Preview: Gran Turismo 6

Geplaatst: 27 oktober 2013 10:00

Gran Turismo: een race-serie die al vijftien jaar gespeeld wordt door vele PlayStation-liefhebbers. De verkoopaantallen van alle vijf de delen staan nu op meer dan 70 miljoen stuks. Hoewel Gran Turismo 5 niet de beste verkoopaantallen heeft gehad (10 miljoen) en ook een ontiegelijk lange ontwikkeltijd achter zich heeft liggen, is Sony toch doorgegaan om de serie nog beter te maken. Er bestaat een grote kans dat jij, de lezer, die benieuwd is naar deze titel, al de demo van deeltje 6 hebt gespeeld. Deze kwam al een tijdje geleden uit op de PlayStation 3. Maar ben je al om?

Meer feeling
Wat is Gran Turismo zonder een overload aan auto's? Zo dacht Polyphony Digital ook en heeft weer bakken met speelbare auto's in dit deel gestopt. 1200 in totaal om precies te zijn. En er zijn al plannen voor extra DLC. Maar wat is er verbeterd op het gebied van racen?

Gran Turismo stond al bekend om zijn realistische rijden. Dat moet natuurlijk in een nieuw deel nóg uitgebreider. De physics zijn verbeterd en het racen voelt nog meer realistischer aan dan het vorige deel. Je hebt net wat meer gevoel, grip op de weg en dat is vooral te merken in de bochten op het circuit. Dit alles is mede te danken aan bandenspecialist Yokohama en KW Automotive, die gespecialiseerd is in de vering. Deze hebben geholpen om de wegligging van de auto's nog realistischer te maken.

Ook grafisch is GT6 opgekrikt tot het uiterste wat de PlayStation 3 te bieden heeft. De console krijgt met deze game een verdiend afscheidsfeestje. Damn, wat heeft deze console het lang vol weten te houden qua graphics. Maar goed, je zult het moeten zien om te geloven en je zult het rijden moeten voelen om te ervaren. Speel de demo maar een keer als je dit nog niet gedaan hebt.

Niet helemaal oké
Als je deze demo dan speelt, zal je misschien ook opmerken dat de framerate niet altijd hetzelfde is. Deze is op sommige punten, wanneer er veel auto's bijvoorbeeld in beeld komen en wanneer de console veel kracht nodig heeft, echt zichtbaar lager. Dat is jammer, want dit is niet alleen in de demo zo. De game was te spelen op de gamescom en ook hier was de framerate lager.

Waar de omgeving en tracks zijn verbeterd, is de binnenkant van sommige auto's niet zo geweldig mooi. Het lijkt zelfs alsof Polyphony Digital hierop in heeft geleverd ten opzichte van het voorgaande deel. Waarom is me niet duidelijk, maar mensen die het liefste de camera vanuit het oogpunt van de bestuurder willen gebruiken, zullen hier misschien wat last van hebben.

Game anno nu
Gran Turismo 6 brengt veel nieuwe functies met zich mee die anno nu erg populair zijn. Denk dan aan onlinefuncties, communities en het tweaken van je auto. Dit laatste zal weer geen probleem worden, aangezien je nu echt met duizenden onderdelen je auto naar eigen smaak kunt pimpen. Er kan daarbij gebruik gemaakt kan worden van je mobiel of tablet waarop je je auto's kan customizen.

Ook is de Course Maker er weer bij. Hierin kun je op je computer (!) je eigen tracks maken en evenementen organiseren en deze daarna uploaden naar de game zodat jij en andere mensen hiermee aan de slag kunnen. Zelfs omgevingen en natuur zijn aan te passen in deze CM. En dit allemaal met je muis en toetsenbord wat heel wat makkelijker is dan met een PlayStation-controller.

Ook de laadtijden en game-menu's zijn behoorlijk aangepast. De laadtijden zijn nu zoveel sneller dan de irritant lange laadtijden in Gran Turismo 5 en ook de menu's zullen veel overzichtelijker en makkelijker te bedienen zijn.

Verwachting
Op veel gebieden zit het wel goed met GT6. Aspecten die tegenzaten in het vorige deel, zijn nu aangepakt en verbeterd. De realiteit van Gran Turismo is nu nog een stukje realistischer en de game is weer up to date en voldoet aan de verlangens van zijn fans. Al zijn er wat aandachtspunten in de game die nog niet helemaal tip top in orde zijn. Hoe het zal uitpakken, zal je zien in het begin van december.

Packshot Gran Turismo 6

Gran Turismo

Sony