Preview: Gord - Strategische gameplay in een Slavisch sausje

-

Toen bekendgemaakt werd dat ex-medewerkers van CD Projekt RED werkten aan Gord, een gloednieuwe strategische game, werd mijn interesse snel gewekt. The Witcher III is één van mijn favoriete games ooit gemaakt, dus vanzelfsprekend was ik erg benieuwd toen ik te horen kreeg dat ik de eer had om deze game op de gamescom-beursvloer in Keulen te checken. Inmiddels ben ik heel wat kennis en een Gord T-shirt rijker en kan ik mijn kennis aan jou overdragen. Je leest alle details van het eerste avontuur van het Poolse Covenant.dev in de Gord preview!

Preview Gord

Welkom in de gord

Als je Gord speelt en verwacht dat je een The Witcher III-achtige ervaring krijgt, kom je voor een verrassing te staan. Gord doet namelijk volledig zijn eigen ding. De game is het beste te omschrijven als een strategische singleplayergame met townbuildingelementen. Er zijn wel invloeden uit de bekende game van CD Projekt RED aanwezig, zoals de grote rol die de Slavische mythologie en cultuur in de game spelen en het openingsfilmpje dat zo uit het avontuur van Geralt of Rivia gestapt lijkt te zijn, maar Gord kan absoluut op zichzelf staan zonder de hulp van zijn grote broer.

Een belangrijk deel van jouw tijd in Gord wordt besteed in de gord. Hier kun je gebouwen laten plaatsen en upgraden, en quests aangaan met de bewoners. Voor je het weet is jouw eenvoudige nederzetting uitgegroeid tot een volwaardig fort, compleet met een plek om een drankje te doen en tot rust te komen. Dat is echter niet zo simpel als het klinkt. Je gord wordt constant bedreigd door vijandige stammen, gruwelijke monsters en mysterieuze krachten die op de loer liggen in de omliggende bossen. Genoeg reden om deze baddies een koekje van eigen deeg te geven.

Gord hands on

Bier lost alles op

Gord is opgesplitst in twee verschillende gameplaymodi: de verhaalgedreven campaign en de Custom Scenarios-modus. In het verhaal zijn de bewoners van de gord erg belangrijk. Regelmatig hebben ze een verzoek voor je klaarliggen in de vorm van een quest. Deze quests hebben een grote impact op het verhaal – zelfs als je ervoor kiest om ze niet te doen. Als je er bijvoorbeeld niet in slaagt om een bepaalde quest te voltooien of hem links laat liggen, kan dit gevolgen hebben voor sommige personages. Tevens zijn sommige quests met elkaar verbonden, waardoor de uitslag van de één effect heeft op de uitkomst van de ander. In de Custom Scenarios-modus kun je jouw gameplayervaring naar wens aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld de keuze maken voor het soort biome, het aantal vijanden en de natuurlijke bronnen die initieel beschikbaar zijn. Met zo'n scenario ben je gemiddeld zo'n dertig minuten tot drie uur bezig. Zelfs nadat je de campaign hebt uitgespeeld, kun je nog aan de slag met de Custom Scenarios. Als je tevreden bent met je scenario kun je deze zelfs delen.

Een quest in Gord heeft meestal een bepaald tijdslimiet en een missie die voltooid moet worden, zoals het verslaan van zes foulspawn in slechts twintig minuten. Wanneer je op pad gaat om een dergelijke missie te voltooien, krijg je te maken met de eerdergenoemde strategische gameplay. Het gebruiken van spreuken is hierbij erg belangrijk. De juiste spreuk kan zelfs van een formidabele vijand een makkelijk doelwit maken. Voordat je de strijd aangaat, heb je de mogelijkheid om de tijd stil te zetten en je troepen bevelen te geven. Wanneer je de missie eenmaal hebt afgerond, keer je terug naar je thuisbasis. Daar kunnen jouw troepen een drankje doen om even bij te tanken en hun geestelijke gezondheid (sanity) weer wat op te krikken.

Het stukje geestelijke gezondheid is met name van belang voor de bevolking. Elk aspect van het leven van de bewoners van je gord - van ziekte en honger tot de dood van hun geliefden - kan een effect hebben op de sanity. Zelfs het reizen zonder een lichtbron kan al een negatieve invloed hebben op iemands mentale gezondheid. Je doet er dus goed aan om dit aspect regelmatig in de gaten te houden. Wanneer je dat niet doet, bestaat de kans dat een bewoner van je gord een breakdown krijgt of zelfs je gord verlaat. Sanity in Gord gaat dus erg diep en het belang ervan mag zeker niet onderschat worden. Gelukkig zijn er manieren om je sanity weer op te krikken. Een koud pilsje maakt een hoop goed.

Hands on Gord

Voorlopig oordeel van Nils Hoogervorst

Van wat ik heb mogen zien van Gord denk ik dat dit een erg vermakelijke game gaat worden voor liefhebbers van het genre. Vooral de rol van geestelijke gezondheid geeft de game een interessante invalshoek die er geheid voor gaat zorgen dat er andere keuzes gemaakt worden door de speler. De strategische gameplay lijkt verder goed in elkaar te zitten, waardoor strategiefans zeker hun ei kwijt kunnen bij Gord. De game staat op de planning voor een release in 2023, dus dan gaan we zien of Gord inderdaad een waardige toevoeging aan het genre is.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Gord

Ontwikkelaar:

Covenant.dev

Uitgever:

Covenant.dev

Release:

17 augustus 2023

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord