Preview: Resident Evil Re:Verse - Capcom, waarom?

-

De schoonheid van de Resident Evil-serie ligt in het absolute zwart/wit filter dat over de kwaliteit van de franchise zweeft. Je hebt geweldige Resident Evil-games zoals de Resident Evil 2 Remake, Resident Evil 4 en Resident Evil 7 Biohazard. De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat we genoeg Resident Evil-games gekend hebben die bedroevend slecht waren. Ja, ik kijk naar jullie Resident Evil 6 en Resident Evil: Operation Raccoon City. Een spin-off game die gepaard kwam met de Resident Evil 3 Remake was Resident Evil Resistance. Als je je die game niet meer kunt herinneren, dan verwijt ik je niks. De multiplayer modus was nietszeggend en eigenlijk ook totaal niet waar menig Resident Evil-fan op zat te wachten. Nu denkt Capcom dat het een tof idee is om voor de 25ste verjaardag van de serie de fans te verrassen met wederom een multiplayer Resident Evil arcade shooter. Hoe bevalt het? Nou, dat weet je zelf waarschijnlijk ook al.

Lekker logisch

Wat is Resident Evil Re:Verse precies? Tot deze dag heb ik daar nog geen goed antwoord op. Het is een free for all arcade third-person shooter. Je speelt als één van de helden van de Resident Evil-franchise en je schiet je kameraden naar de klote. Als je vragen hebt over context, er is geen context. Er is geen enkele reden waarom Leon Kennedy met zijn shotgun Jill Valentine's gezicht eraf probeert te schieten. Het doet mij een beetje denken aan Super Smash Bros, minus de lol. Afijn, je loopt met wat andere spelers door de map rond en verzamelt ammo, health, virusbuizen en speciale wapens. De presentatie van de open bèta was niet erg indrukwekkend. Het was leuk om weer terug te zijn in het politiestation van Resident Evil 2, maar grafisch gezien lijken we een aantal stappen achteruit gezet te hebben.

Zoals je ziet in de screenshots zijn de modellen niet erg gedetailleerd. Ze lijken op de basis van het personage, maar daar houdt het ook op. De resolutie en de framerate waren okay, maar doordat de game grafisch niet erg interessant is, hecht ik daar niet veel waarde aan. Het ergste gedeelte van de grafische presentatie was toch wel het rare filter dat Resident Evil Re:Verse gebruikt. Comic-filter heet het en het zorgt ervoor dat de game er wat apart uit ziet. De mix van fellere kleuren gepaard met het lage detailwerk zorgt voor een onsmakelijk tafereel voor je oogballen. Je kunt het filter uitzetten, maar dan wordt de game weer een grijs troebel zooitje, waarin het moeilijker wordt om je vijanden te spotten. Kiezen of delen, of in Resident Evil Re:Verse's geval, twee keer delen.

Spawn Nemesis en win de game

Elk personage in de game heeft twee wapens en wat unieke vaardigheden. Zo kan Leon zijn roundhouse kick uitvoeren en kan Hunk een paar tellen onzichtbaar worden. De melee-vaardigheden lijken echter vaak nutteloos, want iedereen heeft een geweer die je kan doorzeven met kogels binnen een paar tellen. De gunplay in het algemeen voelt echter niet zo krachtig. Dit komt doordat niemand ook maar een beetje reageert op de kogels die door diens vlees worden doorboord. Hierdoor is het ook nog een best lastig om in te schatten of je het gaat overleven tijdens heftige firefights. Je kunt wel een combat-rol gebruiken om zo proberen wat schade te ontwijken, maar iedereen die een beetje kan mikken gaat hier geen issue mee hebben.

Wil je weten hoe je de game wint? Nee, het is niet door je best te doen met Claire en haar revolvertje. Het is door twee virusbuizen op de map te verzamelen, die overal liggen trouwens, en zodra je ze hebt spawn je na je dood als Nemesis of de Super Tyrant. Deze dudes hebben ontzettend veel health, belachelijk damage en wanneer je een tegenstander de grond in slaat, zitten ze vast in een stunlock. Het gaat in Resident Evil Re:Verse er ook niet per se om hoeveel kills je hebt tegenover hoeveel keer je het loodje legt. Het gaat eerder over de streaks die je opbouwt en of je degene die bovenaan de lijst staat kapot schiet. Oftewel, de spammer heeft de meeste kans om te winnen. Button mashen om je vijanden in een stunlock te krijgen en hopen dat je zo genoeg mensen het graf in werkt. De balans is nergens te vinden en dat zorgde ervoor dat ik mij ook niet echt kon verdiepen in de gameplay. Er was maar één tactiek om te winnen, dus waarom zou ik er verder nog over nadenken?

Voorlopig oordeel Bram de Resi-man

Ik ga je niet voor de gek houden en zeggen dat ik een beter product verwacht had. Resident Evil Re:Verse meurt naar de geur die we maar al te goed kennen van Capcom. Low-effort, ongeïnspireerd en simpelweg niet interessant om te spelen. De balans is nergens te vinden en de game ziet er ook nog eens beroerd uit door dat rare filter. Begrijp me niet verkeerd, Resident Evil Village is nog steeds één van mijn meest felbegeerde titels van het jaar. De multiplayer spin-off die erbij komt kijken? Daar wens ik zo min mogelijk tijd aan te besteden.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Resident Evil Re:Verse

Ontwikkelaar:

Capcom

Uitgever:

Capcom

Release:

28 oktober 2022

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
PS4
XONE
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord