproefje dat ik voorgeschoteld kreeg liet daar zeker al iets van zien.

F1 22 Miami Circuit preview

Nieuw design, betere races

Al ver voor ik mijzelf in mijn bolide had gehezen was de eerste opvallende verandering al een feit; de naam van de game. Waar voorheen altijd het volledig jaartal op de cover schitterde, blijft het nu slechts bij een afkorting daarvan. F1 2022 heet dus F1 22. Geen idee waarom. Gewoon omdat het kan denk ik dan maar. Het kan natuurlijk zomaar iets te maken hebben met de uitgever van dienst. Immers is EA ook het bedrijf achter de FIFA-reeks waar we eigenlijk jaren geleden dezelfde bijzondere keuze hebben kunnen aanschouwen. Enfin, de naam maakt natuurlijk geen reet uit. Om maar te spreken met het motto van de uitgever: "It's in the game" en dit jaar belooft het veel veranderingen met zich mee te brengen. Niet in de laatste plaats omdat ook in de Formule 1 het één en ander veranderd is.

De meest in het oog springende verandering is natuurlijk de Formule 1-wagen zelf. Het nieuwe ontwerp zit verwerkt in F1 22. De racewagens zien er dit jaar dus compleet anders uit dan de voorgaande jaren en dat heeft zo zijn invloed op de manier waarop de voertuigen over het circuit banjeren. Ik val maar meteen met de deur in huis: het inmiddels beruchte stuiteren dat we veel bij Ferrari en Mercedes hebben gezien zit niet in de game. Codemasters zegt hierover dat zij ook niet van plan zijn dit in de game te implementeren, omdat het niet zoveel toevoegt en hopelijk ook op termijn wordt opgelost. De grote 18" banden zorgen er voor dat de auto anders stuurt dan in voorgaande edities. Je merkt echt dat je in een ander soort Formule 1-auto aan het racen bent.

F1 22 Miami Circuit preview2

Sprinten tot je erbij neervalt

Vorig jaar werd Codemasters nog enigszins verrast toen tijdens de ontwikkeling van F1 2021 plotseling sprintraces werden geïntroduceerd. Dit nieuwe fenomeen werd natuurlijk al langere tijd toegepast in andere divisies, maar voor de créme de la créme was het nieuw. Dit jaar zijn er wederom sprintraces en deze zijn dit keer wel te spelen in F1 22. In gamemodi als carrière kun je dus de sprintraces spelen zoals deze ook in de officiële kalender worden verreden. In de gamemodus Grand Prix bepaal je helemaal zelf op welke circuits er een sprintrace wordt gehouden. Dit kan dus ook op circuits waar dat niet officiëel door de FIA is vastgesteld, bijvoorbeeld Australië. Zo kun je zelf via deze gamemodus een eigen kalender maken.

Een andere grote verandering is dat het doek valt voor Braking Point. De verhaalmodus werd vorig jaar nog geïntroduceerd. Braking Point bracht op Netflix-achtige wijze een verhaal van een nieuwe coureur die het moest zien te maken in de harde wereld van de Formule 1. Helaas voor liefhebbers van de gamemodus heeft het niet lang mogen duren, want dit jaar zit het er dus al niet meer in. Natuurlijk hebben we even aan Codemasters gevraagd waarom ervoor is gekozen Braking Point te schrappen in F1 22. Eigenlijk komt het erop neer dat het gewoonweg te veel werk is om het binnen een jaar in de game te hebben. Aan Braking Point is langere tijd gewerkt en aangezien de game jaarlijks uitkomt lukt het Codemasters niet om dit elk jaar te implementeren. De kans is klein dat we Braking Point dus nog terug gaan zien in de toekomst.

Superduper Cars

Wel nieuw is dat F1 22 je de mogelijkheid biedt om te racen in supercars. In de preview versie waren deze helaas nog niet beschikbaar. Ik mocht alleen uit de voeten met de Formule 1-bolides op een handjevol circuits. Zo heb ik bijvoorbeeld een rondje gereden op het nieuwe Miami circuit in F1 22. Zo had ik naast Miami slechts de keuze uit Austin, Imola, Silverstone en Australië. Niet verkeerd natuurlijk, maar er zijn dus ook veel circuits die ik nog niet van wat rubber heb kunnen voorzien. Zeker dus ook niet met één van de supercars, waarvan ik wel alvast kan verklappen dat tussen de supercars ook de safety cars zitten. Ja je leest het goed, je kunt rijden in safety cars. Of je daar de F1 22 Champions Edition met Max Verstappen op de voorzijde moet kopen is niet helemaal duidelijk, maar het zou zomaar kunnen zijn dat je bepaalde supercars alleen met pitcoins, de in-game valuta, kunt aanschaffen. Ik zou er niet raar van opkijken in ieder geval.

Nog een belangrijk aspect dat in F1 22 verbeterd is, is het customizen. De game krijgt een soort hub waarin je onder meer de kledingstijl van je personage kunt aanpassen. Ook dit zat overigens niet in de preview, maar werd getoond in de presentatie van Codemasters. Pin mij er niet op vast, maar ook hier zal het mij niet verbazen als de pitcoins weer om de hoek komen kijken. Natuurlijk kun je in de carrièremodus ook weer je eigen team maken en daarmee ook je eigen livery. Dit is stukken uitgebreider dan voorgaande jaren. Je kunt veel meer kanten op met je livery en bijvoorbeeld kiezen uit diverse soorten verf. Voorzie je je Formule 1-auto liever van een matte afwerking, hoogglans of gaat je voorkeur uit naar een standaard verfbad; het kan allemaal. Je kunt je bolide nu dus nog meer naar je hand zetten dan voorheen.

F1 22 Miami Circuit preview1

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Met alle veranderingen in de Formule 1 is Codemasters aardig op de proef gesteld. De presentatie die ik heb bijgewoond en de preview build die ik heb mogen spelen stellen mij gerust. Codemasters lijkt het ondanks alle veranderingen goed voor elkaar te hebben. Voor sommigen is het schrappen van Braking Point wellicht een aderlating, maar ik denk dat Codemasters daar goed aan heeft gedaan. Deze aardige toevoeging kost meer tijd en energie om het in de game te krijgen dan het daadwerkelijk toevoegt. De komst van supercars is misschien niet heel denderend, maar biedt allicht een leuke afwisseling tussen het racen met Formule 1-wagens. Ons geduld wordt nog even op de proef gesteld, maar ik verwacht dit jaar weer een zeer goede Formule 1-game vanuit Codemasters.

Over auteur PatrickLamers

Patrick Lamers Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?