Preview: GRID Autosport - Deel 2

-

Gisteren kon je in het eerste deel van deze artikelreeks rondom GRID Autosport al lezen over wat voor soort game dit nu precies is en dat men de balans tussen simulatie en arcade opzoekt. Daarnaast kwam naar voren dat het dit keer ook draait om sponsoren en het team waarvoor je rijdt en vertelde ik al vluchtig dat een vijftal disciplines de ruggengraat van de game vormt. Vandaag ga ik dieper in op deze vijf disciplines, door te kijken wat de verschillen en overeenkomsten tussen allen zijn.

Disciplinair
In TOCA Race Driver 3 was het zo, dat men wisselde van discipline na ieder evenement. Dat zorgde vaak voor enige verwarring, want het omschakelen van het ene naar het andere uiterste, dat is nogal veel gevraagd. In GRID Autosport blijf je gelukkig minimaal één seizoen gebonden aan dezelfde discipline. Dit geeft spelers de kans om hun techniek over langere termijn te verbeteren, om vervolgens zelf de afweging te maken welke discipline zal volgen. Een seizoen beslaat een variërend aantal evenementen en zal, afhangend van team en sponsor, een bepaald resultaat vragen.

Voor alles wat de speler doet, verdient deze xp voor de desbetreffende discipline. Dit betekent dat men level 10 kan zijn in de ene, maar level 3 kan zijn in de andere discipline. Hoe hoger dit level, hoe meer sponsoren en teams waarschijnlijk geïnteresseerd in je zullen zijn. In de versie die ik van GRID Autosport speelde, was het slechts mogelijk om één seizoen per discipline te spelen, tenzij ik dezelfde evenementen keer op keer wilde herhalen. Daardoor werd ik gedwongen om iedere keer een andere discipline te kiezen, al zal dat in de uiteindelijke game hoogstwaarschijnlijk niet hoeven.

Oefenen, kwalificeren, racen, nogmaals racen
De eerste discipline van GRID Autosport, betreft Touring. De naam zegt het al, het draait hier volledig om de zogenaamde touring cars, die op officiële circuits een weg naar de finish moeten zien te vinden. Oefen- en kwalificatierondes zijn inbegrepen, waardoor het geen lootjes trekken meer is voor polepositie. Daarnaast worden races tweemaal gereden, de tweede keer met omgekeerde startposities. Hoewel het als leider in de eerste race gemakkelijk kan zijn om van de rest weg te rijden, zal men zich in het tweede bedrijf echt een weg naar voren moeten worstelen. Dit voelt goed aan en behoudt de uitdaging.

Ook disciplines Endurance en Open Wheel kennen soortgelijke eigenschappen. Endurance kenmerkt zich door lange races, waar het draait om het behouden van de banden. Kies je voor snelheid en laat remmen, dan zullen je banden eerder slijten dan wanneer je het wat rustiger aandoet. Ieder nadeel heeft uiteraard zijn voordeel, dus een eigen tactiek bepalen is hier cruciaal. De Open Wheel discipline deed mij onmiddellijk terugdenken aan TOCA Race Driver 3. Hoewel de open vierwielers dit keer iets vergeeflijker reageren, probeer je nog altijd enig contact met zand, gras of tegenstanders te mijden. Deze discipline breng weer de nodige zweetvlekken met zich mee, maar is daardoor wel lekker intens.

Gassen en driften
De laatste twee disciplines betreffen Tuner en Street. De Tuner discipline focust zich juist niet op races met zo'n zestien man op de baan, maar pakt het anders aan. Zo bestond het seizoen dat ik kon spelen uit een tweetal type evenementen. Het eerste type betrof een soort van Time Attack modus, waarbij alle coureurs zich wel op de track begaven, maar na een rolling start wel op een zekere afstand van elkaar startten. Het is vervolgens de bedoeling om een bepaald aantal ronden af te leggen en de snelste rondetijd daarvan, telt. Het leuke aan deze variant op de traditionele Time Attack-modus, is dat wanneer je goed presteert, je een grotere kans hebt om de coureur voor je tegen te komen. Dit is vaak vervelend, want hierdoor kun je niet de ideale lijn blijven rijden. Afwegingen maken is ook hier dus aan de orde.

Het tweede type evenement in de Tuner discipline, betrof een drifttoernooi. Na het kwalificeren, nemen telkens twee coureurs het tegen elkaar op in een tweetal runs. Degene met het hoogste puntenaantal, wint en gaat door naar de volgende ronde. Natuurlijk wordt het asfalt, voor je gevoel, weer getransformeerd in een ijsbaan, waardoor de auto's lekker glijden door de bochten. Normaliter ben ik geen fan van driftevenementen in racegames, maar hier kost het slechts enkele minuten om het driften onder de knie te krijgen. Vervolgens kan men nog uren steken in het perfectioneren van de lijnen, waardoor dit best leuk kan blijven.

Morgen in Deel 3
Om het verhaal rondom de vijf disciplines compleet te maken, komt de Street discipline morgen aan bod, alsmede het gevarieerde wagenpark en de uiteenlopende tracks. Verder zal ik het nog hebben over overige modi, hoe GRID Autosport oogt en meer. Onder andere daarover de komende dagen dus meer.