Review: Rollerdrome - Loopt op rolletjes Pc

Geplaatst: 17 augustus 2022 10:15

Rolschaatsen, geweren, bloedsport en een verborgen agenda. Wat hebben deze dingen gemeen? Precies, ze spelen allen een grote factor in Roll7’s nieuwste game, Rollerdrome! In mijn Rollerdrome preview hebben jullie al kunnen lezen dat ik deze game onverwacht erg vet vond, maar ik heb nog zoveel meer kunnen spelen. Klaar om de diepte in te duiken? Lees dan snel verder in deze Rollerdrome review!

Rollerdrome Review

Topsport is dodelijk

Het is het jaar 2030, een jaar waarin de bloeddorstige sport Rollerdrome mateloos populair is. Jij kruipt in de huid van Kara Hassan, een jongedame die de ambitie heeft om Rollerdrome-kampioen te worden. Nu klinkt Rollerdrome nog redelijk onschuldig, maar niets is minder waar. Rollerdrome is flashy, razendsnel en voornamelijk bijzonder bloederig. Daarnaast is Matterhorn, de organisatie die deze bloedsport organiseert, ook niet helemaal zuiver. De opzet is simpel, jij wordt op een paar rolschaatsen gezet en krijgt twee geweren in de handen gedrukt. Alle elf arena’s (en daarmee dus ook elf levels) zijn bezaaid met “House Players” oftewel grunts die dienen als kanonnenvoer. Deze house players komen in allerlei vormen en maten, maar één ding hebben ze met elkaar gemeen; ze moeten allemaal een koppie kleiner gemaakt worden om zo een ronde verder te komen in het toernooi.

Al gaande je verder komt in de game, speel je meer wapens vrij. Ik heb het in de preview al gehad over de shotgun, maar niet veel later ontgrendel je ook een grenadelauncher en een railgun. Ieder wapen komt met eigen perks en uitdagingen. Daarbij dient ieder wapen een ander doel. Logischerwijs is de shotgun zeer effectief van dichtbij, maar heb je er op afstand bijvoorbeeld geen fluit aan. Tussen wapens wisselen moet je dan ook wel, je beschikt lang niet altijd over de tijd om even rustig naar de volgende vijand te skaten. Je speelt namelijk op een timer en dient een bepaalde flow te behouden. Deze flow komt de combo meter namelijk ten goede die er weer voor dient dat je zo’n hoog mogelijke score behaald. Met iedere kill krijg je een punt op de combometer, hoe meer punter er op de combometer staan, hoe hoger je score uiteindelijk is. Handig zo’n hoge score, je dient namelijk in ieder level een tiental challenges te voltooien.

Rollerdrome Review1

Moorden in stijl

De gameplay van Rollerdrome steekt echter lang niet zo simpel in elkaar als hierboven beschreven. Er komt namelijk veel meer kijken dan slechts een beetje de trekker overhalen. Ammunitie is namelijk schaars en wordt ook nog eens gedeeld over alle geweren. Zijn de kogels op, dan dien je nieuwe te verzamelen. Dat doe je door de meeste gekke trucs uit te voeren tussen het moorden door. Zo beschik je over een breed scala aan grabs, grinds en flips. Hoe sicker de truc, hoe meer kogels je ervoor terugkrijgt. Net zoals in Roll7’s OlliOlli World dien je dus een perfecte lijn te creëren. Niet alleen met trucs, maar ook met bloederig geweld.

