Rollerdrome

  • Ontwikkelaar Roll7
  • Eerste releasedatum 16 augustus 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , PlayStation 5
  • Genre Actie , Sport
  • Gameliner score -

Preview: Rollerdrome - Terug naar de Nineties

Direct bij de start van dit artikel wil ik even de disclaimer plaatsen dat ik geen snob ben. De volgende opmerking kan namelijk wel die indruk opwekken; de afgelopen tijd loop ik eigenlijk alleen nog maar warm voor échte AAA-titels. Niet omdat deze per definitie beter zijn, maar wel omdat mijn vrije tijd met een klein kind, een huis, een vrouw en een fulltime baan nogal in het gedrang begint te raken. Des te leuker is het dat een wat kleinere game mij bijzonder aangenaam weet te verrassen. Zoals je kunt lezen in onze OlliOlli World review, weten de ontwikkelaars bij Roll7 echt wel waar ze mee bezig zijn. Zelfs de uitbreiding wist hoog te scoren in de OlliOlli World: VOID Riders review. Maar bij het horen van de naam tijdens de aankondiging van Rollerdrome kreeg ik een vieze smaak in de mond. Na flink lang spelen is die vieze smaak echter helemaal weg. Rollerdrome is namelijk uniek op ieder front en speelt ook nog eens heerlijk weg. Uren heb ik erin weten te pompen en nog altijd heb ik geen genoeg van de game. Benieuwd naar wat de game zoal te bieden heeft? Lees dan verder in deze Rollerdrome preview!

Rollerdrome Preview1

Het uiterste uit jezelf halen

Rollerdrome, waar moet ik in hemelsnaam beginnen? Oké, we bevinden ons in het jaar 2030. je bent een jongedame op ouderwetse rolschaatsen die schittert in een gloednieuwe sport waarin dood en verderf centraal staan. Jij hebt slechts één doel voor ogen, kampioen Rollerdrome 2030 worden. Aanvankelijk heb je in iedere hand een geweer en met de start van ieder level word je in een arena gedropt. Deze arena’s zijn gevuld met “acteurs” die het op jou gemunt hebben. Het is aan jou om iedere tegenstander af te knallen en om als overwinnaar uit de bus te komen. Kogels zijn echter schaars en je dient trucjes uit te voeren om de ammunitie weer aan te vullen. Dat kan je doen met grabs, flips en grinds. Daarnaast kan je met de linkertrigger de tijd vertragen en zo stijlvol de vijanden een koppie kleiner maken. Sommige wapens krijgen hierdoor zelfs een speciale functie die meer schade aanricht.

Het simpele setje handgeweren is echter niet waar het stopt. Je begint als groentje en neem het daarbij op tegen run-of-the-mill snipers en melee vijanden. Prima doelwitten voor de handguns, maar al snel heb je grover geschut nodig en die krijg je dan ook. Zo shotgun en grenadelaunch je je in rap tempo door menig level heen. Het switchen tussen de wapens is bijzonder eenvoudig met een simpele druk op de d-pad. Handig, want niet ieder wapen leent zich evengoed voor iedere gelegenheid. Er is niet enkel afwisseling wat betreft wapens te bespeuren, ook de vijanden komen in diverse vormen en maten. Met iedere actie die je uitvoert verdien je stijlpunten. Het is dus belangrijk om in beweging te blijven en om stunts te blijven doen. De meeste punten komen echter voort uit de multiplier die je opbouwt tijdens het afknallen van vijanden. Met ieder slachtoffer gaat je multiplier met één omhoog, maar wacht je te lang, of loop je schade op, dan begin je weer van voor af aan. Al deze punten drukken zich na voltooiing van een level uit in een ranking. Deze ranking speelt samen met challenges (waarover later meer) een grote rol wat betreft replayability. Het tempo ligt door de multiplier hoog en de visuele flair is eigenlijk non-stop te bespeuren. Je bent dan ook continu jezelf aan het pushen tot het uiterste voor een hogere ranking.

Rollerdrome Preview2

Terug naar de Nineties

Als je niets om punten geeft, dan is er altijd nog een andere reden om toch de levels een aantal keer te spelen. Ieder level is namelijk voorzien van een tiental challenges. Dit varieert van kinderlijk eenvoudig, tot best moeilijk. Je dient hier altijd voor te gaan, nieuwe levels speel je namelijk vrij nadat je een x aantal challenges hebt weten te voltooien. We hebben het hier gelukkig niet over een ondoenbaar aantal challenges, maar je dient er toch wel even je best voor te doen. Zo is ieder level voorzien van een trick token en vijf collectibles. Bij een trick token dien je een bepaald trucje uit te voeren alvorens je de challenge weet te voltooien. Er zitten echter ook challenges tussen die je dwingen om een x aantal punten te halen. Een slimme move om de levels te vergrendelen achter challenges, een level is namelijk nooit bijzonder lang en hierdoor haal je meteen het uiterste uit de game en je eigen kunnen. Daarnaast hoef je een level niet eens succesvol te voltooien om de behaalde challenge te behouden. Kortom, je kunt gung-ho voor de objective gaan zonder daar keihard voor te worden afgestraft.

Verder moeten we het natuurlijk ook even hebben over de stijl van Rollerdrome. Deze is namelijk bijzonder uniek net zoals diens gameplay. De complete game is gehuld in een goed uitgevoerd laagje cell shading. Nu ben ik hier lang niet altijd een fan van, maar in het geval van Rollerdrome werkt het bijzonder lekker. De vijanden dienen namelijk op alle afstanden goed herkend te kunnen worden. Cell shading helpt hier goed bij omdat de tegenstanders er echt uitspringen. Dit zie je ook goed terug in de first person-segmenten die zich afspelen wanneer je een nieuwe divisie betreedt. Je dient namelijk ook een beetje op onderzoek uit te gaan om meer te weten te komen over het dodelijke spel waarin je je begeeft. Nu is het verhaal totaal secundair aan de gameplay zelf, maar het is zeker een leuke toevoeging als je van de lore bent. Daarnaast speelt er een lekkere synthwave soundtrack op de achtergrond die je helemaal terug de jaren '90 intrekt. De hele game geeft een soort Running Man-vibe (je weet wel die film met Arnold Schwarzenegger) af die ik zonder twijfel bijzonder goed kan waarderen.

Rollerdrome Preview3

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Rollerdrome heeft mij oprecht aangenaam weten te verrassen. Het tempo ligt hoog, de game voelt af aan en speelt ook nog eens heerlijk weg. Aanvankelijk wist ik niet hoe ik mij moest voelen bij een shooter op rolschaatsen waarbij je continu trucjes moet uitvoeren, maar het werkt om de een of andere reden gewoon. Het verhaal geeft een beetje een slap excuus voor de setting en de hoofdpersoon heeft weinig diepgang, maar dat doet er allemaal niet toe. Rollerdrome kent een stijl zoals geen ander dat heeft. Daarnaast geeft de game je continu dat gevoel van "nou vooruit nog één level dan" door zijn challenges en rankings. Deze hands-on met Rollerdrome smaakt absoluut naar meer!

Rollerdrome verschijnt op 16 augustus voor de PlayStation 4, PlayStation 5 en pc.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?