Preview: MotoGP 21 - Nog niet veel over te zeggen

Aangepast: 21 maart 2021 12:19

Vorig jaar waren de fans erg blij met MotoGP 20, aangezien het real-life evenement uitgesteld was. De game was een mooi zoethoudertje. Helaas staat het er dit jaar niet veel beter voor wat evenementen betreft, al hopen we natuurlijk dat daar snel verandering in komt. Over snel gesproken: de tijd gaat ook erg snel. MotoGP 21 staat namelijk alweer voor de deur. Ik heb de kans gekregen om de bèta alvast te mogen spelen.

Nope, ik ben er niet beter in geworden

Eén ding kan ik je alvast wel vertellen: ik ben niet veel beter geworden in racegames in het afgelopen jaar. Daarentegen ben ik ze wel meer gaan waarderen. Mijn doorzettingsvermogen wordt keer op keer op de proef gesteld, maar uiteindelijk krijg ik er altijd wel speelplezier voor terug als ik eenmaal doorheb hoe ik een bocht door kom zonder op m’n snufferd te gaan. De MotoGP-serie is net als alle andere racegames van Milestone voor de echte fans. Gelukkig kun je wel een moeilijkheidsgraad kiezen aan het begin van de game en krijg je de optie om een duidelijke tutorial te doorlopen.

Met MotoGP 20 sloeg de ontwikkelaar de spijker echt op z’n kop. Dat is moeilijk te overtreffen in een volgende game, zou je zeggen. Als ik heel eerlijk ben, heb ik nog lang niet genoeg van de game gezien om daarover te kunnen oordelen. De enige game modi die beschikbaar zijn in de bèta zijn de Quick Play modi Grand Prix en Time Trial. Dit zijn dus enkel op zichzelf staande races tegen de tijd en tegen AI coureurs. De carrière modus, waar ik in de vorige game vooral erg enthousiast over was, is nog niet beschikbaar. Er waren wel een aantal verschillen te merken met MotoGP 20.

De AI is wat vriendelijker geworden

De AI in MotoGP 20 is meedogenloos. Echt, zulke agressieve tegenstanders heb je nog nooit gehad, maakt niet uit op welke moeilijkheidsgraad je ze hebt staan. Dit kan ik van de AI in deze bèta nog niet zeggen. Soms vliegen ze zelfs zonder duidelijke reden uit de bocht. Gelukkig waarschuwde Milestone hier al voor. De AI is namelijk nog in ontwikkeling en is absoluut nog niet representatief voor het uiteindelijke resultaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel even prima vond zo. Ik heb zelfs een aantal races kunnen rijden zonder van m’n motor te donderen of uit de bocht geduwd te worden.

Wat ik aan de andere kant ook meteen merk, is dat de game er op grafisch gebied al wel beter uitziet dan zijn voorganger. Dat maakt me wel blij, want dit was één van de weinige minpuntjes die ik kon vinden in MotoGP 20. Het samenstellen van je coureur en motor is nog niet zo heel spannend, aangezien er nog weinig keuze is. Voor het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijk coureur moet je zelfs even goed kijken. Maar ja, dat is natuurlijk ook bij lange na niet het meest interessante onderdeel van een racegame.

Zoals ik aan het begin van deze preview al aangaf, is het lastig om al echt een oordeel uit te spreken over de game, aangezien er nog maar zo weinig content beschikbaar is. Grafisch gezien is MotoGP er in ieder geval op vooruit gegaan, dus dat is wel een pluspunt. Het racen voelt weer even natuurlijk aan als in het vorige deel van de gameserie en het geluid van de motoren klinkt als muziek in de oren. Er zijn nog wel een aantal dingen waar aan gewerkt moet worden, maar dit is door de ontwikkelaar zelf ook al aangegeven. De game is duidelijk nog in ontwikkeling.

Een game als MotoGP valt of staat naar mijn mening met de carrière modus en de afwisseling die de game te bieden heeft. Hier kan ik dus helaas nog niets over zeggen, maar op basis van wat ik in MotoGP 20 heb ervaren, ga ik er vanuit dat dit onderdeel in MotoGP 21 ook niet zal teleurstellen. Dus, Milestone, kom maar op met die carrière modus.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot MotoGP 21

MotoGP

Milestone