Trailer
Trailer: Rustler heeft een 1.0 releasedatum ontvangen
19 mei 2021De 1.0 releasedatum van Rustler is onthuld middels een nieuwe trailer. Deze game doet denken aan GTA in de middeleeuwen.
Twijfel je vaak of je zin hebt om erop los te gaan in een Grand Theft Auto-game, of wil je graag een quest voltooien in een middeleeuwse game? Dan hoef je daar niet lang meer over na te denken, want Rustler komt met een oplossing voor beide. De ontwikkelaar heeft de stijl van de game dan ook Grand Theft Horse genoemd en het is zeker niet de bedoeling dat de game historisch accuraat is. Ik was dan ook zeer benieuwd wat deze interessante mix allemaal te bieden heeft. Rustler is op dit moment in early access, maar er is al een demo met het eerste gedeelte van de game. Daarom ben ik de demo van deze game ingedoken, zodat ik goed kan zien of de game kan tippen aan de games waarmee het wordt vergeleken. Ik kan ieder geval al verklappen dat ik veel heb moeten grinniken.
Zodra je Rustler ziet, wordt meteen duidelijk dat de game meer lijkt op de allereerste GTA-games. Het is namelijk een top-down-game in plaats van het first of third person-perspectief dat we tegenwoordig gewend zijn. Zo kijk je in het begin neer op het personage (met de originele naam Guy) waarmee je speelt. Hij komt langzaam bij bewustzijn, hij ziet er niet al te best uit en hij is vergeten wat hij allemaal heeft uitgespookt de afgelopen nacht. Dit herinner momentje wordt handig gebruikt voor de tutorial. Daarbij leer je rondlopen en kun je wennen aan de controls. De game biedt meerdere mogelijkheden om Guy te besturen (zowel te voet als te paard). Met muis en keyboard voelen de controls nog onhandig. Halverwege ben ik overgestapt op mijn gamepad en dat speelt een stuk beter. Dan voelt de game meer aan als een twin stick shooter. Als je richt om te schieten, dan krijg je ook een mooie pijl in beeld met de richting waar je naar richt. De ontwikkelaar is zich bewust van de moeilijke controls en is hard aan het werk om de besturing veel soepeler te maken.
Na wat te hebben geknokt met de boze buurman herinner je je genoeg om op pad te gaan. Je loopt dan voor het eerst één van de middeleeuwse steden in de game binnen. Ik moest grinniken over hoe de stad eruitzag, want het was verrassend modern. Er zijn verkeersborden en rappende straatartiesten. Het is wel allemaal omgetoverd om een middeleeuws uiterlijk te krijgen. De verkeersborden zijn grote houten borden en de rapper is een minstreel die als je hem een klap verkoopt ook een normaal deuntje kan spelen.
In de stad ga je naar een stereotiepe leider toe zoals je in de meeste GTA-games ook doet. Hij stuurt je meteen op pad om een paard te stelen van één van de wachters. Hier leer je, zoals je waarschijnlijk al had verwacht, dat de wachters heel graag achter je aankomen. De wachters voelen aan als politie in een middeleeuws kostuum. Er zit meteen een wachter te paard met een zwaailicht achter je aan die een hoorn gebruikt als sirene. Om ze kwijt te raken, kun je door een Pimp My Horse rijden die je paard een cosmetische upgrade geeft. In GTA kon je vroeger ook altijd de politie kwijtraken met een nieuw likje verf. De demo hint dan nog wel naar hoe het verhaal zich voortzet in de uiteindelijke game. Je baas heeft namelijk een plan bedacht om de koning te belazeren tijdens een groot toernooi. Natuurlijk krijg je nog niet te horen hoe het plan in elkaar zit en mag je als brave loopjongen mee.
Het is wel duidelijk dat de game heel veel leent van GTA. De game neemt zichzelf niet te serieus en maakt veel grapjes over hoe sommige mechanics werken. Daarnaast wordt in de game alles in een middeleeuws jasje gestoken. Ik kan daarom de ontwikkelaars van de game wel vergeven dat er veel gekopieerd is. Ik denk echter dat de game wel iets meer een eigen identiteit mag ontwikkelen, zowel in de manier waarop het verhaal wordt verteld als het ontwerp van de game. Het verhaal in de demo volgt een stereotiepe opening zoals we die vaak hebben gezien in een GTA-game. Dit is een leuke bekende manier om te openen, maar daarnaast denk ik dat de game een unieke kans heeft om te spelen met de verschillende genres. Je zou bijvoorbeeld een stereotiepe, middeleeuwse quest kunnen krijgen met een GTA-twist op het einde. Ook in het ontwerp van de game kunnen er vergelijkbare dingen worden verzonnen die toegevoegd kunnen worden. Om de politie kwijt te raken, zou je bijvoorbeeld naast een Pimp Your Horse ook een hooistapel in kunnen springen. Ik denk dat deze game veel potentieel heeft en meer kan worden dan een verzameling aan grappige verwijzingen. Als de verdere ontwikkeling van de game de goeie kant opgaat, zal het een grappige game zijn die op zichzelf kan staan, anders is het een middelmatige game met een identiteitscrisis.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Jutsu Games
Uitgever:
Maximum Entertainment
Release:
18 februari 2021
Reviewscore:
-
Platforms: