Preview: Hands On Preview - Dragon Ball Sparking! Zero

-

Menig fightingfan heeft zijn liefde gevonden na het spelen van de originele Dragon Ball Z: Budokai. De vechtgame met de welbekende personages uit de Dragon Ball-franchise heeft allerhande iteraties gezien, maar het is alweer even geleden dat we een soortgelijke game in een dergelijke opzet hebben gezien. Daar komt dit jaar echter verandering in. Goku en de Z-Warriors keren namelijk terug in Dragon Ball: Sparking! Zero. Weet de game de charme van weleer te evenaren? Wij mochten het testen in een early build preview van Dragon Ball: Sparking! Zero!

Dragon Ball Sparking Zero Preview

Dragon Ball: Sparking! Zero, een trip down memory lane

Dragon Ball gaat al even mee en het verhaal lijkt mij inmiddels wel duidelijk. Een alien genaamd Goku arriveert op Aarde als baby en waant zich vervolgens mens. Zijn rol als beschermheer van planeet Aarde is inmiddels talloze keren gepresenteerd en wat dat betreft glooit er weinig nieuws onder de horizon. Toch weet Dragon Ball: Sparking! Zero een unieke twist aan de welbekende trip down memory lane te geven. De game kent namelijk een uitgebreide verhaalmodus die loopt tot en met Dragon Ball Super. Sparking! Zero is opgedeeld in diverse verhaallijnen van de iconische personages, maar de twist is dat je door eigen keuzes van het geijkte pad kunt afwijken. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om Raditz niet met Goku en Piccolo aan te vallen, maar alleen met Piccolo. Deze keuze heeft vervolgens effect op de loop van dat verhaal en dat ontgrendelt natuurlijk spannende mogelijkheden.

Daarnaast zien we ook dat we het verhaal op bepaalde momenten vanuit een ander standpunt kunnen beleven. Een klein detail, maar wel onwijs tof. Zo zijn sommige cutscenes te bewonderen vanuit Goku’s POV, waardoor je de Special Beam Cannon van Piccolo rechtstreeks op je af ziet komen. Het is tevens voor het eerst dat we een Budokai-achtige game krijgen waarbij Dragon Ball Super ook in de mix is meegenomen. Dit maakt een al gigantisch roster alleen maar groter met nieuwe, ultrasterke vechtersbazen. Sowieso zitten alle bekende koppen er al in en brengen deze allen een eigen moveset met zich mee. Dat niet alleen, ze zijn super unbalanced, zoals je eigenlijk ook zo mogen verwachten van Dragon Ball. De franchise draait immers om power levels en lang niet iedereen is even sterk. Zo vocht ik met Mr. Satan tegen Brolly wat toch een pittige kluif was gezien Mr. Satan een zwakkeling is vergeleken bij de legendarische Saiyan. Dat is ook direct de charme van Dragon Ball: Sparking! Zero, de game is overduidelijk niet gericht op de competitive scene, maar is eerder een ode aan het werk van de recentelijk overleden Akira Toriyama.

Dragon Ball Sparking Zero Preview1

Van levendige stad naar smeulende ruïne

Gedurende onze previewsessie hebben wij hoofdzakelijk de Battle-modus mogen bepotelen. De game is opgebouwd uit meerdere modi, zo is er dus een story modus, een creator modus (waarin je het complete scenario zelf vormgeeft) en een battle modus die je in couch-coöp, solo of online kunt spelen. Ook hier bepaal je zelf de spelregels, door één, twee of drie personages te kiezen (aan zowel de tegenstanders- als jouw zijde. Het roster is vrijwel eindeloos en voor iedere versie van een bepaald personage is er een eigen icon. Dat wil zeggen dat je een early-, super saiyan-, super-, en ga zo maar door Goku hebt. Gedurende de gevechten is het mogelijk om te transformeren naar een geëvolueerde versie of om te switchen van personage. De personages voelen zoals eerder gezegd compleet eigen en beschikken ieder over een eigen moveset die correspondeert met de manga en anime.

Er is echter niet enkel aandacht besteedt aan het roster. Ook de vechtlocaties zitten vol throwbacks en unieke eigenschappen. Denk hierbij niet enkel aan de vormgeving, maar ook aan de manier waarop je kunt omgaan met het landschap. Zo heb je de welbekende World Tournament stage met gevulde tribunes en iconische tegels. Is de wereld intact, dan juicht het publiek en blijf je binnen de grenzen van het level. Laat je echter een Super Move los en raak je per ongeluk de tribune, dan breekt de hel los. Middels een korte cutscene zie je het publiek wegvluchten en ontstaan er scheurtjes in het bouwwerk. Hiermee ontgrendel je het omringende level wat de stage transformeert naar een gigantische setpiece vol gebouwen waar je de tegenstander doorheen kunt meppen.

Dragon Ball Sparking Zero Preview2

Terug naar de gloriedagen

Een early build, dat hebben we mogen spelen van Dragon Ball: Sparking! Zero. Bandai Namco durfde het zelfs niet aan om deze versie een previewversie te noemen, maar hetgeen dat wij hebben mogen spelen, zag er bijzonder goed uit. Natuurlijk waren er her en der wat stutters en framerate issues te spotten, ook zagen we de nodige animaties ontbreken, maar hetgeen dat wel klopte, klopte als een bus. Dragon Ball: Sparking! Zero ziet er oprecht bijzonder goed uit. De animaties ogen goed, de actie is snel, de specials zijn precies zoals je ze herinnert en vooral de cutscenes bij transformaties en specials zijn fingerlicking good. Ook het voicewerk en de algehele opmaak kloppen gewoon. Als je dacht dat Dragon Ball FighterZ er goed uit zag, dan heb je Dragon Ball: Sparking! Zero nog niet gezien.

En dan nog het vechten, daar valt eveneens weinig op aan te merken. Dragon Ball: Sparking! Zero is een typische 3D anime fighter. Dat wil zeggen dat we zoals vanouds kunnen chargen om zo een dodelijke moveset te ontgrendelen. Tijdens een gevecht kan je transformeren naar een sterkere versie (indien mogelijk) of kan je wisselen van personage zodat het gebruikte personage wat leven aanvult. Wel wil ik nog een kleine kanttekening plaatsen. Dragon Ball: Sparking! Zero laat je namelijk redelijk vrij in je beweging. Zo kunnen we alle kanten op met de personages gezien ze kunnen vliegen, ademen onder water en bijna god level hebben. Hierdoor zijn de stages immens groot en kan het irritant zijn wanneer de tegenstander de benen neemt. Ergens had ik het ook wel fijn gevonden als de stages wat compacter waren om zo de afstand tussen de partijen te verkleinen. Echter hebben we de volledige build nog niet gespeeld en kan die gigantische ruimte opgevuld worden met andere onderdelen.

Dragon Ball Sparking Zero Preview3

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

We zijn er vroeg bij, maar de eerste tekenen geven goede hoop voor een waanzinnig eindproduct. Dragon Ball: Sparking! Zero bevat een vrijwel eindeloos roster, prima fightingmechanics en een laagdrempelig karakter. Natuurlijk hebben we slechts een deel van de game kunnen spelen en is het wachten of de andere onderdelen net zo goed zijn. De Battle modus bevat echter alle essentiële onderdelen met zijn combat, roster, locaties en natuurlijk special moves. De game ziet er nu al fantastisch uit en is de mooiste versie van Dragon Ball die ik tot op heden heb gezien. Wat mij betreft kan het dan ook niet snel genoeg 11 oktober zijn!

Dragon Ball: Sparking! Zero verschijnt op 11 oktober 2024 voor PlayStation 5, Xbox Series en pc. Meer over deze game lezen? Check dan hier al het Dragon Ball: Sparking! Zero nieuws!

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Packshot DRAGON BALL: Sparking! ZERO