Preview: Park Beyond - Creativiteit op de vrije loop

Geef mij een simulatiegame en ik ben over het algemeen uren zoet. Zeker als het een park/city builder is. Er zitten ondertussen flink wat uren in games als Planet Zoo en Cities: Skylines, maar ik ben altijd op zoek naar iets nieuws als het gaat om dit genre games. Toen Park Beyond weer voorbijkwam op gamescom dit jaar, was ik gelijk enthousiast. Een simulatiegame die zichzelf niet te serieus neemt en waarbij niks te gek lijkt. En het ziet er ook nog eens goed uit. Ik mocht aan de slag met de game om te kijken of het net zo goed is als hij lijkt.

Park Beyond Preview  Image 1

Hoe gek wil je het maken?

Ik had voor deze preview toegang tot twee missies en de sandbox-modus in de game. De eerste missie was voornamelijk een tutorial voor het bouwen van een achtbaan. De manier waarop dit gaat, was even wennen, maar ik denk dat het best soepel kan werken als je wat meer ervaring hebt met de game. De game maakt veel gebruik van muisbewegingen in combinatie met een toets. Dus bijvoorbeeld de achtbaan laten draaien, is linker alt-toets indrukken en dan je muis naar links of rechts bewegen. Je moet dus even goed weten welke toetsen je precies moet hebben.

Ik merkte tijdens deze eerste missie al snel dat niks te gek is in deze game. Wil je een achtbaan over een flat? Tuurlijk! Een kanon waarmee je hele treintje wordt afgeschoten? Waarom niet? Dwars door een berg heen? Ga je gang! Zolang jij het kunt bedenken, kan het. Tenminste, zolang je de bezoekers niet vermoordt met te hoge snelheden of idiote bochten. Hoewel het gek lijkt dat dit soort dingen een rol spelen als je je bezoekers letterlijk uit een kanon kunt schieten, vond ik het best fijn dat deze elementen erin zitten. Het zorgt er toch voor dat er een stukje realisme bewaard blijft.

Park Beyond Preview  Image 2

Het park van je dromen

In de tweede missie kon ik echt aan de slag in een park. Net als bij het bouwen van een achtbaan, is de besturing in de rest van de game ook even wennen. Het is gewoon allemaal net wat anders dan ik gewend ben, maar dat is oké. Je hebt ontzettend veel vrijheid in de game, maar ook de nodige opties om het bouwen makkelijker te maken. Zo kun je eventueel een grid aanzetten tijdens het plaatsen van attracties of paden. Maar als je wilt, kun je ook alles uit de losse pols doen. Het is maar net wat je voorkeur heeft.

De tweede missie leert je van alles over het managen van je park. En daar is genoeg te leren, maar daar zo meer over. Wat ik al snel ontdekte tijdens deze missie was dat er oneindig veel mogelijkheden zijn om het park precies te maken zoals jij dat voor ogen hebt. Je begint de missie bij een brainstorm. Hier kun je bepalen wat voor soort park je wilt maken en voor wie het park geschikt moet zijn. Dit heeft invloed op de doelen die gesteld worden voor de missie. Er zijn drie groepen waarvoor je een park kunt maken: families, volwassenen of tieners. Ook het thema van het park kun je hier bepalen. En je kunt dit thema echt tot leven laten komen. Van bankjes en prullenbakken tot decoraties en bouwstukken, alles is er om je park om te toveren tot thema park.

Park Beyond Preview  Image 3

Alles loopt op rolletjes

Zoals ik al zei, leert de tweede missie je ook over het managen van je park. En hoewel dit vrij standaard is bij dit soort games, heeft Park Beyond er een leuke twist aan gegeven. Zo zijn er bepaalde evenementen die invloed hebben op wat populair is in je park. Dit kan een bepaald drankje zijn, maar ook een attractie. Hier kun je dan op inspelen door bijvoorbeeld de prijs omhoog te halen. Dit geeft een stukje realisme en leuke interactie die ik niet eerder bij een vergelijkbare game tegenkwam.

Naast deze evenementen is er nog veel meer om in de gaten te houden. De menu’s hiervoor vond ik erg overzichtelijk en waren makkelijk te begrijpen. In de menu’s komen ook de drie groepen waar je je op kunt richten terug en wordt onderscheid gemaakt tussen de meningen van deze groepen. Hierdoor kun je heel makkelijk zien waar je aanpassingen moet maken en welke meningen je links kunt laten liggen. Daarnaast kan je ook per attractie zien wat de status is en wat mensen vinden. Dit zorgt ervoor dat je erg gericht te werk kan gaan bij het managen van je park.

Park Beyond Preview  Image 4

Voorlopige oordeel van Evelien de Geus

Ik heb me uitstekend vermaakt bij het spelen van deze preview voor Park Beyond. Ik vond het oprecht jammer dat er maar twee missies in deze versie van de game zitten. Gelukkig is er ook een sandbox-modus, dus je kunt denk ik wel raden waar ik de komende dagen tijd ga doorbrengen. Ik ben ontzettend benieuwd naar waar deze game heen gaat. Met een game als deze is niks te gek en ik hoop dat de ontwikkelaars dat in hun voordeel gebruiken. Natuurlijk is de game nog in ontwikkeling, dus enkele bugs zijn niet te vermijden. Maar er is nog tijd genoeg om van deze game een toppertje te maken. Als je van simulatie/management games houdt, is Park Beyond er absoluut eentje om in de gaten te houden. Als je vast meer van de game wilt zien, kijk dan zeker even naar de video preview van Park Beyond, waar Rudy en Bram tijdens gamescom de game onder handen namen.

Packshot Park Beyond

-

Bandai Namco