Preview: RoboCop: Rogue City - Dead or alive, you're coming with me!

Geplaatst:
Aangepast: 30 augustus 2023 12:16

Nostalgie is een gevaarlijk wapen en in gameland wordt daar gretig gebruik van gemaakt. Elke doelgroep heeft een bepaald 'kryptonite' wat ingezet kan worden om de interesses te prikkelen. Denk maar aan al die boomer shooters of SNES-geïnspireerde platformers. Wat wel opvalt is hoe de nostalgische onderwerpen veranderen naarmate gameland zich langer blijft ontwikkelen. We zijn nu in een tijdsperiode beland, waarin de actiehelden uit de jaren '80 gezien worden als nostalgisch drukmiddel. Zo zien we bijvoorbeeld Rambo in een Mortal Kombat-game als DLC en hebben de ontwikkelaars bij Teyon al een geliefde Terminator-game uitgebracht. Laten diezelfde gamemakers nou ook bezig zijn met die andere metalen cultfiguur, genaamd Alex Murphy. De meeste mensen kennen hem als RoboCop en tijdens gamescom heb ik hands-on met de aankomende first-person shooter RoboCop: Rogue City de misdaadcijfers onder handen mogen nemen. Spoilers: er zijn wat minder criminelen te vinden in Old Detroit.

"Serve the public trust, protect the innocent, uphold the law."

Voordat we het gaan hebben over de bombastische actie die RoboCop: Rogue City in het DNA heeft zitten, wil ik het even hebben over het narratief. Ja, deze RoboCop-game heeft volgens Nacon meer dan twintig uur aan content te bieden en dat is alleen al als je je focust op de campaign. Je kan je voorstellen dat er dus meer moet gebeuren dan het handhaven van schietpartijen. Nee, Teyon heeft goed opgelet tijdens de films en gaat slim inspelen op het morele dilemma waar Alex Murphy tegenaan loopt. De speler krijgt de keuze om tijdens cruciale momenten te kiezen welke kant van agent Murphy de bovenhand krijgt. Blijft hij die kille machine die alleen maar bevelen uitvoert en zich aan de wet houdt? Of ziet hij de nuance van de situatie in en blijft hij in contact met zijn menselijkheid? Ik ben heel benieuwd of Teyon een narratief kan weven wat interessant blijft van start tot einde, waarin je ook merkt dat jouw keuzes daadwerkelijk impact gehad hebben. Aangezien RoboCop: Rogue City zich afspeelt na de tweede film is er in ieder geval enorm veel ruimte om los te gaan. Hopelijk kunnen we meteen even ervoor zorgen dat we een tijdlijn creëren, waarin er nooit een derde film en reboot uitkomen.

Naast de morele kwesties waar je mee te maken gaat krijgen, is het de bedoeling dat je je politiewerk goed doet. Je kan niet zomaar alles neerknallen wat je tegenkomt! Dit is de Verenigde Staten niet, kom op zeg. Je moet bewijs vinden en aanwijzingen met elkaar verbinden, zodat je je eurekamoment hebt mogen ondervinden. Dit is trouwens uiteindelijk niet te voorkomen en de puzzels zijn nou niet bepaald breinbrekers. In de vorm van kleine mini-games krijg je te maken met divers soort politiewerk. Zo moest ik een bom onschadelijk maken, terwijl het gespecialiseerde team een aantal kilometers te ver was om nog nuttig te zijn. Prima, dan doe ik het zelf. Wat moet ik doen? Oh, de draden loskoppelen in de volgorde van hoogste energie-output tot laagste energie-output? Ik voelde mij bijna beledigd - alsof ik hier kwijlend de game aan het spelen was. Ik hoop dat de variatie en de uitdaging aanwezig is in de volledige game, maar ik ben in principe voorstander van wat Teyon probeert te doen hier.

RoboCop Rogue City gamescom preview1

"Nice shootin', son."

Zo en nu waarom we graag een RoboCop-game willen spelen. Juist, vanwege het politiegeweld. Murphy is niet bang om compleet over de rooie te gaan met zijn Auto 9 blaffer. Dit automatische pistool heeft ongelimiteerde ammunitie en dient dan ook als het werkpaard van RoboCops arsenaal. Er zijn meer dan twintig geweren te vinden in RoboCop: Rogue City die spelers voornamelijk vinden door het uit de klauwen van dode criminelen te pulken. Ik weet niet zozeer of dat gedoogd wordt in de rechtbank, wanneer je met een MP5 meerdere verdachten doorzeeft, maar goed - lachen is het wel. Naast het wapentuig heeft RoboCop zelf ook flink wat vaardigheden. Via een F.E.A.R.-achtige skill kun je in slow-motion een drukke kamer ontruimen, terwijl je zelf niet aan flarden wordt geschoten. Je kunt gebruiken maken van een oplaadbare flashbang en je toont je metalen spierballen wanneer je met motoren gaat lopen smijten. Het uitgebreide arsenaal en opties in combat zorgen ervoor dat je al heel snel een compleet hectische situatie de kop indrukt. Je voelt je al snel een badass. Door simpelweg een granaat goed te timen, ontploften er drie motors middels een kettingreactie, wat zorgde voor een ontzagwekkend spektakel. Wat ik zei tegen de ontwikkelaar die mee zat te kijken? "I meant to do that".

RoboCop: Rogue City heeft dus een duchtig arsenaal en weet genoeg opties te bieden om de combat-loop vers te houden. Kijk, daar houden we van. Hoe is het schieten zelf? Het golft een beetje op en neer. De Auto 9 richt vrij accuraat en weet prima schade toe te brengen, maar toen ik een SMG had opgepakt van één van de vele boeven, merkte ik op dat niet ieder wapen even fijn aanvoelt. Je zou niet verwachten dat RoboCop veel last zou hebben van recoil, maar goed - dat kan aan mij liggen. Verder heeft Teyon goed in de smiezen dat ze een RoboCop-game aan het maken zijn. Je bent niet een behendige soldaat die overal naar toe sprint en constant loopt te 'dolphin diven'. Nee, jij bent de wandelende tank die we kennen als agent Murphy. Je krijgt dus flink wat kogels te verwerken, maar je kan het aan. Het is vooral noodzaak om directe dreigingen - zoals terroristen met bazooka's - eerst uit te schakelen in de onoverzichtelijke drukte van een schietpartij. Ik ben wel benieuwd of Teyon het voor elkaar krijgt om het tempo in de game erin te houden. Overal naar toe wandelen kost namelijk vrij veel tijd - hopelijk word ik per uur betaald.

RoboCop Rogue City gamescom preview

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Ondanks dat ik normaliter niet per se voorstander ben van de wouten, ben ik wel enorm gecharmeerd door RoboCop: Rogue City. Teyon weet wat RoboCop zo bijzonder maakt en is van plan dat te laten doorschijnen in elk onderdeel van de game. Zowel het narratief als de combat tonen aan dat de ontwikkelaar bezig is met Alex Murphy - wie en wat hij is wordt interactief gepresenteerd. De balans vinden tussen authenticiteit en simpelweg een goede game produceren wordt een interessant verhaal. Afgezien van de vele vragen die nog door mijn hersenpan schieten weet ik één ding zeker: Dead or alive, RoboCop: Rogue City is coming with me, wanneer de first-person shooter verschijnt op 2 november.

Bron: gamescom
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot RoboCop: Rogue City

Series

-

Uitgever

Nacon

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

2 november 2023

Ontwikkelaar

Teyon

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord