Preview: Scavengers - Een frisse combinatie

Geplaatst: 4 mei 2021 12:00

Scavengers werd in 2018 aangekondigd, maar ging in eerste instantie totaal aan mij voorbij. De game kwam deze week dan ook toevallig op mijn pad en ik kon het niet laten om het even uit te proberen. Dat 'even' werd al gauw een aantal uur. Een strategische shooter die PvE combineert met PvP in een ijskoude wereld klinkt misschien niet direct even spannend, maar de frisse wind die in de game je personage laat bevriezen zorgt ook voor een frisse combinatie aan gameplay.

Meet Mother and the aliens

Voordat we gaan duiken in de gameplay die Scavengers te bieden heeft, wil ik eerst even de wereld belichten. Er wordt niet al teveel verteld over de staat van de wereld, behalve dat het ijskoud is en er veel stormen plaatsvinden. Dit zorgt er dan ook voor dat je personage het koud krijgt en je een vuur moet opzoeken om weer op te warmen. Doe je dit niet dan bevriest de gezondheidsbalk en verlies je leven. Daarnaast razen er stormen over de map waar je voor moet schuilen en wordt de map kleiner gemaakt door een gigantische storm. Waarom ben je hier in godsnaam heen gegaan? De bedoeling is dat je voor de Mother data verzamelt. Dit doe je door de aliens op de map te vermoorden, bepaalde Data Points aan te zetten of andere spelers een kopje kleiner te maken. Mother heeft de data nodig om een geneesmiddel te vinden tegen dit speciale alien-virus, dat iedereen op aarde heeft veranderd. Lukt dit, dan is het hopelijk mogelijk om terug te keren naar aarde. Al heerst er dan alsnog het probleem van de vernietigde maan. Mother is de stem die je vaak te horen krijgt in een match en sommige spelers vinden dit nogal irritant. Ik heb er geen last van gehad en vond het voornamelijk bij de sfeer passen. Mother heeft zich nogal verdiept in de motivatie technieken en stuurt andere Explorers naar de aarde voor een beetje competitie. Welkom bij het PvP-gedeelte! Het verhaal is niet heel innoverend, maar ik zie een soort verhaalmodus met missies nog wel zitten.

De aarde is bedekt met sneeuw en ijs met hier en daar wat rotsen, bomen en hellingen. Je hoeft dus niet de toerist uit te hangen, want er is weinig variatie. Dat hoeft ook helemaal niet in een game waar alles draait om te overleven. Wat je wel veel gaat tegenkomen zijn de kampen waar de aliens leven en half ingestorte gebouwen. Dit zijn dan ook de plekken waar je wapens, Scraps en items kunt vinden. Daarnaast leven er ook wolven, beren en herten op de map. Deze kun je doden voor stukken vlees die nodig zijn om je uithoudingsvermogen aan te vullen.

Frisse, maar geen innovatieve gameplay

Over een aantal gameplay elementen heb ik al verteld, maar er is nog meer om over te praten. In een groep van drie moet je dus data verzamelen en ervoor zorgen dat je aan het einde van de match in de Dropship zit. Het is niet rampzalig als je dit niet lukt, maar je krijgt dan wel een stuk minder beloningen. Aan het begin van een match moet iedereen een Explorer kiezen, waarvan er precies drie beschikbaar zijn. Je kunt niet dezelfde Explorer kiezen als een andere speler, dus je wordt soms gedwongen om je favoriet achter te laten. Het kiezen gaat op volgorde, waardoor je soms bovenaan staat of juist als laatste mag kiezen. Naast de drie standaard Explorers zijn er nog vier andere die je kunt aanschaffen met Chips. Nadat je op de map terecht bent gekomen, is het eerste doel om een wapen te vinden. In de potjes die ik heb gespeeld gebeurde dit nog binnen twee minuten. Daarna kun je aan de slag met het bevechten van de aliens die rondlopen op de map of zich verscholen hebben in de kampen. Hier vind je vaak kisten die Scraps opleveren. Scraps heb je nodig om je bepantsering te versterken, maar is ook te gebruiken om het kenmerkende wapen van je personage of specifieke items te maken. Scraps zijn overal te vinden, zolang je de gebouwen afgaat. Ik vind dit zelf een pluspunt, omdat de geluksfactor hierdoor niet aanwezig is. Soms krijg je met het openen van kisten ook items die je kunt gebruiken. Denk aan voedsel, maar ook verband en granaten.

De game kent een aantal wapens zoals de boog, kruisboog, pistolen en geweren. Het is niet mogelijk om te zien hoeveel schade een wapen aanricht. Een boog die je vindt wanneer je begint, is dus precies hetzelfde als de boog die je later op de map weer tegenkomt. Elke Explorer kan twee wapens met zich meedragen en heeft daarnaast nog een speciale vaardigheid. Mijn favoriete Explorer is Valora. Wanneer je dit vrijspeelt, heeft zij de mogelijkheid om een shotgun te maken en haar vaardigheid is het creëren van een barrière. De barrière is een halve bol, zodat ook teamgenoten hier achter kunnen schuilen. Kali heeft daarentegen juist een boog als kenmerkend wapen en kan zichzelf camoufleren dankzij haar vaardigheid. Als het op gameplay aankomt, zou ik de gewaagde vergelijking doen dat Scavengers een combinatie is van de Gambit Modus in Destiny 2 en Apex Legends. Vooral omdat het sliden ontzettend belangrijk is in Scavengers. Het is dan ook bevredigend om met een shotgun in de hand van een heuvel te glijden en aliens/spelers neer te knallen. In het begin van een match is het onwaarschijnlijk dat je andere spelers tegenkomt. Het is pas wanneer de map kleiner wordt en de Dropship begint te landen dat het PvP-gedeelte echt begint. Ben je dus iemand die gericht is op PvP en wil je snel tegen andere spelers vechten dan is Scavengers niets voor jou. Om de volledige beloning binnen te halen moet je na de teller van vijf minuten in het Dropship zijn. Spelers kunnen je hier alsnog in vermoorden dus er vroeg instappen is niet altijd de juiste strategie. Iets wat ik zelf erg fijn vind, is dat doodgaan niet per direct het einde betekent. Na vijftig seconden wordt er een kloon van je personage gemaakt en verschijn je vlak bij je teamgenoten. Dit werkt echter alleen als er teamgenoot nog in leven is. Word je met zijn drieën per direct uitgeschakeld dan is het potje over.

Research, unlock en repeat

Het uiteindelijke doel is om items, wapens en talenten te onderzoeken. Dit doe je met de grondstoffen die je krijgt na een match. Niet alle grondstoffen zijn even gemakkelijk te verzamelen en je weet nooit wat je krijgt uit het puin. Naast dat je grondstoffen nodig hebt, moet je ook de energie hebben. De energie wordt verhoogd bij elk account-level dat je krijgt. Het onderzoeken van een wapen of bijvoorbeeld een Thermal Boost duurt daarnaast een aantal minuten tot zelfs een aantal uur. Je kunt dit versnellen met Chips, maar die heb je nodig voor de Explorers of outfits. Dit onderzoeken hoef je echter maar één keer te doen, dus het is niet storend dat het lang duurt. Door het onderzoeken word je beloond om veel te spelen en dat kan vooral voor nieuwelingen frustrerend zijn.

De game kent namelijk geen speciale matchmaking, waardoor iedereen op de map wordt gegooid. Sommige hebben dus al extra talenten onderzocht voor hun favoriete personage, terwijl een nieuweling net is begonnen. Ik vond het nog wel meevallen, omdat de nieuwe wapens ook niet direct beter zijn. En toch zou een soort matchmaking systeem wel handig zijn in de toekomst. Dit wordt nog wel lastig, want de hoeveelheid onderzoeken zegt alleen dat je veel speelt en niets over je schietkunsten. Ik vind dit onderzoeksysteem een erg leuke toevoeging, maar vind wel dat de interface iets duidelijker mag. In het begin is het nogal zoeken.

Voorlopig oordeel Anita van Beugen

Is Scavengers interessant omdat de game gratis en nieuw is? Die mogelijkheid bestaat natuurlijk altijd. Je hebt dan ook niets te verliezen om Scavengers in deze staat van de Early Access te spelen. Ik heb totaal geen spijt van de hoeveelheid uur die ik in de game heb gestoken en ben er van overtuigd dat dit de komende dagen nog wel meer gaat worden. Vooral het PvE/PvM gedeelte spreekt mij nu eenmaal aan, omdat ik nooit een grote fan ben geweest van PvP. Ondanks de rol die PvP heeft in de game, kan ik wel mijn bijdrage leveren aan het team. Daarnaast is de gelukfactor een stuk minder in Scavengers. Scraps kan iedereen vinden, waardoor je niet afhankelijk bent van dat kledingstuk of wapen dat iemand al wel heeft gevonden. Je kunt namelijk gewoon bepantsering en het speciale wapen maken met Scraps. De gameplay voelt momenteel lekker aan en ik ben dan ook benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Krijgen we een soort verhaalmodus? Een modus die PvE en PvM combineert, maar zonder de PvP? Er zijn genoeg mogelijkheden. Het belangrijkste momenteel is wel het optimaliseren van de game, want dit kan echt nog beter. Vooral in het begin van een match ontstaat er wat lag en om de zoveel tijd crasht de gehele game.

Packshot Scavengers

-

Midwinter Entertainment