We hebben dus al snelle actie en een goed gameplaysysteem. De unieke styling van deze game komt echter ook voort uit de algehele vormgeving van de game. De cell shade is heerlijk uitgevoerd en de muziek sluit helemaal aan op de omgeving. Futuristische synthwaves knallen door de speakers terwijl jij al grindend een paar shotgun slugs door iemands borstkas jaagt. De muziek en artstyle zijn echter niet overdreven futuristisch, het is namelijk de toekomst zoals ze dachten dat deze er in 1970 uit zou zien. Dat betekent veel hout, een beetje oubollig en heerlijk retro. Afijn, de stijl is moddervet en de gameplay dus ook. Dat gezegd hebbende, de arena’s kunnen op momenten wat leeg aanvoelen, zeker tegen het einde beginnen de diverse arena’s in elkaar over te vloeien. Wat betreft de variatie in vijanden zit het echter wel helemaal snor. De House Players komen in allerlei varianten die ieder een eigen aanpak vereisen. Daarnaast zijn het geen dummy’s en bieden ze behoorlijk wat tegenstand. Planning is dan ook essentieel, want je wil niet dat die combostring verpest wordt door bijvoorbeeld een verkeerde wapenkeuze.

Rollerdrome Review2

Moet het hebben van de gameplay

Rollerdrome beschikt over een flinke lading replayvalue. De elf levels zijn kort en vereisen slechts een aantal minuten alvorens je deze voltooid hebt. De game komt echter gepaard met een leaderboard en een tiental challenges per level. Alhoewel deze challenges optioneel zijn, dien je er toch een flink aantal te behalen. Met het voltooien van challenges speel je namelijk nieuwe levels vrij. De meeste challenges zijn vrij eenvoudig te behalen, maar er zitten er ook een aantal tussen die je pushen tot het uiterste. Hierdoor word je al spelenderwijs beter in de game wat levels opnieuw bezoeken des te leuker maakt. Heb je de story voltooid, dan speel je een soort New Game+ vrij, genaamd: Out for Blood. In deze modus speel je het gehele toernooi van voor af aan, maar met een twist. De vijanden kennen niet langer een introductiefase. Je staat hierin dus van meet-af-aan tegenover een divers roster aan kanonnenvoer. Hierdoor zie je de meest lastige vijanden oppoppen in de eerste levels, wat enkel zorgt voor meer chaos en een hogere moeilijkheid.

Als we het zo gaan opsommen, dan komt Rollerdrome bijzonder sterk uit de bus. Hoge replayvalue, uitstekende gameplay en een heerlijk audiovisueel sausje maken een bijzondere game van Rollerdrome. De game moet het echter voornamelijk hebben van de vermakelijke gameplayloop, want het verhaal laat ietwat te wensen over. Tussen de divisies door krijg je te maken met ontdekkingssegmenten in een first-person-view. Gedurende deze momenten kan je de kleedkamer en kantoren verkennen om zo meer over Rollerdrome, megacorporatie Matterhorn en je tegenstanders te ontdekken. Dit gebeurt veelal via afgeluisterde gesprekken, nieuwsberichten en achter gelaten briefjes. Je krijgt ook een aantal keuzemomenten voorgeschoteld, maar deze hebben eigenlijk bijzonder weinig impact op het verloop van het verhaal. Hier had Roll7 meer uit kunnen halen, de opzet is namelijk bijzonder interessant, maar de manier van storytelling laat te wensen over. Op zich niet erg, want de positieve punten maken dit meer dan goed.

Rollerdrome Review3

Ik had het al eens in mijn preview gezegd en ik ga het in deze Rollerdrome review gewoon nog een keer doen. Rollerdrome is moddervet! Snelle gameplay, vette actie, een vermakelijke gameplayloop, hoge replaywaarde en een heerlijk audiovisueel sausje maken Rollerdrome bijzonder. De game komt niet zonder minpunten, maar die vallen in het niets bij de pluspunten. De levels missen wellicht wat variatie, de storytelling is niet bijzonder en op momenten kan de game net iets te chaotisch aanvoelen. Het concept is echter uniek. OlliOlli World en diens uitbreiding OlliOlli World: VOID Riders wisten mij aangenaam te verrassen, maar Rollerdrome wist mij echt te bekoren. Dit is zo’n game die je begint te spelen en eigenlijk niet wil wegleggen totdat je er de laatste druppel hebt uitgeperst. Een uitstekende prestatie van Roll7!

• Hoge replaywaarde
  • Vermakelijke gameplayloop
  • Audiovisueel genieten